Jump to content

Motorvibrasjon i Volvo Penta D3-190 DP


Bessa

Recommended Posts

Har fått beskjed fra verkstedet at de ikke vet hvorfor det er viberasjon i min VP D3-190 DP. Jeg er ikke motorkynding men her er symptomene: Viberasjon i turtallsområdet 2900 - 3200 RPM. ( 22 - 24 knop) Ingen viberasjoner på tomgang eller lavt turtall og heller ikke over 3400 - 3800. Maks turtall er droppet fra litt over 4000 til 3800. Dersom jeg bruker flaps på babord side og senker baugen babor dempes viberasjonene betydelig i området 2900 - 3200. Noen som har erfaring med det samme, har tips eller teorier om hva det er og ikke minst - kan båten brukes slik symptomene er. Verkstedet har ikke kapasitet til å se på problemet før August !

Link to post

Ifølge Garstad Båtservice er drevet OK. Regner med at de har sjekket propellene og. Sjekket og på VP og fikk konstatert at det ikke foreligger noen service kampanjer fra deres side. Sliter med å forstå at det "er noe alvorlig galt" som kan medføre motorhavari. Dette bygger på som du sier at vibrasjoner kun dukker (registrerbart) opp i det spesifikk intervallet mellom 2900 - 3200. Motoren går som ei klokke

Link to post

 

Vibrasjoner har meldt seg etter 20 timers kjøring etter siste service. Ikke lett å filme vibrasjonene ettersom det er normalt slik jeg ser det fra motorrommet. Har snakket med en maskiningeniør som mener at det kan være behov for å stramme labbene. Han var ikke spesielt bekymret for å bruke båten så lenge jeg ikke kruser i vibrasjonsintervallet. Skal ta sjekken du foreslår.

Link to post

Motoren din virker OK etter kampanjene?

 

Jeg ble dessverre ikke kjent med service-kampanjene før påsketider. For å i det hele tatt drømme om å få båten på vannet før st.hans, måtte jeg foreta noen prioriteringer. Motordemperene blir ikke byttet før under vinteropplaget. De andre tingene fikk jeg byttet ifm vår-service.
Jeg har ikke merket noen motorvibrasjoner på min installasjon. Etter at jeg leste innlegget ditt, har jeg testet litt. Jeg har testet hele turtallsregisteret fra 700-4000 rpm med motorluka åpen. Det var ikke mulig for meg å registrere noe. Innslagspunktet for vibrasjon kan variere fra båt til båt, men jeg var ekstra oppmerksom i ditt problemområde (2900-3250).
Siden jeg ikke har merket noe uregelmessigheter, valgte jeg altså å utsette utskiftingen av demperne.
Når det gjelder de andre tingene jeg ramset opp for min modell, så merket jeg ingenting; -verken før eller etter. Siden jeg planlegger båtbytte om en stund, så ønsker jeg å være ajour med disse kampanjene.
Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Hei igjen. Status er at jeg har snakket med en maskin ingeniør som har sett på moment, knekk kurver og gjort noen teoretisk vurderinger om hva som kan være galt. Han mener at problemet må være knyttet til at noe er løst i drevet, enten innfeste eller at drevet ikke er godt nok satt på plass etter service. Han utelukker ikke at det kan være et problem med injektorene eller injektorpumpen men hadde da forventet at det var vibrasjon over hele turtallsområdet og ikke som nå kun i 2900 - 3200 området. I tillegg hadde han også forventet at vibrasjon / dur vedvarte selv når jeg senker baugen på venstre side og kjører "skjevt". Vibrasjon / dur forsvinner faktisk i turtallsområdet 2900 - 3200 når jeg senker baugen!

 

Jeg har sjekket med et annet verksted om det kan være fare for motorhavari dersom jeg bruker båten utenfor vibrasjons området - de mener nei. Verkstedet som feilsøker sender signaler om det motsatte. Maskiningeniøren mener at det går bra så lenge jeg holder meg borte fra vibrasjonsområdet. Så her står jeg - verkstedet vil se på problemet innimellom andre oppdrag men har mer eller mindre kansellert min båtsesong i Juli ettersom de sender folk på ferie og ikke har kapasitet før August. Jeg har en åpning for å få et annet verksted til å se på problemet 17 Juli. Må vurdere å skifte verksted for å redde stumpene av ferien. Forferdelig frustrerende - vurderer å bruke båten og følge rådet om å holde meg utenfor vibrasjonsområdet for å få litt nytte av båten denne sommeren. M.a.o - som deg må jeg gjøre noen prioriteringer og ta noen valg.

