Sande Startet 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2013 Hei Jeg vurderer å kjøpe en hasla 27cc fra 1981. I denne står en Perkins 6 354 (uten turbo). Denne har gangtid på 1800 timer. 1980 mod. Med tanke på alder er det ting jeg bør undersøke ekstra nøye? Er det typiske feil på disse maskinene? Evt. Er dette en god maskin? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 (redigert) Velkommen til Baatplassen. Uten turbo er ++ 1. Jeg hadde sjekket diesel-tanken har den mann-lokk? 2. Kan den dreneres for vann?. 3. Har den hvert rengjort noen gang? 4. Har brennstoffsystemet vann-utskiller? 5. Og fin filter?. 6. Blir det tilsatt lurium til dieseltanken?. 7. Har brennstoffventilene noen gang hvert ute til kontroll ?. 8. Er det skiftet noen deler?. 9. Når ble motor og aksel sist opprettet? 10. Er det bra kompresjon når en tørner for hånd?. Har den en eier? Flere eiere kan de kontaktes? 55 timer i året er ikke mye. Hvordan har han vinterkonservert motoren. Vil anta at manifolien står for tur. PS. Perkins er topp motor, hadde likt bedre om den hadde gått 18 000 timer. Redigert 29.Juni.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SoBo Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Dette er en kjempemotor. Sjekk kjølere (Varmeveksler, oljekjøler) for tæring, spesielt rundt endelokka. Enkle å skru på og billige deler. (eks.Økonomideler) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sande Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Gode tips :-) Dette skal jeg sjekke når jeg skal prøve den neste uke. Hadde en liten tur og så på den for et par dager siden. Det var litt olje i kjølen. Har disse maskinene lov å svette litt olje? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Du må nok kunne regne med noe tæring i kjølerene på en 33 år gammel motor om de ikke har vært skiftet i dette årtusen men Perkins generelt er meget gode motorer og 1800 timer på en 6.354 er ikke noe å snakke om. Du må nok lete LEEEENGE for å finne en som ikke svetter men der skal ikke være noen plasser der renner olje. Rådene til roger-jo er gode og gjelder uansett hvilken båt og motor det er snakk om. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Roger jo Svart 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Det var litt olje i kjølen. Har disse maskinene lov å svette litt olje? Hvis motoren er kjørt på syntetisk olje er det normalt. Eldre motorer skal ha mineralolje sjekk manualen for rett olje. Husker ikke om det er sink-plugger i sjøvannsiden til den motoren (vekslere og manifold.) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.