Jump to content

PRM 140-gir, feil etter blending av filterkanal?


FV.

Recommended Posts

Hei

 

Har en plastsnekke med en Ford 2401 med et PRM 140-gir som dessverre tok inn sjøvann for en tid tilbake.

I den forbindelse skiftet jeg olje på motor og gir og skulle i samme slengen skifte filteret som sitter på giret. Det var ikke lett å få tak i nytt filter, og etter diverse googling og telefonering kom jeg fram til at det var vanlig å blende oljekanalen. Fant diverse kit på nett til 400-500 kr, men slik det så ut var det bare snakk om en bolt med et par pakninger. Jeg kjøpte da dette løst for 30,- og monterte det.

 

Båten har ikke vært i bruk etterpå, og i dag når den skulle startes opp reagerte jeg på at den gikk så tungt på starteren og det ser ut som at den drar med seg gir og propellakslingen når jeg prøver å starte - til tross for at den står i fri.

 

Kan det ha med at jeg har blendet sirkulasjon på giroljen at dette har skjedd eller har jeg større problemer?

 

Mvh Frank

Link to post

Kan dessverre ikke svare deg på spørsmålet ditt. Men jeg fikk kjøpt en overgang slik at jeg kunne benytte nye filtre til mitt PRM gear, da den typen filter som orginalt var montert på dette gearet ikke lages lenger. Husker ikke hvem som hadde laget det, men jeg kjøpte det på Varhaugs diesel elektro i Sandnes. Veldig dyktige og serviceinnstilte folk som jobber der.

 

Har dokumentasjon på overgangen i båten og kan sjekke denne for deg om det skulle være av interesse.

Link to post

Det skal 100% sikkert ikke blendes men ha samme gjennomstrømming som om filteret stod på plass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Her er en kar som har laget adapter til et Volvo oljefilter. Tilsvarende metode kan jo brukes til et blendingskit.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei Svein, takk for svar.

 

Jeg fant tråden du nevnte tidligere, problemet er bare at det gamle filteret er kastet, så då har jeg jo ingenting å lage adapter av.

 

Imponerende nok lå blendingskittet i postkassen i dag, under 24 timer etter jeg snakket med Alf hos Halaas og Mohn i går. Men det ser dessverre ut som at dette også stenger for begge kanalene.

Link to post

Tror jeg ville tatt en telefon til til Alf for å forsikre deg om at begge kanalene skal blokkeres eller om der er noe tjuvtriks inne i girboksen som lar oljen gå i bypass. Der kan jo være en overtrykksventil som skal åpne når filteret begynner å gå tett og at oljen tar den veien med blankingkitet på plass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Var i kontakt med Alf i dag, han kunne opplyse meg om at når du fjerner dekselet på giret så vil du flytte på et tannhjul i giret som gjør at den låser seg i framover. Det er en slags nødløsning om du skulle få havari slik jeg forstod det.

 

Problemet er at jeg ikke helt ser for meg hvordan jeg "reverserer" dette. Dekselet på giret har en "kam" som passer på giret begge veier, men ser ikke helt hvilken funksjon den har.

Noen som har vært borti dette? Skal få lagt ut noen bilder senere.

Link to post

Var og hadde fra hverandre giret i går uten å bli så mye klokere. Jeg kan ikke helt se hvilken funksjon denne gaffelen/kammen har på giret og hva den slipper opp/presser sammen.

 

bilde

 

bilde

 

Etter hva jeg kan tyde på bildene så er det akslingen til høyre i bildet som er "layshaft" og som gaffelen skal sitte over.

 

Jeg finner ikke ut hva som må til for at den skal slippe seg og gå i fri, så om noen har tips til er de hjertelig velkommen.

Link to post

Hvilket tannhjul og gaffel er det snakk om? Viser de på bildene?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Poenget mitt er at du sier at gearet skal ha 15W40 mens manualen sier at du kan bruke 20 eller 20W30.

 

Du og jeg som er trygge på dette har ikke noe problem med å bruke olje utenfor spesifikasjonene. Men en som ikke er like trygg som oss bør holde seg innenfor det produsenten sier. Og det er langt fra en 20 / 20/30 olje til en 15w40.

 

Jeg vet at det er flisespikking, men vi som svarer bør holde så langt som mulig holde oss til det produsenten sier..... Osv osv

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Hvilket tannhjul og gaffel er det snakk om? Viser de på bildene?

 

Om du leser i side 20 i manualen står det om "emergency operation", ser du på side 32 og del nr 9 viser den topplaten med den gaffelen det er snakk om.

 

Men heldigvis hadde M/S Bastard rett, det var litt tykkere olje som skulle til! Det har tydligvis vært for tynn olje til at jeg har fått det oljetrykket som trengs for å stramme opp clutchen (er min teori). Nå fungerer det i alle fall :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...