Link to post

Hei igjen. Status er at jeg har snakket med en maskin ingeniør som har sett på moment, knekk kurver og gjort noen teoretisk vurderinger om hva som kan være galt. Han mener at problemet må være knyttet til at noe er løst i drevet, enten innfeste eller at drevet ikke er godt nok satt på plass etter service. Han utelukker ikke at det kan være et problem med injektorene eller injektorpumpen men hadde da forventet at det var vibrasjon over hele turtallsområdet og ikke som nå kun i 2900 - 3200 området. I tillegg hadde han også forventet at vibrasjon / dur vedvarte selv når jeg senker baugen på venstre side og kjører "skjevt". Vibrasjon / dur forsvinner faktisk i turtallsområdet 2900 - 3200 når jeg senker baugen!

 

 

Siden vibrasjon/dur forsvinner når du senker baugen, virker det fristende å tro at dette skyldes drevet. Hvis det er mistanke om innfestingen eller monteringen av drevet er feil, ville jeg fått dette sjekket før jeg kjører noe særlig. Har du mulighet til å få slippet båten og sjekket dette selv?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Båten har vært slippet av Verkstedet og de har meddelt meg at drevet er OK. Derfor blir situasjonen så frustrerende. Har en motor som sviver som en klokke, et drev som er OK ifølge autorisert verksted, en test som viser at når det er tyngdeoverføring mot venstre så forsvinner vibrasjonen. Mulig jeg støtter meg til verkstedets diagnose om at drevet er OK og bruker båten slik verksted 2 (også VP autorisert) mener jeg kan så lenge jeg holder meg utenfor vibrasjonsområdet.

Link to post

Får du denne duringen uavhengig av hvor powertrim står også? Jeg ville sjekket propeller litt mer nøye. Det skal ikke mye til for å få vibrasjoner. Jeg lånte engang et sett med DP for å teste annen stigning. Propellene så strøkne ut men det ristet så voldsomt at jeg ikke turde å ta den opp i plan engang. Bladene på propeller så strøkne ut men etter litt måling løp ikke det ene bladet i samme bane som de andre.

Link to post

Båten har vært slippet av Verkstedet og de har meddelt meg at drevet er OK. Derfor blir situasjonen så frustrerende. Har en motor som sviver som en klokke, et drev som er OK ifølge autorisert verksted, en test som viser at når det er tyngdeoverføring mot venstre så forsvinner vibrasjonen. Mulig jeg støtter meg til verkstedets diagnose om at drevet er OK og bruker båten slik verksted 2 (også VP autorisert) mener jeg kan så lenge jeg holder meg utenfor vibrasjonsområdet.

 

Var ute en tur i går.
Vanligvis drar jeg sjelden turtallet over 3000, siden båten har ganske lav planingsterskel og bra fart. I går var vi 4 voksne karer i båten og jeg måtte dra på litt for å komme opp i plan.
Rundt 3100-3200 merket jeg en vibrasjon. Som nevnt tidligere, har jeg ikke registrert dette tidligere.
Vibrasjonene forsvant ved høyere eller lavere turtall. Jeg forsøkte også forskjellige posisjoner på drev-tilt (-3 til +3) uten at dette syntes å hjelpe nevneverdig. Siden båten gjør +30kn i dette turtallsområdet så ville jeg ikke kjøre drevet lenger inn enn -3.
Jeg eksperimenterte ikke med trim-flapsene (tyngdeoverføring) denne gang. Det ironiske er at jeg testet for vibrasjoner i helgen; -uten å merke noe.
Siden VP har utstedt servicekampanje på vibrasjonsdemperne på min motor, velger jeg å tro at dette er årsaken. Motoren min er en D3-170A-E og er produsert i 2011.
Jeg får sjekke med et verksted (Vallø eller LaSa) hvorvidt de har tid til denne jobben i nær framtid. Vanligvis ligger turtallet langt under vibrasjonsområdet, så jeg har ingen problemer med å vente til etter sesongen.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Veldig interresant. Jeg skal formidle det til mitt verksted og informere dem om at VP sentralt har en servicekampanje på din type motor slik at de kanskje kan få en ledetråd i arbeidet sitt. Symptomene er faktisk de samme som jeg har. Hadde vært flott om jeg kunne fått en tilmakemelding fra deg på om vibrasjonen endrer karakter dersom du bruker flaps for å endre tyngdeoverføringen (senker baugen på en av sidene) Dersom det skjer også for deg er det nærliggende å tro at vi står overfor samme sak og at en servicekampanje også er nødvendig på D3 190 A-C.

