Artekno Startet 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2013 Har koplet opp NMEA2000 100% etter skjema. VHF er Lowrance Link-8, plotter/GPS er Raymarine e7D. Et kort øyeblikk fikk jeg inn masse AIS-mål på plotteren, men det forsvant. Radioen har hele tiden vist "No GPS information".Jeg er tydeligvis ikke helt i mål med oppkopling.... Noen som har tips til å få dette opp og gå? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Merkelig. .. når jeg koblet opp NMEA183. så kom det rett opp straks. Å ble der.. men vhf er avhengig av gps for å vise Ais mål. Slik er min hvertfall. Så hvis gps faller ut så forvinner Ais. Kan det være en litt dårlig kobling? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Plotter har stabilt AIS-info nå. Men VHF har feilmelding "no GPS information". Så er neppe noen dårlig kontakt. NMEA2000 er "plug and play". Foreløpig altså bare plugg.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Kan det være et problem relatert til SeaTalkng/nmea2000. Det ser ut som Raymarines manual viser til Devicenetng adapter kabel for å koble til nmea2000 utstyr, siden de i utgangspunktet har sin egen Seatalkng standard. Kan du være litt mer spesifikk når det gjelder hvordan du har koblet det sammen og hvilke kapler du har brukt? Hvis du har øvrig Raymarine utstyr i båten, kan det være noen uheldige koblingscenarioer også. Limitations when SeaTalk(1) products are connectedIf SeaTalkng and SeaTalk(1) products are used together, do NOT connect anNMEA2000 backbone, as this product combination could compromise the integrity ofthe NMEA2000 system. Redigert 30.Juni.2013 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Jo, fornuftig tilnærming dette. Men alt er koplet på NMEA2000 backbone, og plotter med nevnte originalkabel. AIS går som sag gjennom, men VHF plukker ikke opp GPS. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Ser det er flere som sliter med liknende oppsett... HAr du mulighet for å koble nmea0183 for å se om det fungerer da? Klippet fra et annet forum I suspect Raymarine is using proprietary PGNs to make their own components work. Raymarine recommended connecting to the gps with NMEA0183. Redigert 30.Juni.2013 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Problemer med Seatalk vs NMEA2000 ja... Har hørt om det. Men hvorfor får plotteren AIS-data fra VHF uten problemer?? Jeg tenker litt i de baner at GPS-antenne (kilde) er intern, altså ikke koplet til e7 via Seatalk eller NMEA. Og at multidisplayet ikke videresender GPS-data den mottar fra GPS-antenna? Har ellers funnet fram alle oppsettmenyer osv i enhetene. I VHF er GPS-kilde satt til plotteren, og det kom opp som option, så NOE info må altså gå den sammen veien plotter->VHF... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Kan være at Raymarine sender ut gps signal i seatalkng, men med en ID/PGN som ikke blir tolket korrekt i en nmea2000 protokoll. Anbefaler fortsatt å prøve nmea0183 i tillegg, om så bare for å bekrefte at alt spiller ball da. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 VHF'en har nok ikke noen innebygget GPS-mottager men så sant plotteren faktisk har NMEA2000 chipset skal den sende GPS posisjon på bus'en og da skal VHF'en motta det. Jeg kjenner ikke Seatalk men kan det være slik at du må endre oppsettet på plotteren mellom Seatalk og NMEA2000 Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Finnes ingen settinger for oppsett Seatalk/NMEA2000 i e7. Det skal gå ut lesbart uten å røre noen ting i flg Raymarine. Jeg får jo ikke analysert om GPS-data finnes på nettverket, så jeg vet ikke om problemet er UT på e7 eller INN på Link-8. Men jeg får opp "E62355" (e7D) som alternativ GPS-kilde i oppsettet på radioen, så den registrerer jo at den er der!! Likevel får jeg ikke registrert GPS-data på radioen. PS! NMEA0183 er ikke bare-bare. Jeg må i så fall ut og kjøpe mer kabel, og så spleise og skjøte tynne ledninger. Jeg har en gammel autopilot (ST2000+) som kanskje skal koples opp mot e7, og da får det nok holde med den på 0183. 2000 skal jo være bedre, og plug-and-play. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
