Jump to content

AQ151 - Hvit olje, hva er feil, igjen..! Trenger raskt en diagnose


Våtbåt

Recommended Posts

Hei, det ser ikke ut til at jeg skal få nyte båtlivet, alle små steg jeg tar møtes med nye problemer hele tiden :headbang:

I går var jeg glad og lykkelig og klar for å sette båten ut, endelig tenkte jeg. Nå var det min tur.

Motoren har vært på verksted og jeg har rensket hele motorrommet, malt det på nytt, lagt inn nye plater, nytt elektrisk anlegg,

service på motor, el.tenning er installerte, ny dørk i kabinen - i det hele har jeg gjort mye.

 

Men i går kveld skulle jeg bare peile oljen før sjøsetting, man hva F**N var det??? Oljen er jo helt hvit!!

Hva betyr dette, hva kan være feil?? Orker ikke flere tilbakesteg nå. Har hatt denne båten i 4 år og enda har jeg ikke fått brukt den noe særlig.

Føler jeg har trådt over en grense når det gjelder denne båten, samme hvor glad jeg er i den.

 

Kan noen gi meg en diagnose ut i fra bildet før jeg ringer til verkstedet?

 

bilde

Redigert av SelQueen (see edit history)
Link to post

Tipper en av to ting: Enten tetningene på sjøvannspumpen som må skiftes, eller en overivrig servicemann som har kjørt på med vann under trykk på drevet mens motoren ikke var i gang. Få uansett av den hvite oljen kjapt og fyll på ny. Skift tetninger i sjøvannspumpen, og få motoren i gang så du får tørket den ut. Vann i oljen fører kjapt til rust på steder du ikke vil ha rust, så ikke utsett jobben lenger enn helt nødvendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du har med stor sannsynlighet fått vann utenfra og inn, mao fra saltvannssiden. Kan være som Index sier, kan også være som BL sier, kan skyldes andre forhold med ikke usannsynlig at det kan være oljekjøleren. Har du fått olje i vannet også? Da er det en intern lekkasje på ferskvannsiden. Den kan også gå begge veier, ut i oljen eller inn i vannet. Toppakning som ryker opptrer slik, og er ikke uvanlig at skjer på disse motorene.

N.B. du må regne med flere oljeskift for å bli kvitt den hvite oljen, så bare kjøp billigste olje til du er fornøyd. Det går en 4-5 liter pr, skift. Husk også å få med og bytt filteret, da det har samme guffe i seg har motor blitt startet.

Men, det er en grunn til at dette har skjedd og den bør du finne ut, ellers så kan oljen fort bli hvit igjen når du startet opp første gang med saltvannskjøling


Slik bare for å spørre, den er hvit oljen på peilepinnen med?

Ikke uvanlig at disse motorene var litt gråhvite i oljen ved påfyllingslokket, indre damp som samlet seg der.

Link to post

En kamerat gjorde det samme med sin Mercruiser diesel, satte slangen på klokker på drevet og puslet med andre ting mens vannet rant. Resultatet var plenty vann i oljen, samme som hos deg. Jeg vilel ha skiftet olje og filter, sjøsatt og se om problemet forsvant eller om det kommer tilbake. Ikke begynn og styr med toppakning før du har eliminert de enkle tingene, ikke noe poeng i å lage seg arbeid...

 

PS: Om dine problemer skyldes toppakningen betinger det at ferskvannet i varmeveksleren forsvinner. Sjøvannet har ikke kontakt med toppakningen...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det beste er å sløyfe klokkene fullstendig! Sett drevet i en plasttønne, eller sjøsett båten! Sannsynligheten for at du plutselig har fått en vannlekkasje under service anser jeg for liten, dette har mest sannsynlig med vanntrykk på ville veier å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei SelQueen

 

Ikke ta av noen driv reim for varmkjøring, kan fort få store konsekvenser av slikt.

 

Gjør som nevnt i det som tidligere er nevnt her.

 

- Sug ut det du får av den hvite oljen nå før oppstart.ved første oppstart trenger du ikke bytte filter, bare rengjør dette, om det er hvit olje i det da?

- Fyll på noe billig olje og start opp, la den gå i noen minutt.

-Ikke bruk klokker, men ett kar,plastikbag etc for ferskvann til drev.

- gjenta prosessen med å suge den tom for olje og fylke på ny frem til oljen begunner å bli brun/sort.

- Bytt filter, olje

 

Om du går utifra at det er ferskvann fra klokker på drevet som er årsaken så har du jo egentlig løst problemet ditt.

 

Det blir noe griseri når en holder på, olje fra en dunk til en annen , opp og ned av båten, start og stopp og peiling av olje,

Vaskejobben tar du til slutt, lykke til

 

larss

Link to post

Veldig bra.. hiv klokkene til bloksberg.. eller lenger..

 

Done! :)

 

 

 

Jeg har blitt anbefalt å starte motoren før vannet settes på, nettopp for å hindre vann i motoren. Slår også av vannet før motoren stoppes

Med et kar trenger man ikke tenke på dette og motoren henter bare det den klarer eller trenger.

Link to post

Det kan se ut til at saken er løst, har skiftet olje 2 ganger og nå er oljen blank og fin. Kjørte 15 min siste gang og peilet blank olje. Da tror jeg alt er bra.

vann under kjølen i morgen :)

(Brukte et stort kar istedet for klokker)

Flott at det gikk så enkelt. Følg litt med på peilepinnen og farven der på oljen nå i begynnelsen. Ved bruk får du vasket skikkelig rundt i motoren, noe som kan medføre til at mer rester av den grå løsner og blander seg med ny olje. Litt vann i oljen og den ser ut som melkesjokolade i farven. Litt mer vann og den begynner å bli mer grå. Mye vann i oljen og den er hvit. Slik har jeg erfart det, uten at jeg vet hvor mye vann pr liter olje for å disse farveforskjellene skal oppstå.

Link to post

Hva slags motor og drev har du? Jeg har selv en mercruiser 3.0 liter med Alpha drev. Der kan vannet stå på selv om motoren ikke går uten at det skjer noe som helst. Mistenker at vannet kommer seg inn i sylindrene via raiseren hvis eksosstrømmen ikke er tilstede i raiseren. På min motor må vannet trosse tyngdekraften minst 15cm for at dette fenomenet skal kunne oppstå. Edit: Som emmis er inne på, skulle utløpet til eksosen/vannet etter raiseren ikke klare å ta unna for vannet som kommer inn i motoren vil man selvsagt få problemer.

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...