bella580C Startet 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2013 Heisann. Har i 30 timers forbruk trodd at jeg hadde riktig og best forbruk på min motor. Marset på 23 knop og forbruk på 21 liter pr time. Snitt på måleren viste 1,1 pr.nm Hadde det travelt sist jeg var ute og økte farten til 31 knop. Snitt på måleren viste da 0,8 pr.nm Stemmer dette ? Båt er 950 uten motor. Motor er Mercury 150 4-takt Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
BAN Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Hva er turtallet på 23 og 31 knop? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Kjører du 23 knop skal du klare 23 nm på en time. Om du samtidig har målt (brukt) 21 liter på en time, så bør du da ha et forbruk på 21l/23nm = 0,91 l/nm Om du får opp på instrumentene at du har 1,1l/nm så er det noe feil. Med forbehold om at jeg har lest feil, så vil jeg påstå at instrumentene dine _må_ vise feil. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
soldeide Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Tror de stemmer ganske bra. Problemet er at de viser nm/l og ikke l/nm. Da blir det jo riktig at tallet går ned ved høyere fart. Er ihvertfall sånn hos meg med en cummins mercruiser 4,2l cmd. Er dessverre ikke mulig å bytte denne visningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Instrumentet viser vel nm pr liter. Jo høyere tall, jo lavere forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Anton Hardarson Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 forbruket stemmer, smartcraft henter opplysninger fra motorens innsprøytings system, men du må også huske, og smartcraft henter opplysninger om fart og kjørelengde fra paddleweel, ikke GPS så det er fart over vann ikke fart over bunn Sitér dette innlegget Link to post
soldeide Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Sørlandet 2 : vi sier jo forsåvidt det samme. Anton: Dette er ikke helt korrekt. Paddlewheel er satt opp som standard, men det er fullt mulig å benytte GPS-fart. Har selv koblet nmea fra plotter til smartcraft, så hos meg er det fart over bunn. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Du kan kalibrere total mengde brukt visningen. Etter noen fyllinger og utregning har jeg kommet frem til en offset på 1.12. Med andre ord viste min litt for lite. Nå stemmer det på en prikk Nusstill telleren ved full tank. Neste gang du fyller går du inn i Cal1 menyen og justere offseten til måleren stemmer med det dy fylte. Når det er gjort, resetter du teller som vanlig når tanken er full. Momentanforbruksmåleren blir da også riktig. SAP -from my iPad using Tapatalk SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.