Jump to content

Howto: Justere ventiler på KAD44 med bilder


Julie III

Recommended Posts

Dette er en fortsettelse på denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/101922-pris-paa-ventiljustering-kad44/

 

Etter å ha blitt "overtalt" i den forrige tråden, skal jeg forsøke meg på dette selv. Kommer nok noen dumme spørsmål, men det får dere leve med :smiley:

 

Verktøy:

Holder det med bladsøker fra billigbutikkene, eller må det være bedre kvalitet?

Skutrekkere, fastnøkkler, skrallesett, oljefilteravtrekker. Trenger jeg noe mer spesielt eller lurt?

 

Demontering:

Det å plukke fra hverandre inn til ventilene ser greit ut helt til det med dieselrørene.

Burde jeg skru ut selve dysene, eller løsne de på dysa og la de stå?

Burde jeg rengjøre disse mens jeg først er i gang? Hvordan gjøres i såfall dette?

 

Justering:

Bare så jeg er sikker på at jeg har forstått.

Har sett tenningsrekkefølgen er 1-5-3-6-2-4. Dette blir da rekkefølgen på hvilken sylinder jeg skal konsentrere meg om. Og ut fra tegningen er sylinder nr 1 den bakerste mot drev...

Jeg dreier motor på veivhjulet til vippearmene på sylinder 1 står i øverste posisjon etter sylinder har vært på topp. Da vil ventilene på den fremre sylinder 6 vippe? Hva betyr det? Ser jeg det?

Løsner så låsemutter og skrur justeringsskruen ut på ventilpar (utløp) til det blir glippe på toppen av ventilfjæra. Eller helt ut?

Trykker ned vippearmen, og skrur inn justeringsskruen til den treffer ventilfjæra. Låser mutteren, og gjør det samme på det andre ventilparet (innløp).

Løsner låsemutter på vippearm og justerer begge ventilpar. Skal bladsøkeren sitte tight?

Dreier en kvart runde til vippearmene på sylinder 5 står på topp og 2 vipper.

 

Håper på gode svar :smiley:

Link to post

Og ikke minst... Dersom klaringen er ok, er det da noe poeng i å justere, eller kan jeg da bare hoppe til neste sylinder?

På min KAMD43P foretok Volvo verksted justering av ventiler. Men alle var riktig klaring på, dvs bladet var litt tregt når de dro den ut. Så da var det ikke nødvendig med noen justering.

 

En justering skal jo bare justeres hvis det er noe å justere...

Link to post

Det var smart å ha 2 stk enkle 0,4mm bladfølere så man ikke har en tung og stor klump i enden.

BT har disse tror jeg...

 

Ang tenningsrekkefølgen så ga det seg selv når man først var i gang.

 

Jeg hadde jo med en kompis som er mekaniker.

Skal tipse han om denne tråden jeg :-)

 

Lykke til og skynd deg sakte :-) les og studer linken i den andre tråden.

Spannerman som skrev innlegget jeg linket til kom med noen smarte tips jeg tror man ikke finner i en verkstedmanual.

Mvh. SAP

Link to post

På min KAMD43P foretok Volvo verksted justering av ventiler. Men alle var riktig klaring på, dvs bladet var litt tregt når de dro den ut. Så da var det ikke nødvendig med noen justering.

 

En justering skal jo bare justeres hvis det er noe å justere...

Ok. Leste bare at man skulle ta utgangspunkt i at ventile skulle justeres uansett...

Det var smart å ha 2 stk enkle 0,4mm bladfølere så man ikke har en tung og stor klump i enden.

BT har disse tror jeg...

 

Ang tenningsrekkefølgen så ga det seg selv når man først var i gang.

 

Jeg hadde jo med en kompis som er mekaniker.

Skal tipse han om denne tråden jeg :-)

 

Lykke til og skynd deg sakte :-) les og studer linken i den andre tråden.

Spannerman som skrev innlegget jeg linket til kom med noen smarte tips jeg tror man ikke finner i en verkstedmanual.

Takk for råd om bladsøker samt at du tipser mekaniker!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...