Bjørn Løvjomås Startet 27.Juni.2013 Del på Facebook Startet 27.Juni.2013 Hei. Oppretter en ny tråd for at denne info vil være lettere å søke på senere. Håper det er greit.. Jeg har to ledninger fra vhf som skal inn i pc. Hvordan gjør jeg det for at pc og vhf skal kommunisere. . Og gjerne på en enkel måte slik at far forstår. :-) Vhf er jo en Standard Horizon GX2100. PC er en laptop med open cpn nest siste versjon. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LM 9725 Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Antar stikkordet ditt er USB to serial og kople de to ledningene til ground og RX på serial-adapteret. Sånt kjøpes billig (tidvis litt for billig) på clasohlson og dets like, og en del dyrere fra båtbutikker. Eksempel på meget bra med optisk skille etc, og bruker å være dønn stabil: http://www.actisense.com/products/nmea-0183/usg1.html Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Regner med at det er NMEA 0183 signaler fra VHF, som skal inn via seriell porten på Pc. Da blir det omtrendt som her : http://cms.nobeltec.com/CMS/Files/Connecting%20instrument%20serially%20to%20the%20computer.pdf Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Baard Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Dette fungerer fint. Mange gode adapter å kjøpe på for eksempel ebay. Jeg har et med 2 com porter, en for GPS NMEA inn og en for VHF AIS NMEA inn. Det er verd å merke seg at baudrate ofte er 4800 på GPS NMEA, mens AIS fra VHF er høyere. I hvert fall er det slik på min MTEK VHF. /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Jeg dro innom Clas Olsson for å sjekke opp den optiske. . Desverre hadde den ikke. Så da blir det Eivind sin kobling. Jfr den andre tråden. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Fikk koblet opp vhf mot gps. Det gikk veldig greit. Plutselig ramlet koordinatene inn på vhf. AIS funket... bra.. rakk å kpble til pc og. Men fikk ikke testet. Så det får vi gjøre i morgen. Men fornøyd så langt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 (redigert) Nå er alt koblet opp. Men får ikke noen visning på pc. Hva gjør jeg med pc for å finne Ais signaler? Ahh.. dumme skalle.. :-) glemte å endre port hastighet. Nå virker det. Knallgøy.. Redigert 28.Juni.2013 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.