Jump to content

Er det gjort store endringer på VP 31P fra 1996 til 2003


olpi

Recommended Posts

Har noen spørsmål til denne motortypen.

 

Leste noen tråder her på BP om tidlige utgaver og noen problemer med diverse.

Er det endret mye på disse motorene opp gjennom årene?

 

Prøvde finne håndbok på nettet til 31P, men er kun for kjøp. Ingen her i dokumentarkiv heller.

 

Hvor mange sinkanoder er det på disse motorene og hvor sitter de?

 

Er det noen gjenganger svakheter?

Link to post

veldig bra motor , nesten uslitelig , med riktig stell ingen svakheter som jeg vet om

last ned manual her

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/PARTS_SERVICE/PUBLICATION_SEARCH/PAGES/PUBLICATION_SEARCH.ASPX


jeg tror du har 1 stk sink anode som sitter i oljekjøler , eller ikke noen flere , Disse motorene er som sakt veldig bra kvalitet , kansje noe av det beste som er laget av volvo , du har siste versjon , den første var også en bra motor men røykla mye ved oppstart , A versjon så kom B versjon med høyere komp. denne røyklegger ikke og er på høyde med P versjon som du har , bortsett fra noen utvendige forandringer er forsjellen på B og P stort sett at Åndefilteret er erstatet med utlufting i toppdeksel med slange inn i turbo , denne slangen er litt "Trang" innvendig og bør skiftes til litt større dimensjon dette gjelder også 41 P motoren, eneste en skal være obs på er å kjøre motoren driftsvarm før du skifter olje dette for at all dritt/slam i oljen skal komme ut ved oljeskift vis ikke kan dette samle seg i bunnpannen og senere løsne å bli med rundt i stystemet å tette underspylings dysene , med et katastrofalt resultat av rivning i sylynder pga varmegang , dette gjelder dem fleste volvo penta sine motorer , og vær nøye med oljeskiftet , eller litt oftere en senere.......!!!

Link to post

Takk for svar.

I 96 vår det vel P-versjon? Ser at noen skriver 139hk, andre 144hk og på VP nettsider står det 150 hk. Regner med at 144 hk er ahk (målt ut fra gear). På 96 modell står det 139 hk, kanskje tatt litt mer ut senere?

 

Ingen sinkanoder i varmeveksler ...? Litt uvanlig på VP??

 

Andre med erfaringer?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Bare gå inn på motor gruppe i søke feltet å skriv 31 P så får du frem 3 alternativer , skriver du inn motor nr får du frem nøyaktig vilken motor du har , det koster ingen ting å laste ned bruker manualer her, men verkstemanual koster penger

150hk er riktig , men det forsvinner litt på gearet derfor 144hk

Derfor jeg tror det kun er sink i oljekjøler er at dem nyere motorene ble produsert med annet metall i varmeveksler osv så dem trengde det ikke lenger , så kun i oljekjøler på min også (1995mod 41 P-A) er jo samme motor men med 2 syl mere

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...