olpi Startet 27.Juni.2013 Del på Facebook Startet 27.Juni.2013 Har noen spørsmål til denne motortypen. Leste noen tråder her på BP om tidlige utgaver og noen problemer med diverse. Er det endret mye på disse motorene opp gjennom årene? Prøvde finne håndbok på nettet til 31P, men er kun for kjøp. Ingen her i dokumentarkiv heller. Hvor mange sinkanoder er det på disse motorene og hvor sitter de? Er det noen gjenganger svakheter? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 27.Juni.2013 Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 veldig bra motor , nesten uslitelig , med riktig stell ingen svakheter som jeg vet om last ned manual her http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/PAGES/PUBLICATION_SEARCH.ASPX jeg tror du har 1 stk sink anode som sitter i oljekjøler , eller ikke noen flere , Disse motorene er som sakt veldig bra kvalitet , kansje noe av det beste som er laget av volvo , du har siste versjon , den første var også en bra motor men røykla mye ved oppstart , A versjon så kom B versjon med høyere komp. denne røyklegger ikke og er på høyde med P versjon som du har , bortsett fra noen utvendige forandringer er forsjellen på B og P stort sett at Åndefilteret er erstatet med utlufting i toppdeksel med slange inn i turbo , denne slangen er litt "Trang" innvendig og bør skiftes til litt større dimensjon dette gjelder også 41 P motoren, eneste en skal være obs på er å kjøre motoren driftsvarm før du skifter olje dette for at all dritt/slam i oljen skal komme ut ved oljeskift vis ikke kan dette samle seg i bunnpannen og senere løsne å bli med rundt i stystemet å tette underspylings dysene , med et katastrofalt resultat av rivning i sylynder pga varmegang , dette gjelder dem fleste volvo penta sine motorer , og vær nøye med oljeskiftet , eller litt oftere en senere.......!!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 (redigert) Takk for svar. I 96 vår det vel P-versjon? Ser at noen skriver 139hk, andre 144hk og på VP nettsider står det 150 hk. Regner med at 144 hk er ahk (målt ut fra gear). På 96 modell står det 139 hk, kanskje tatt litt mer ut senere? Ingen sinkanoder i varmeveksler ...? Litt uvanlig på VP?? Andre med erfaringer? Redigert 27.Juni.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2013 Er det noe sted på nett hvor brukerhåndbok/owners manual finnes uten å måtte betale for den? Vil bl.a. gjerne se hvor på skisse av motor sinkkanode sitter på 31P. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Bare gå inn på motor gruppe i søke feltet å skriv 31 P så får du frem 3 alternativer , skriver du inn motor nr får du frem nøyaktig vilken motor du har , det koster ingen ting å laste ned bruker manualer her, men verkstemanual koster penger 150hk er riktig , men det forsvinner litt på gearet derfor 144hk Derfor jeg tror det kun er sink i oljekjøler er at dem nyere motorene ble produsert med annet metall i varmeveksler osv så dem trengde det ikke lenger , så kun i oljekjøler på min også (1995mod 41 P-A) er jo samme motor men med 2 syl mere Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/PAGES/PUBLICATION_SEARCH.ASPX Har ikke motor nr,. Har ikke kjøpt enda, og her finner jeg kun nedlasting som koster :-) Er ikke så nøye... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Ingen sinkeanoder på 31P iflg VP mekaniker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.