Til dante - ser ut som kjeros kanskje erfarer samme symptomene som meg.

Link to post

Jeg hadde problemer med vibrasjon/ ulyd i D3 190 sommeren 2011. De satt 2 motorer i en Bavaria 33 Sport 2008 mod.

Fr ferien hadde jeg det ene drevet av og byttet lager i forbindelse med akslingen. Jeg reiste p堦erie og etter ferien hadde jeg samme problem p堤et andre drevet. Verksted (Skjebergkilens Marina) var fortsatt ikke fornyd etter lagerbytte og endte opp med 場a ut den ene motoren for 堳kifte en plate mellom motor og drev. Etter det fungerte den perfekt.

 

Vet ikke om de problemene jeg hadde kan sammenlignes med det som beskrives her men det kan v沥 et tips.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av overoe (see edit history)
Link to post
Veldig interresant. Jeg skal formidle det til mitt verksted og informere dem om at VP sentralt har en servicekampanje på din type motor slik at de kanskje kan få en ledetråd i arbeidet sitt. Symptomene er faktisk de samme som jeg har. Hadde vært flott om jeg kunne fått en tilmakemelding fra deg på om vibrasjonen endrer karakter dersom du bruker flaps for å endre tyngdeoverføringen (senker baugen på en av sidene) Dersom det skjer også for deg er det nærliggende å tro at vi står overfor samme sak og at en servicekampanje også er nødvendig på D3 190 A-C.

 

Jeg får ikke testet noe mer før søndag. Skal diskutere med verkstedet i mellomtiden også.

Du får altså ikke opp noe når du søker opp serienummeret ditt i motordatabasen til VP?

Hvilken årsmodell er din motor?

 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Må vel innrømme det var mekanikeren som var mest optatt av det, jeg bare merket at noe var anerledes når han var ferdig med siste jobben. Feilen var på båten når jeg kjøpte den og jeg reiste for å levere den i innbytte når jeg fikk den tilbake etter siste rep. Jeg hadde den kun i en sessong. Mitt største problem var problem med trim av drevene som jeg satte den inn på verksted for å rette så var det mekanikeren som hørte lyder merket vibrasjon han mente ikke skulle være der.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Da var feilen funnet! Ifølge verkstedet så konkluderer de med at en påkjørsel er årsaken til at propellakslingen har fått kast som medfører vibrasjon i båten. Delene er i bestilling og feilen blir reparert neste uke. Sommeren er sikret :-) Mange takk for mange og gode innspill i sakens anledning. Inspillene er blitt formidlet til verkstedet som har søkt en "second opinion" i feilsøkingen. Dere har med andre ord bidratt til at saken har funnet sin løsning. God sommer til dere alle!

Link to post

Da var feilen funnet! Ifølge verkstedet så konkluderer de med at en påkjørsel er årsaken til at propellakslingen har fått kast som medfører vibrasjon i båten.

 

Så bra! Jeg har testet litt til angående de vibrasjonene jeg opplevde. De oppstår ikke konsekvent på samme turtall hver gang. Noen ganger på 2950, andre ganger på 3100. Min båt er 21 fot, og ligger på rundt 30kn på dette turtallet. I denne farten på denne lille båten, skal det ikke allverdens krusninger på vannet før det rister eller vibrerer litt i skroget. Som nevnt, tror jeg ikke jeg kommer til å foreta meg noe før høstens opptak.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei. Veldig interessant link dette.

Er ikke så sikker på om dette skyldes påkjørsel da eg har en 2011 Finnmaster 68WA med D3 170 hk og DPS drev som og er begynt å vibrere. Det samme har min svoger som har samme båt og modell. Vi har ikke vært nede i noe. Er det muligheter for at det kan bli kast i aksel uten påkjørsel? At det ligger en svakhet i drevet?

Se forøvrig link: https://baatplassen.no/i/topic/105590-vibrasjon-vp-dpsa-drev/

Link to post

Er dere sikker på at det ikke er rett og slett frekvens på motor som setter i gang egenfrekvens og svigninger i skrogkonstruksjonen? mange styrhusbåter kan jo ende opp som resonangskasser om ikke ting er avisolert eller at konstruksjonen fra motorromsskott er sammenhengende med styrhuskonstruksjonen. ved kast i aksling burde det jo vibrert ved pådrag også uavhengi av turtalsområdet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...