Våtbåt Startet 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2013 (redigert) Hei, det ser ikke ut til at jeg skal få nyte båtlivet, alle små steg jeg tar møtes med nye problemer hele tiden I går var jeg glad og lykkelig og klar for å sette båten ut, endelig tenkte jeg. Nå var det min tur. Motoren har vært på verksted og jeg har rensket hele motorrommet, malt det på nytt, lagt inn nye plater, nytt elektrisk anlegg, service på motor, el.tenning er installerte, ny dørk i kabinen - i det hele har jeg gjort mye. Men i går kveld skulle jeg bare peile oljen før sjøsetting, man hva F**N var det??? Oljen er jo helt hvit!! Hva betyr dette, hva kan være feil?? Orker ikke flere tilbakesteg nå. Har hatt denne båten i 4 år og enda har jeg ikke fått brukt den noe særlig. Føler jeg har trådt over en grense når det gjelder denne båten, samme hvor glad jeg er i den. Kan noen gi meg en diagnose ut i fra bildet før jeg ringer til verkstedet? Redigert 28.Juni.2013 av SelQueen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Er det saltvannskjøling på motor? I tilfelle kan det være rustet hull i kjølevannskappa som ligger rundt sylindere.. med det til følge at vann renner ned i bunnpanna. Det kan også være lekasje i en oljekjøler.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Tipper en av to ting: Enten tetningene på sjøvannspumpen som må skiftes, eller en overivrig servicemann som har kjørt på med vann under trykk på drevet mens motoren ikke var i gang. Få uansett av den hvite oljen kjapt og fyll på ny. Skift tetninger i sjøvannspumpen, og få motoren i gang så du får tørket den ut. Vann i oljen fører kjapt til rust på steder du ikke vil ha rust, så ikke utsett jobben lenger enn helt nødvendig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Du har med stor sannsynlighet fått vann utenfra og inn, mao fra saltvannssiden. Kan være som Index sier, kan også være som BL sier, kan skyldes andre forhold med ikke usannsynlig at det kan være oljekjøleren. Har du fått olje i vannet også? Da er det en intern lekkasje på ferskvannsiden. Den kan også gå begge veier, ut i oljen eller inn i vannet. Toppakning som ryker opptrer slik, og er ikke uvanlig at skjer på disse motorene. N.B. du må regne med flere oljeskift for å bli kvitt den hvite oljen, så bare kjøp billigste olje til du er fornøyd. Det går en 4-5 liter pr, skift. Husk også å få med og bytt filteret, da det har samme guffe i seg har motor blitt startet. Men, det er en grunn til at dette har skjedd og den bør du finne ut, ellers så kan oljen fort bli hvit igjen når du startet opp første gang med saltvannskjøling Slik bare for å spørre, den er hvit oljen på peilepinnen med? Ikke uvanlig at disse motorene var litt gråhvite i oljen ved påfyllingslokket, indre damp som samlet seg der. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Tilleggsinfo: vannet har stått på drevet hele tiden mens vi har puslet med andre ting. Peilepinnen er også hvit. Vedr oljeskift: Skal motor kjøres mye mellom hvert skift og da med vann på innsuget? Blir ikke oljen hvit igjen da? Hvor tid bør et verksted bruke for å skifte toppakning? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) En kamerat gjorde det samme med sin Mercruiser diesel, satte slangen på klokker på drevet og puslet med andre ting mens vannet rant. Resultatet var plenty vann i oljen, samme som hos deg. Jeg vilel ha skiftet olje og filter, sjøsatt og se om problemet forsvant eller om det kommer tilbake. Ikke begynn og styr med toppakning før du har eliminert de enkle tingene, ikke noe poeng i å lage seg arbeid... PS: Om dine problemer skyldes toppakningen betinger det at ferskvannet i varmeveksleren forsvinner. Sjøvannet har ikke kontakt med toppakningen... Redigert 28.Juni.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marida Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Sjekk oljekjøleren din. Den røk på min. Føler med deg "been there, done that". Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 hvis det står vanntrykk på drevet vil det renne inn i sylindere..Da blir oljen helt hvit. Det er bedre å sette drevet i en bøtte.. eller drevpose.. med vanntilførsel. de klokkene er skumle.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Våtbåt Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Hmm... første jeg bør prøve er å skifte olje og filter x2 og starte maskin men med lite trykk i klokkene, alternativt ta av drivreim og kjøre til den er varm for å se om oljen blir hvit igjen?! