kakespiser Startet 28.Juni.2013 Del på Facebook Startet 28.Juni.2013 Hei, Jeg vurderer og kjøpe en Scand 25 Classic snekke med oppgitt vekt 2,3 tonn. Det står også at bredden er 2,87 m. Trenger litt hjelp for å vurdere, og tenkte jeg kunne spørre her ;) Vil denne båten være lov å dra etter en stor SUV (Ssangyong Rexton) ? Eller er den for stor / tung? Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Båten er for bred. Maks bredde på "normale kjøtetøy" er 2.50m (fryseskap. 2.55) Det finnes regler for bred last som tillater bredere enn 2.50, men da ville jeg ikke satset på å farte rundt med henger, kun til fra opplagsplass. Ett slep på 2.90 bredde er ikke noe å farte rundt i Norge med. Hvor mye vekt bilen kan ta står i vogntoget, men en slik påt på henger vil nok oppnå en totalvekt på slepet på nærmere 3tonn Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Den bilen kan vel dra litt over tre tonn hvis jeg ikke husker feil? Må jo da isåfall ha BE i førerkortet om man skal gjøre det lovlig. Såpass store båthengere veier rundt 700kg, iallefall Tysse sine som jeg sjekket vekta på nå. Så da blir det ikke veldig mye til overs til drivstoff og alt annet man har i båten. Men største problemet blir bredden. Største tillatte bredde for kjøretøy på vei er fem centimeter mer enn forrigemann sier. 2,60m med kjøleskap, 2,55m for andre. Skal man ha så bred last må man ha gulblink og dispensasjon fra vegvesenet, men om man får det til vanlig bil eller må over på lastebil, det vet jeg ikke. Leste gjennom Forskrift om bruk av kjøretøy uten å bli så veldig mye klokere. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Korrek Lmsagf, bredden er visst oppjustert etter at jeg for noen år siden leste meg opp på dette. Å frakte en bår kommer innunder regler om "tilfeldig last", dvs at man kan etter visse regler frakte en båt av denne bredde. Men det er viktig å huske at den ikke er "trailbar" i vanlig forstand. Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 (redigert) Fant vedleggene som omtales i forskriften. Vedlegg 1(PDF) hvor det står blant annet maks bredde på tilhenger (2,55 og 2,60) Vedlegg 2(PDF) hvor det står endel om dispensasjoner og bredde. Sånn jeg tolker det går vanlig bil som motorvogn? Isåfall ser man da i vedlegg 2 at man uten dispensasjon kan ha udelbart kolli(ikke så lett å dele en båt?) med bredde på 3,25 meter, men da også maks 12m langt. Om det betyr at kolliet kan være 12m langt er jo ikke det noe problem, men hvis det er hele ekvipasjen inkludert bil blir det jo ikke lange båten det er plass til. Tar på ingen måte ansvar for hvordan jeg har tolket dette. Men om man skulle finne på å kjøre med så bred last er det jo også en del regler man må sette seg inn i. Tidspunkt for når man kan kjøre, og merking med blant annet gulblink på alt over 2,6m. Og følgebil på alt over 3m. Redigert 28.Juni.2013 av Lmsafg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Takk for svar! Det var oppklarende :) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Båt på henger har jeg toktet som tilfeldig last O:-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
BAN Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Siden reglene for henger ikke er forståelig for vanlige folk så kan man bruke tilhengerkalkulatoren til Statens Vegvesen. Da er det kun bredden man trenger å sjekke opp selv. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 (redigert) Fant vedleggene som omtales i forskriften. Vedlegg 1(PDF) hvor det står blant annet maks bredde på tilhenger (2,55 og 2,60) Vedlegg 2(PDF) hvor det står endel om dispensasjoner og bredde. Sånn jeg tolker det går vanlig bil som motorvogn? Isåfall ser man da i vedlegg 2 at man uten dispensasjon kan ha udelbart kolli(ikke så lett å dele en båt?) med bredde på 3,25 meter, men da også maks 12m langt. Om det betyr at kolliet kan være 12m langt er jo ikke det noe problem, men hvis det er hele ekvipasjen inkludert bil blir det jo ikke lange båten det er plass til. Tar på ingen måte ansvar for hvordan jeg har tolket dette. Men om man skulle finne på å kjøre med så bred last er det jo også en del regler man må sette seg inn i. Tidspunkt for når man kan kjøre, og merking med blant annet gulblink på alt over 2,6m. Og følgebil på alt over 3m. Se i vedlegg 2 som du linker til. Der angis særskilt lastebil med påhengs- eller slepevogn, altså tilhenger. Med "Motorvogn" menes i dette tilfellet enkeltkjøretøy, altså ikke vogntog (bil + tilhenger). Ut i fra dette stemmer det jeg har hørt, at for å trekke bred last på henger må det benyttes lastebilregistrert kjøretøy. -Altså går det ikke med en vanlig person-/varebil. Mulig jeg tar feil, men de er jo eksperter i ordkløyveri i Vegvesenet... Legger i dag ut på tur med akkurat under 3 meters bredde, varsellys, sidemarkeringslys og 21 tonn totalvekt - UTEN dispensasjon... ;-) Redigert 4.November.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kaftein ØL Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Helt utrolig hvor mye søl og kaos de har klart å skape med disse tøysete forskriftene . Hvis du ikke skal så langt hadde jeg kjørt i vei med god samvittighet, holdt lav profil , men er det snakk om større avstander kan det jo bli kjedelig hvis en skulle ha uflaks og bli stoppet Det er forøvrig ikke noe problem å få leid en god henger som passer godt til båten. Har selv tatt en 25 fots snekke over fjellet til vestlandet på henger som var tilpasset snekker. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Så en lignende transport i fjor sommer på motorveien, forann og bak stod noeen politibiler og like etter dukket det opp en Falcken... Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 4.November.2013 Del på Facebook Svart 4.November.2013 Da var jeg heldig hjem fra Bergen over fjellet i helgen...... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 i Norge har vi tullete moldboregler for henger.. jeg mener det er bilen som bestemmer hengervekt.. selfølgelig er bredde et problem på våre veger uten vegskulder. Båten min er 2,40 og hengeren er 2,50 på akslingen.. man må balangsere og se i speilene hele tida for å ikke havne utenfor gul og hvitstripe.. på fylkesveger uten vegskulder max 20-30cm er ikke dette så veldig kult å ha bak bilen.. på forrige båt fikk vi laget en opptrekkshenger, som lærlingene på en hengerfabrikk laga. Vi spurte biltrangsynet om vi kunne dra den utover med bil., men nei.. vi måtte løfte den oppå varehengeren vår og frakte den med den.. akkurat som om det var mye tryggere og trafikksikkert.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.