småbåtentusiasten Startet 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2013 Har fjernet tidligere bunnstoff og slipt med 120 vannpapir hekken på en liten passbåt. Så stoppet arbeidet opp pga en skade. Lurer på om jeg kan legge på Jotun Nonstop rett på gelcoaten uten å prime og om dette går bra for resten av sesongen uten (stor) fare for plastpest. Det er ingen antydning til plastpest nå. Planen til høsten blir å slipe dette av igjen for så å påføre full grunning med VC Tar2 og VC17m. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Problemfritt i mine øyne og erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Carwell Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Du bør ha minst to strøk primer for å hindre vanninntrenging i skroget. Husk at bunnstoff ikke er vanntett, det er primeren som skal holde skroget tørt i tillegg til feste for bunnstoff. All primer skal i utgangspunkt være vanntett, jo flere strøk rett på gelcoat, jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 100 % enig med Carwell Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Det går bra hvis gelcoat er intakt. Før neste sesong smører du på et lag heftprimer før stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Hvis jeg har forstått TS riktig så er det snakk om en "liten passbåt" (tilnærmet en jolle?) som brukes en kort periode nå i sommer før den tas opp på land igjen og da ville jeg ikke ha vært det minste bekymret. Har kun brukt litt bunnstoff på en slik båt og med den type bruk siden midten av 70-tallet (!), og denne har ikke antydning til plastpest og vil trolig overleve meg med hundre år! Plastpest er svært oppskrytt! Redigert 29.Juni.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Det vil den nok helt sikkert. Eneste grunnen til laget med klorkautsjukprimer jeg har under bunnstoffet er heft. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Takker for svarene. Er ikke det minste i tvil om hva som er sikrest behandling Men her får det sannsynlige tilstrekkelige være bra nok pga håndskade. "Passbåten" er den 16 fots Yamarinen som står i mitt båtfelt under. Neste spørsmål er om Jotun Nonstop vil "trekke inn" i gelcoat'en og være vanskelig å fjerme før skikkelig to-komponent grunning VC Tar2 skal legges på? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Hvorfor skal du på død og liv legge epoksi utenpå et lag med vinylester? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Neste spørsmål er om Jotun Nonstop vil "trekke inn" i gelcoat'en og være vanskelig å fjerme før skikkelig to-komponent grunning VC Tar2 skal legges på? Nei, har gjort det selv og det var en enkel jobb. Forhandler hadde gjort en alt for dårlig jobb så jeg strippet ned til gelcoat, la på to strøk med antipest og deretter bunnstoff som du synes å planlegge for også. Om dette egentlig er helt nødvendig for en mindre båt som dette med begrenset tid i sjøen og lang tid på land før neste sesong har jeg blitt stadig mindre overbevist om. Vi kan jo stille spørsmålet til forumets medlemmer og høre om noen har selv opplevd, eller hørt om, at en båt som dette og med den bruk den har har fått plastpest? Jeg tviler! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Mytene rundt "plastpest" vil ingen ende ta. Og malingindustrien gnir seg i hendene. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Eeeh... Fordi det står på bruksanvisningen til VC 17m at det det skal flere strøk med VC Tar2 under. Jeg er blant disse idiotene som leser bruksanvisninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Ja det er greit. Men hvorfor epoksi oppå vinylester? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Teskje, takk! Vinylester trenger ikke epoxylag, men polyester gjør det? Er vinylester innholdet i gelcoat'en på Yamarin ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Jeg gidder ikke ha hverken primer eller bunnstoff på min 18-foter. Etter 4 uker på sjøen med sporadisk bruk var det bare et tynt nærmest usynlig slimlag som lett lot seg vaske vekk, og enda hadde jeg ikke polert båten (under) i år. Slimlaget hadde ingen innvirkning på toppfarten. Lengre bak på skroget der fartsvannet tar godt i 30-40 knop var det stort sett ingenting. Båten tar jeg opp dersom jeg av en eller annen grunn ikke skal bruke den på lenge, og for vinterlagring naturligvis. Største fordel jeg ser med epoxy primer er forsåvidt at gelcoaten beskyttes til en viss grad om man legger båten inn på ei strand eller lignende.. men er den finkornet nok så går det nok bra det også. Men har man ingen henger eller mulighet for å ta opp båten for inspeksjon/rengjøring med visse mellomrom så må man naturligvis bunnsmøre etter boka, iallefall for helårsbåter. For båter som vinterlagres på land, spesiellt de som lagres varmt, så er det vel ingen fare for plastpest de første 20-30 årene uansett selv om 2-k epoxyprimer skulle mangle eller ha for få strøk. Redigert 30.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.