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Det beste er å sløyfe klokkene fullstendig! Sett drevet i en plasttønne, eller sjøsett båten! Sannsynligheten for at du plutselig har fått en vannlekkasje under service anser jeg for liten, dette har mest sannsynlig med vanntrykk på ville veier å gjøre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Våtbåt Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Takk for alle forslag - ikke sikkert det er så ille som først antatt Var litt i kjeller'n i går kveld. Prøver ny olje og filter samt balje til drevet i kveld eller i morgen - mulig det frister med en kald pils på terassen istedet Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Hei SelQueen Ikke ta av noen driv reim for varmkjøring, kan fort få store konsekvenser av slikt. Gjør som nevnt i det som tidligere er nevnt her. - Sug ut det du får av den hvite oljen nå før oppstart.ved første oppstart trenger du ikke bytte filter, bare rengjør dette, om det er hvit olje i det da? - Fyll på noe billig olje og start opp, la den gå i noen minutt. -Ikke bruk klokker, men ett kar,plastikbag etc for ferskvann til drev. - gjenta prosessen med å suge den tom for olje og fylke på ny frem til oljen begunner å bli brun/sort. - Bytt filter, olje Om du går utifra at det er ferskvann fra klokker på drevet som er årsaken så har du jo egentlig løst problemet ditt. Det blir noe griseri når en holder på, olje fra en dunk til en annen , opp og ned av båten, start og stopp og peiling av olje, Vaskejobben tar du til slutt, lykke til larss Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Det kan se ut til at saken er løst, har skiftet olje 2 ganger og nå er oljen blank og fin. Kjørte 15 min siste gang og peilet blank olje. Da tror jeg alt er bra. vann under kjølen i morgen :) (Brukte et stort kar istedet for klokker) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Veldig bra.. hiv klokkene til bloksberg.. eller lenger.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Jeg har blitt anbefalt å starte motoren før vannet settes på, nettopp for å hindre vann i motoren. Slår også av vannet før motoren stoppes Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Veldig bra.. hiv klokkene til bloksberg.. eller lenger.. Done! :) Jeg har blitt anbefalt å starte motoren før vannet settes på, nettopp for å hindre vann i motoren. Slår også av vannet før motoren stoppes Med et kar trenger man ikke tenke på dette og motoren henter bare det den klarer eller trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Som mange andre har sagt skift olje og filter start motor og deretter sett på vannet. Da kan du sjekke etterpå om oljen er hvit. Mulig det er litt rester fra den gammle så prøv og sug skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Det kan se ut til at saken er løst, har skiftet olje 2 ganger og nå er oljen blank og fin. Kjørte 15 min siste gang og peilet blank olje. Da tror jeg alt er bra. vann under kjølen i morgen :) (Brukte et stort kar istedet for klokker) Flott at det gikk så enkelt. Følg litt med på peilepinnen og farven der på oljen nå i begynnelsen. Ved bruk får du vasket skikkelig rundt i motoren, noe som kan medføre til at mer rester av den grå løsner og blander seg med ny olje. Litt vann i oljen og den ser ut som melkesjokolade i farven. Litt mer vann og den begynner å bli mer grå. Mye vann i oljen og den er hvit. Slik har jeg erfart det, uten at jeg vet hvor mye vann pr liter olje for å disse farveforskjellene skal oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Dette med å klare å presse vann inn i motoren ved å bruke klokker går jeg ut ifra gjelder motorer med drev uten impeller i undervannshuset? Redigert 29.Juni.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hei Hvordan kommer vannet seg inn i motoren ved bruk av klokker. Jeg stakk hageslangen opp i røret der den s formede slangen skal stå ( drevet var ikke montert ) starta opp herligheten for prøvekjøring, vanntrykket sto sikkert på i 10 minutter uten at motoren gikk ,kan ikke se at jeg har vann i olja. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Dersom vannet ikke får fritt nok utløp slår det tilbake i eksosmanifoilen tar veien inn i motoren vil eksosventilene. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Hva slags motor og drev har du? Jeg har selv en mercruiser 3.0 liter med Alpha drev. Der kan vannet stå på selv om motoren ikke går uten at det skjer noe som helst. Mistenker at vannet kommer seg inn i sylindrene via raiseren hvis eksosstrømmen ikke er tilstede i raiseren. På min motor må vannet trosse tyngdekraften minst 15cm for at dette fenomenet skal kunne oppstå. Edit: Som emmis er inne på, skulle utløpet til eksosen/vannet etter raiseren ikke klare å ta unna for vannet som kommer inn i motoren vil man selvsagt få problemer. Redigert 30.Juni.2013 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Jeg har aq151 motorer og 280 drev Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Sofa, har du også 280 drev/bakplate? Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hei Ja selqueen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.