Four Startet 28.Juni.2013 Del på Facebook Startet 28.Juni.2013 (redigert) Hei. Jeg kjøpte denne båten; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41251469 Skaffet meg kasko båtforsikring gjennom Gjensidige. Nå i ettertid når jeg for sikkerhetsskyld spurte om den trengte å være CE merket, sa de ja. Det er den jo ikke.. Den er jo fra USA, den er tydeligvis ikke vært godkjent ved importert. Motoren tror jeg er merket tho.. Noen som vet om hva det ville koste å CE merke denne? Er jo en gammel båt som ikke koster så mye penger, så er jo ikke noe jeg vil koste på akkurat.. Redigert 28.Juni.2013 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 28.Juni.2013 Del på Facebook Svart 28.Juni.2013 Hei. Gratulerer med ny båt! Du behøver ikke tenke på CE merking da båten din er eldre enn en 1998 modell. Båter eldre enn det har ikke krav om CE merking. Se her for mere info: http://www.sjofartsdir.no/fartoy/fartoystyper/fritidsfartoy/ce-merking/ Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Four Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Hei, tusen takk for konge bra svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Men når båten ikke har vore brukt i eøs omtådet må den ce merkes når den tas inn til Norge. Men når båten ikke har vore brukt i eøs omtådet må den ce merkes når den tas inn til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Men når båten ikke har vore brukt i eøs omtådet må den ce merkes når den tas inn til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 (redigert) Ja hakk i plata fra ollebolle2 ...heheså spørs det jo når tid den ble tatt i bruk i Norge om den omgår reglene og hvorfor den IKKE ble merket ved innførsel Fritidsbåter som importeres fra land utenfor EØS-området, må derfor som hovedregel CE-merkes før disse kan settes på markedet eller tas i bruk i Norge. Redigert 23.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jori Svart 23.Juli.2013 Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Båter innført til Norge utenfor EU skal etter 1998 bygges om for å tilfredsstille CE-merking eller være CE-merket fra fabrikant. Båter importert før den tiden har ikke krav til CE-merking. Båter produsert i Europa, vil dekkes av CE-merking gjort i produksjonsland. Det vanskelige er om man i år henter hjem en 1995 modell. Hvis denne er CE-merket av fabrikant i USA, er det ok, er den ikke det vil det kreves CE-merking og ombygging som tilsvarer at man får CE-merking, selv om båten er produsert før 1998. Mener det er slik reglene kan tolkes litt forenklet. Ett eget kapittel med motorer, enda mer kompliserende pga utslippskrav. Unnskyld om jeg summerer noe feil her, tatt på husken, er nå noen år siden jeg satte meg in dette regelverket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.