Jump to content

Hvordan koble sammen Lowrance Link-8 VHF og Raymarine e7D GPS?

Artekno

Recommended Posts

Har koplet opp NMEA2000 100% etter skjema. VHF er Lowrance Link-8, plotter/GPS er Raymarine e7D. Et kort øyeblikk fikk jeg inn masse AIS-mål på plotteren, men det forsvant. Radioen har hele tiden vist "No GPS information".

Jeg er tydeligvis ikke helt i mål med oppkopling.... Noen som har tips til å få dette opp og gå?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Kan det være et problem relatert til SeaTalkng/nmea2000. Det ser ut som Raymarines manual viser til Devicenetng adapter kabel for å koble til nmea2000 utstyr, siden de i utgangspunktet har sin egen Seatalkng standard. Kan du være litt mer spesifikk når det gjelder hvordan du har koblet det sammen og hvilke kapler du har brukt?

Hvis du har øvrig Raymarine utstyr i båten, kan det være noen uheldige koblingscenarioer også.

Limitations when SeaTalk(1) products are connected
If SeaTalkng and SeaTalk(1) products are used together, do NOT connect an
NMEA2000 backbone, as this product combination could compromise the integrity of
the NMEA2000 system.
Redigert av Cerveza (see edit history)

Problemer med Seatalk vs NMEA2000 ja... Har hørt om det. Men hvorfor får plotteren AIS-data fra VHF uten problemer?? Jeg tenker litt i de baner at GPS-antenne (kilde) er intern, altså ikke koplet til e7 via Seatalk eller NMEA. Og at multidisplayet ikke videresender GPS-data den mottar fra GPS-antenna?

Har ellers funnet fram alle oppsettmenyer osv i enhetene. I VHF er GPS-kilde satt til plotteren, og det kom opp som option, så NOE info må altså gå den sammen veien plotter->VHF...

Finnes ingen settinger for oppsett Seatalk/NMEA2000 i e7. Det skal gå ut lesbart uten å røre noen ting i flg Raymarine. Jeg får jo ikke analysert om GPS-data finnes på nettverket, så jeg vet ikke om problemet er UT på e7 eller INN på Link-8. Men jeg får opp "E62355" (e7D) som alternativ GPS-kilde i oppsettet på radioen, så den registrerer jo at den er der!! Likevel får jeg ikke registrert GPS-data på radioen.

PS! NMEA0183 er ikke bare-bare. Jeg må i så fall ut og kjøpe mer kabel, og så spleise og skjøte tynne ledninger. Jeg har en gammel autopilot (ST2000+) som kanskje skal koples opp mot e7, og da får det nok holde med den på 0183. 2000 skal jo være bedre, og plug-and-play.

Får å få analysert hva som finnes av data på NMEA2000 må man visst ha et eget instrument eller programvare, uten at jeg aner hva det er snakk om. Har ikke noen pc koplet opp på dette. Kun helt enkelt, og foreløpig KUN Link-8 og e7D, koplet sammen på et NMEA2000-backbone helt etter boka.

-Men når radioen for søren greier å registrere at e7'en faktisk er tilstede som en GPS-kilde så burde da GPS-data også gå samme vegen??!

Flere som har samme problem, med Simrad RS35 (samme radio mer eller mindre...)

http://raymarine.ning.com/forum/topics/integrating-e125-with-simrad-rs35-ais-vhf?commentId=6492755%3AComment%3A100377&xg_source=activity

I vedlikeholdsmenyen på e7 finner jeg at det sendes masse på NMEA-1. Dette kan jo ikke være annet enn GPS-data. Videre kan jeg lese av Link-8 info på e7, så de "snakker sammen". Jeg føler vel på at "feilen" ligger på radiosiden. GPS-info ER jo på NMEA-systemet. Så hvorfor jeg ikke får posisjon på vhf er meg en gåte...

Har du sett om det er noen software updates tilgjengelige?

huh.... Der satte du fingeren på noe!! Min har programvareversjon v2.10.

