Stjernen ! Startet 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2013 Jeg syntes motoren min ble veldig varm ca 90,så jeg tok en kikk oppi motoren og fant dette ! Det hadde lekket over hele motorrommet ! På forden min mister jeg kjøling om jeg tar av eksos slange. Kan det være noe av det samme her ? BMW md50 Hvor får man kjøpt disse tankene ? Bor i Sandefjord ! Se bildene ! Lurer på ved vilken temp de smelter ? De skal vel tåle litt ? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var 'eksos/vannlås bmw d50' Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Dette er jo en Vetus eksospotte/vannlås.Univa i Arendal er vel importør for Vetus, men der er jo flere forhandlere rundt forbi.Nå er jo også Vetus blitt en del av Yanmar , så du får undersøke litt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Trodde disse var originale på bmw d50 ? Men kan det gjøre så kjølingen blir dårlig ? Ringe litt etter deler i morgen,forslag om hvor jeg kan ordne raskest og billigst tas gledlig imot ! sett man får mange typermen kan jeg bruke de alle så lenge de passer ? skal prøve finne en billig brukt,om de ikke har ny noe sted da ! Orker ikke vente uker på bestilling. Fant denne på finn,kan jeg bruke den ? Så lenge slangene passer,orker ikke bytte de,men finnes vel overganger ! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Dette er rimlig sak de har på maratim tønsberg ! Kan jeg bruke den,målte røra på den gamle tanken var ca 50mm. http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-100-115-mm Vil den gå fint på bmw d50 ! Den er beregnet på opptil 50 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Kjøpte en ny en på maritim tønsberg,700kr ! Så skal ned senere og montere og se motoren nå kjøler seg ! Info kommer senere. Denne typen kjøpte jeg http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-40-45-50-mm Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Du får ikke bedre kjøling av å skifte eksopotta , det som tyder på den gamle er at du har for lite vann i lag med eksosen så du risikerer å brenne hull i den nye potta de. Sjekk at eksos bendet ditt ikke er rustet igjen i utløpet. Dårlig gjennom strømming der = varmgang i motor Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Hvorfor forsvinner all kjøling når jeg tar av eksosen da ? Forden min 2722 løsnet i en skjøt,og alt kokte ! Fikset slangen startet opp og hadde max kjøling igjen ! Har nevnt det før,men alle mente det ikke stemte. Men du kan komme så skal jeg vise deg. Håper det er noe lign på bmw jeg da ! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Sjekk gjennomstrømmingen, du bør ha ca 15 liter pr/min ved hurtig tomgang. Ta en bøtte foran eksosen og saml opp vannet i 10 sek. gang med 6..... Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Virker som den liker seg rundt 80+ nå,så hjelper litt,passet ikke helt den nye potten ! Håper det går bra sånn som den står nå. Ser den kraftige bøyen bakover,pga potten er på siden ! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Vil dette fungere like bra ? Tenker på kjølingen ! Sitér dette innlegget Link to post
Vilja 1 Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 hei Har samme motor i min Hanto. Lurer på hvilke turtall du har på tomgang min ligger noe høyt ca 900 omd og motoren rister en del ved lavt turtall. Min er ferskvanskjølt Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Dette er litt spesielt ! Før jeg byttet potta hadde jeg max 2700-2800 og tomgang på ca 800 Men etter bytte har jeg max turtall på 2900 og tomgang på 900 ! Så ble bedre futt i motor med ny potte ?Men klart den gamle var jo smeltet ! Og den nye potten var såpass lang att dt ble en kraftig bøy bakover. Som dere ser på bilde går eksosen bakover igjen og ut på siden,hvorfor vet jeg ikke !? Eneste som plager er att det hugger litt i giret,enda det er nytt !? Max turtall skal være ca 2800 på disse motorene ved full belastning ! Redigert 29.Juni.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Hei ! Noen som har noen meninger ang denne vannlåsen ! Jeg synes og ha litt høy temp på høyt turtall etter jeg byttet den originale vetus vannlåsen,(var smeltet bilder over) Smeltet også den første nye vannlåsen jeg monterte,røk i underkant av utspylings røret.Der hvor dere ser patent båndet sitter smeltet den. Har nå montert ny,kortet inn slanger noe.men er usikker ! Så lurer jeg på om kansje motoren har problemer med og få presset ut nok vann.Så tempen i vannlåsen blir for høy !? Som dere ser av bildene så går jo eksossløyfen i 90 graders sving ut fra vannlås,og opp å ut på siden. Prøver og finne en original vetus vannlås men ikke lykkes. Tror original vetus vannlås kansje fungerer bedre,pga den er mindre og bedre tilpasset.Evt sette på noe bend el lign !? Men åpen for forslag ! Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Hei. Det hjelper ikke å bytte vannlås/eksos potte. Det er åpenbart at du har for høy temperatur på kjølevannet/for lite vann. har du kjørt system rens på motoren? sjekk oxo kjølevann inntak, impeller og at det ikke er rust flak som tetter noe sted. Når du har sjekket dette og er 100%|sikker på at det ikke er noe galt med kjølingen, kan du sette på ny eksos potte. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Hei. Jeg opplevde også at eksospotta fra Vetus smeltet på en Skilsø 750 som jeg hadde den gangen. Årsaken viste seg å være at motoren dro falsk luft fra sjøvannsfilteret.