Jump to content

1989 FourWinns 160 Freedom, Gjensidige sier at den må være CE merk


Four

Recommended Posts

Hei.




Skaffet meg kasko båtforsikring gjennom Gjensidige.


Nå i ettertid når jeg for sikkerhetsskyld spurte om den trengte å være CE merket, sa de ja. Det er den jo ikke.. Den er jo fra USA, den er tydeligvis ikke vært godkjent ved importert. Motoren tror jeg er merket tho..


Noen som vet om hva det ville koste å CE merke denne? Er jo en gammel båt som ikke koster så mye penger, så er jo ikke noe jeg vil koste på akkurat..


Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja hakk i plata fra ollebolle2 ...hehe
så spørs det jo når tid den ble tatt i bruk i Norge om den omgår reglene og hvorfor den IKKE ble merket ved innførsel

 

 

 

Fritidsbåter som importeres fra land utenfor EØS-området, må derfor som hovedregel CE-merkes før disse kan settes på markedet eller tas i bruk i Norge.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Båter innført til Norge utenfor EU skal etter 1998 bygges om for å tilfredsstille CE-merking eller være CE-merket fra fabrikant. Båter importert før den tiden har ikke krav til CE-merking. Båter produsert i Europa, vil dekkes av CE-merking gjort i produksjonsland. Det vanskelige er om man i år henter hjem en 1995 modell. Hvis denne er CE-merket av fabrikant i USA, er det ok, er den ikke det vil det kreves CE-merking og ombygging som tilsvarer at man får CE-merking, selv om båten er produsert før 1998.

Mener det er slik reglene kan tolkes litt forenklet. Ett eget kapittel med motorer, enda mer kompliserende pga utslippskrav.

Unnskyld om jeg summerer noe feil her, tatt på husken, er nå noen år siden jeg satte meg in dette regelverket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...