Julie III Startet 26.Juni.2013 Del på Facebook Startet 26.Juni.2013 Dette er en fortsettelse på denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/101922-pris-paa-ventiljustering-kad44/ Etter å ha blitt "overtalt" i den forrige tråden, skal jeg forsøke meg på dette selv. Kommer nok noen dumme spørsmål, men det får dere leve med Verktøy: Holder det med bladsøker fra billigbutikkene, eller må det være bedre kvalitet? Skutrekkere, fastnøkkler, skrallesett, oljefilteravtrekker. Trenger jeg noe mer spesielt eller lurt? Demontering: Det å plukke fra hverandre inn til ventilene ser greit ut helt til det med dieselrørene. Burde jeg skru ut selve dysene, eller løsne de på dysa og la de stå? Burde jeg rengjøre disse mens jeg først er i gang? Hvordan gjøres i såfall dette? Justering: Bare så jeg er sikker på at jeg har forstått. Har sett tenningsrekkefølgen er 1-5-3-6-2-4. Dette blir da rekkefølgen på hvilken sylinder jeg skal konsentrere meg om. Og ut fra tegningen er sylinder nr 1 den bakerste mot drev... Jeg dreier motor på veivhjulet til vippearmene på sylinder 1 står i øverste posisjon etter sylinder har vært på topp. Da vil ventilene på den fremre sylinder 6 vippe? Hva betyr det? Ser jeg det? Løsner så låsemutter og skrur justeringsskruen ut på ventilpar (utløp) til det blir glippe på toppen av ventilfjæra. Eller helt ut? Trykker ned vippearmen, og skrur inn justeringsskruen til den treffer ventilfjæra. Låser mutteren, og gjør det samme på det andre ventilparet (innløp). Løsner låsemutter på vippearm og justerer begge ventilpar. Skal bladsøkeren sitte tight? Dreier en kvart runde til vippearmene på sylinder 5 står på topp og 2 vipper. Håper på gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Og ikke minst... Dersom klaringen er ok, er det da noe poeng i å justere, eller kan jeg da bare hoppe til neste sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Og ikke minst... Dersom klaringen er ok, er det da noe poeng i å justere, eller kan jeg da bare hoppe til neste sylinder? På min KAMD43P foretok Volvo verksted justering av ventiler. Men alle var riktig klaring på, dvs bladet var litt tregt når de dro den ut. Så da var det ikke nødvendig med noen justering. En justering skal jo bare justeres hvis det er noe å justere... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Det var smart å ha 2 stk enkle 0,4mm bladfølere så man ikke har en tung og stor klump i enden. BT har disse tror jeg... Ang tenningsrekkefølgen så ga det seg selv når man først var i gang. Jeg hadde jo med en kompis som er mekaniker. Skal tipse han om denne tråden jeg :-) Lykke til og skynd deg sakte :-) les og studer linken i den andre tråden. Spannerman som skrev innlegget jeg linket til kom med noen smarte tips jeg tror man ikke finner i en verkstedmanual. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Julie III Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 På min KAMD43P foretok Volvo verksted justering av ventiler. Men alle var riktig klaring på, dvs bladet var litt tregt når de dro den ut. Så da var det ikke nødvendig med noen justering. En justering skal jo bare justeres hvis det er noe å justere... Ok. Leste bare at man skulle ta utgangspunkt i at ventile skulle justeres uansett... Det var smart å ha 2 stk enkle 0,4mm bladfølere så man ikke har en tung og stor klump i enden. BT har disse tror jeg... Ang tenningsrekkefølgen så ga det seg selv når man først var i gang. Jeg hadde jo med en kompis som er mekaniker. Skal tipse han om denne tråden jeg :-) Lykke til og skynd deg sakte :-) les og studer linken i den andre tråden. Spannerman som skrev innlegget jeg linket til kom med noen smarte tips jeg tror man ikke finner i en verkstedmanual. Takk for råd om bladsøker samt at du tipser mekaniker! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.