(Sikkert jeg som hadde blingset litt med monteringen etter at motoren hadde vært demontert pga.renovering av motor og motorrom) Dette igjen førte til at jeg tørrkjørte impelleren som igjen førte til alarm på motoren(heldigvis). Da jeg fikk opp motorromsluka fosset det sjøvann ut av det nysmeltede hullet i eksospotta. Det viste seg at både potta og eksosslangen lå under vannlinja uten noen form for "svanehals".(sikkert pga.akterkabinen) Fikk av slangeklemmene på potta og løftet den over vannlinja i en en helv.....fart slik at jeg ikke fikk inn mer sjøvann. Alt gikk bra med båt og mannskap denne gangen heldigvis og jeg var blitt en erfaring rikere. Håper du finner ut av problemet Dioden ! Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Festina_Lente Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Hei Dioden, jeg mener jeg har en Vetus vannlås liggende som ser veldig lik ut til den som smeltet. Send meg en IM hvis du er intr. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 17.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Det som blir problemet er jo att pga akterkabin så er denne eksos sløyfen vridd over 180 grader ut ifra potta. Ser man kan få vannlåser på vetus sin hjemmeside som man kunne vri 360 grader,men prisen var jo der etter også. Det er denne halsen ut ifra vannlåsen og opp ut på siden,som har ett lite fall bakover og oppover. Så tenke det ble tungt for motor og tømme en slange på 2-3m svak helling oppover før det går litt ned og ut på siden. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Du har prob på sjøvann siden!!!! Potta gjør ikke noe for temp å turtall Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Sjekk gjennomstrømmingen, du bør ha ca 15 liter pr/min ved hurtig tomgang. Ta en bøtte foran eksosen og saml opp vannet i 10 sek. gang med 6..... Detter er veldig viktig, fordi BMW D50 kar en tendens til å tette seg der kjølevatnet blandar seg med exhausten. Skru av exhaustbendet, stak opp og rensk og du får ei heilt anna gjennomstrøyming og kjøling. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Johannes Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Støtter de som peker på dårlig kjøling. Det synes helt klart som om du har for lite sjøvann i eksosen. Det vil også kunne forklare for høyt turtall. Lite vann gir mindre motstand. Har du gjort noe for å utbedre det? Har du skiftet impeller? Har du konrollert blandebendet? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Dioden!: Du har fått mange tips nå som går på å sjekke vanngjennomstrømming og sjøvannspumpens egenskaper. Vennligst ta tak i dette først og slutt å "mase" om den eksospotten din. nr 1. Sjekk mengden kjølevann som kommer ut av eksosen, det er tidligere her oppgitt hvor mye det bør være nr 2. Sjekk eksosbendet ditt, det er riktig som det sies at det kan være tett, stak det deretter opp. Jeg er enig med deg i at eksossystemet ser noe tvilsomt ut, jeg reagerer spesielt på at potten er montert så nærme eksosbendet (kort slang) hvor den deretter hiver seg ut i en kraftig stigning/bøy. Uansett må du starte i riktig ende og sjekket ut rådene du har fått her. her er en bedre eksospotte http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-dpc-50-hk-45-mm men ikke kjøp noenting før du har avklart årsaken til problemene. Redigert 18.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Lydemper er en ting,men hørt att jeg også trenger vannlås !? Så må ha lydemper med innebygd vannlås ! slangen må være så tett pga att vannlåsen tar så stor plass ! Hadde jeg brukt bare en optte som annbefalt over,så hadde det kommet mye vann i motor tror jeg ! Er jo derfor jeg har vannlås ! Men ser mange bruke potte i kombinasjon med vannlås ! Sorry om dere føler jeg maser om vannlåsen,men det var slik jeg fant feilen.Så måtte jo fortelle om det og spørre hvorfor. Andre jeg har snakket med av båtfolk,har ment att det kan bli lang vei opp fra vannlås ! Så tenkte jeg ville høre litt her. Men da ser jeg bort ifra at det kan være feilen. Men takk for mange forslag litt og sjekke nå ! Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 https://baatplassen.no/i/topic/56742-en-liten-historie-om-feilsoeking-paa-for-varm-motor/ Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 hei Dioden! jeg har aldri bruk noen egen vannlås på min motor. Jeg har potten som linket til over og en svanehals på slangen ved utløpet.Det er vel det som menes med vannlås. Finnes det noen mulighet å legge om eksosen, f.eks inni en benk i akterkabinen ? slik at du får den rett bakover mot akterenden av båten. Og ja, du må sjekke det andre tingene som forrige innlegget mitt nevnte, de kan være årsaken til problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Snakket med en på ett verksted idag og han sa att plast potter/vannlåser var noe dritt ! Så ble anbefalt og bytte uansett igrunn!? Jeg fikk ett godt tillbud på en ny potte som skulle være meget bra. Nå gjenstår det bare montere/tilpasse. Lurer på om jeg skal bytte ut inn slangen,slik att det går fra eksosbendet til bakre del av potta.Så slange fra andre enden og ut. Er det egentlig samme hvem vei man setter den ? Den er jo forskjellig i vær ende ! Fikk beskjed att det var samme hva som var inn og ut på potta,men på den ene siden går røret ned mot bunn av potta,mens på andre siden går det rett inn bare. Her er potta http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-dpc-50-hk-51-mm Er det noen som vet hva som er ut og inn på denne potten ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.