-De har kommet helt til v6.27 nå!!!

http://www.raymarine.com/knowledgebase/index.cfm?view=3764

Får hive meg på og lese hvordan jeg oppdaterer.... Så får vi se. Det kommer vel uansett ikke noe vondt ut av en softwareoppdatering vil jeg tro!

Fremgang, tross alt. Har oppdatert sw til siste versjon. Min var GAMMEL... Men nei, akkurat samme feil som før. Link-8 gjenkjenner e7D som GPS-kilde, men får ikke GPS-data. e7D gjenkjenner Link-8 og tar vel i mot AIS og presenterer dette på skjermen.

Så er det amerikanarane då... Maken til lettfornærmede folk!! Jeg foreslo noe på Raymarine sitt forum, hvor jeg vel egentlig bare hadde fått rimelig tåkete svar fra moderator/RM at jeg skulle lagre data på en brikke og sende til Lowrance. Andre har gjort det før og fått like tøvete svar derfra. Mitt forslag var så enkelt som at, siden det åpenbart er mange som sliter med RM MFD's vs SIMRAD/LOWRANCE VHF og NMEA2000, så kunne de vel samarbeide seg i mellom om å finne ut av det, i stedet for å la oss kunder rote med dette i uvisse hver for oss. Vel, noen ble hårsåre og innlegget mitt ble slettet. Jeg fikk en påminnelse om forumets regler, uten at jeg egentlig fant noe der jeg hadde forbrutt meg på. Kan tenkes at de syns det var ille at jeg foreslo at DE skulle finne ut av det for oss?... Vel, så viser det seg altså at DE ALLEREDE HAR funnet ut av det... SIMRAD har klart å gjenskape feilen, og en ny software er på trappene derfra (snart?). Jeg må si meg blir temmelig irritert over at de da har drevet og holdt oss for narr, og som nevnt av andre her bare foreslår å bruke NMEA0183 inntil videre.

Hvordan oppdatere VHF da?? Ikke bare å putte inn et SD-kort der, liksom... Må si jeg er like forbannet og føler meg lurt, når dette faktisk er et kjent problem fra før! Jeg kunne da valgt et annet merke uten feil på SW siden jeg skulle ha den til en e7. Har brukt MYE tid på dette!!!

Hvis den har 0.62 eller nyere software kan den sannsynligvis oppdateres fra en Lowrance eller Simrad plotter uten at det vil hjelpe deg antar jeg. Er det eldre software mådet brukes et PC basert verktøy som kalles Simrad SWUP Tool.

Jeg har en Simrad RS35 med software 0.58 så jeg må gjøre SWUP oppgradering.

Akkurat... Nei, jeg har da slett ikke noen Simrad plotter. Ha ha!!

Må si det koker litt her. Hvis Simrad/Lowrance har kjent til dette en stund men holdt kjeft og ikke informert sine forhandlere, ja så har jeg endt opp med å kjøpe et produkt med en VESENTLIG mangel på grunn av det. Og brukt to hele kvelder + kjørt tur/retur Hamar-Asker 2 ganger for å jobbe med det. De har ennå ikke svart på min mail, men det skal bli spennende å se hva de skriver. Nå vet jeg visst mer enn de vet at jeg vet... :thumbsup:

Redigert av H-35 (see edit history)

Han som kjenner disse produktene best hos importøren er på ferie ut denne uka. Tror ikke importør har kjent til dette lenge, og sannsynligvis heller ikke Lowrance/Simrad. Opprinnelig melding var at det bare var 0.54 versjonen av software som hadde dette problemet. Så har det senere vist seg å gjelde alle versjoner. Det har vært en del skriverier om kommunikasjonsproblemer med de nye VHFene på to US nettsteder siste uka, tror det er i løpet av denne perioden Navico har forstått at problemet ikke er løst.

Jepps... Noen har endret den ja. Men om den ble noe mer informativ? Tja... Å kople sammen NMEA2000 gir seg jo selv. Plugg den inn!! :lol:

Poenget mitt har hele tiden vært at det er et PROBLEM med oppkoplingen, og vi har underveis kommet over årsak. Nå mangler vi bare en løsning....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...