Jump to content

Joda Tour 24 mangeler 12 vol på sikringsrekke

Ketil BA

Recommended Posts

JODA TOUR 24 modell 1977.

Etter en masse trøbbel med ting og tang så har det dukket opp ett til.(Har aldri hatt noe feil med strømmen før)

Det sitter en rekke med mange sikringer bak instrumentpanelet som det kommer inn EN ledning på venstre side av denne rekka, som forsyner alle sikringer med strøm. Her er det 0 volt. Dermed ikke lys (lanterner etc) og mye som ikke virker, men båten starter, lader og slik. Denne ledningen forsvinner inn i hullet på høyre side å umulig å følge. I nærheten sitter det også en annen tilkobling som det er 12 volt på, som da elektriker jeg er så tyvkoblet jeg litt å la en ledning i mellom disse, da virket alt perfekt, har forsøkt å sjekke alle tilkoblinger bak ved batteri og de steder jeg kan tenke meg, men kan ikke fine noe brudd. Regner med at det muligens sitter en sikting på denne ledningen et sted, noen som kan vite noe om dette.

På min gamle Marex 24 var det en egen hovedkabel fra hovedstrømbryter til motor og en egen tjukk hvit kabel til sikringsskapet. Sikringsskapet satt på innsiden av dashbordet, og funket dårlig. jeg fulgte derfor denne ledningen fra dashbordet, bak trekket på skutesiden og ned under dørk. Her hadde den en skjøt, og var irret i stykker her. Enden på visa var at hele kabelen ble erstattet med ny.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Hei og takker for svar, det var ikke "helt" likt det du sa, men det satt to av de gamle typer bilsikringer skrudd på veggen til batteriet. Alt så tilsynelatende i orden, målte spenning på hver side, alt i orden, men plutselig så startet pumper og alt, så det viste seg at begge sikringer var fulle av irr, så jeg byttet ut til nye typer, så nå er det ankervinsjen sin tur, det klikker i den men den går ikke, virket et par ganger.........
Kjøpte denne for ca en uke siden og fikk beskjed om at det meste skulle være overhalt (dette er i alle fall løgn) men at vi har brukt 5 timer hver eneste dag til nå så er ikke det langt unna, men i morgen så skal vi på en "lang" tur og håper alt virker bra og vi får kost oss nå. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...