Jump to content

Biltema/jula instrumenter på en bmw d50?


Stjernen !

Recommended Posts

Hallo var og så på div instrumenter olje,temp osv !

 

Men åssen er det og bruke disse instrumentene,jeg hadde tenkt en olje måler og baterimåler til og begynne med.

I pakken med olje trykk følger det med en liten messing stav med hull i som skal skrues ett sted ?

Men finnes det noe sted på en bmw den passer ?

Så lurte jeg på hvordan den origanle timetelleren fungerer,for den har stoppet nå !!Åssen fikse ?

Noen som har erfaringer ved bruk av biltema/jula instrumenter ?

Og noen som vet om det passer direkte på bmw d50/evt hva må gjøres.

Takk !

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ettermonterte oljetrykk- og kjølevannsindikator på min Volvo Penta for noen år siden. Det er sikkert ikke noen uoverkommelig utfordring å gjøre det på din motor heller hvis du er litt nevenyttig. Jeg valgte sensorer og indikatorer fra Vema i mitt tilfelle, fordi de hadde sensorer med både analoge (indikator) og digitale (alarm) utganger. Du må finne ut hvilken gjengetype og stigning det er på sensoren motoren og finne en tilsvarende sensor eller et adapter for den nye sensoren. Eventuelt må du montere et adapter så du kan ha den orginale sensoren montert i tillegg til den nye.

 

Hva tenker du på ang batterimåler? Jeg monterte en spenningsmåler over en treveis bryter så jeg kan følge med på ladespenning eller ett av batteriene. Noen monterer amperemeter for å følge med på lade/utladingsstrøm , evt så finnes det mer avanserte batterimonitorer som kan indikere Ah kapasitet og forbruk.

Link to post
Share on other sites

Det er montert en trykk føler som gir alarm dersom trykket er under 0,7 bar. Denne ligger på høyre side av motoren.

 

Sett på et t stykke og monter føleren der.

 

Vil anbefale at du kjøper skikkelige instrumenter. F.eks wema..

 

Timetelleren tror jeg det er vanskelig å få orden på. Kjøp en ekstra som du kobler til tenningen.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

I for ett par båter siden monterte jeg oljetrykk og timeteller fra biltema. Timetelleren ble koplet via tenningsbryteren, ikke noe hokus pokus der. Oljetrykksgiveren fikk jeg ikke til å virke sånn med en gang, viste seg å være deffekt giver. Jeg byttet denne og alt ble på stell.

Så jeg har liggende en oljetrykksgiver jeg ikke får brukt for....

 

Disse instrumentene virket de ca250 timene jeg kjørte båten før den ble solgt, så har egentlig ikke noennegativt å si om Biltema sine instrumenter.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...