LM 9725 Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 NMEA2000 er vel best når ting har samme firmalogo på alle duppedingser, og kanskje mindre når du blander ulike merker. Har du NMEA2000 - pc-adapter? Er det i så fall mulig å lese hva som sendes av setninger? På NMEA0183 er det jo bare å lese direkte av com-porten, og er noe tilsvarende mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Får å få analysert hva som finnes av data på NMEA2000 må man visst ha et eget instrument eller programvare, uten at jeg aner hva det er snakk om. Har ikke noen pc koplet opp på dette. Kun helt enkelt, og foreløpig KUN Link-8 og e7D, koplet sammen på et NMEA2000-backbone helt etter boka. -Men når radioen for søren greier å registrere at e7'en faktisk er tilstede som en GPS-kilde så burde da GPS-data også gå samme vegen??! Flere som har samme problem, med Simrad RS35 (samme radio mer eller mindre...) http://raymarine.ning.com/forum/topics/integrating-e125-with-simrad-rs35-ais-vhf?commentId=6492755%3AComment%3A100377&xg_source=activity Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Virker som Raymarine ikke er villige til å dele så mye ang hva instrumentene spytter ut av info, men hvis ikke sender posisjonsinfo i korrekt nmea2000 pgn/format så er det kanskje der problemet ligger. Har du sett om det er noen software updates tilgjengelige? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 I vedlikeholdsmenyen på e7 finner jeg at det sendes masse på NMEA-1. Dette kan jo ikke være annet enn GPS-data. Videre kan jeg lese av Link-8 info på e7, så de "snakker sammen". Jeg føler vel på at "feilen" ligger på radiosiden. GPS-info ER jo på NMEA-systemet. Så hvorfor jeg ikke får posisjon på vhf er meg en gåte... Har du sett om det er noen software updates tilgjengelige? huh.... Der satte du fingeren på noe!! Min har programvareversjon v2.10. -De har kommet helt til v6.27 nå!!! http://www.raymarine.com/knowledgebase/index.cfm?view=3764 Får hive meg på og lese hvordan jeg oppdaterer.... Så får vi se. Det kommer vel uansett ikke noe vondt ut av en softwareoppdatering vil jeg tro! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Fremgang, tross alt. Har oppdatert sw til siste versjon. Min var GAMMEL... Men nei, akkurat samme feil som før. Link-8 gjenkjenner e7D som GPS-kilde, men får ikke GPS-data. e7D gjenkjenner Link-8 og tar vel i mot AIS og presenterer dette på skjermen. Så er det amerikanarane då... Maken til lettfornærmede folk!! Jeg foreslo noe på Raymarine sitt forum, hvor jeg vel egentlig bare hadde fått rimelig tåkete svar fra moderator/RM at jeg skulle lagre data på en brikke og sende til Lowrance. Andre har gjort det før og fått like tøvete svar derfra. Mitt forslag var så enkelt som at, siden det åpenbart er mange som sliter med RM MFD's vs SIMRAD/LOWRANCE VHF og NMEA2000, så kunne de vel samarbeide seg i mellom om å finne ut av det, i stedet for å la oss kunder rote med dette i uvisse hver for oss. Vel, noen ble hårsåre og innlegget mitt ble slettet. Jeg fikk en påminnelse om forumets regler, uten at jeg egentlig fant noe der jeg hadde forbrutt meg på. Kan tenkes at de syns det var ille at jeg foreslo at DE skulle finne ut av det for oss?... Vel, så viser det seg altså at DE ALLEREDE HAR funnet ut av det... SIMRAD har klart å gjenskape feilen, og en ny software er på trappene derfra (snart?). Jeg må si meg blir temmelig irritert over at de da har drevet og holdt oss for narr, og som nevnt av andre her bare foreslår å bruke NMEA0183 inntil videre. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Haha, ja da er det lys i enden av tunellen iallefall.. Men at de er arrogante er det ingen tvil om.. Men lå software-feilen hos Simrad da, så det er den softwaren som må oppdateres? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Det er feil på NMEA 2000 funksjonaliteten for Lowrance Link-8 og Simrad RS35, Navico jobber med en fix. Feilene som opptrer kan arte seg på forskjellige måter og også forandre seg over tid. Jeg skal poste i denne tråden når oppdatet software er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Hvordan oppdatere VHF da?? Ikke bare å putte inn et SD-kort der, liksom... Må si jeg er like forbannet og føler meg lurt, når dette faktisk er et kjent problem fra før! Jeg kunne da valgt et annet merke uten feil på SW siden jeg skulle ha den til en e7. Har brukt MYE tid på dette!!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Hvis den har 0.62 eller nyere software kan den sannsynligvis oppdateres fra en Lowrance eller Simrad plotter uten at det vil hjelpe deg antar jeg. Er det eldre software mådet brukes et PC basert verktøy som kalles Simrad SWUP Tool. Jeg har en Simrad RS35 med software 0.58 så jeg må gjøre SWUP oppgradering. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Hvis den har 0.62 eller nyere software kan den sannsynligvis oppdateres fra en Lowrance eller Simrad plotter uten at det vil hjelpe deg antar jeg. Er det eldre software mådet brukes et PC basert verktøy som kalles Simrad SWUP Tool. Jeg har en Simrad RS35 med software 0.58 så jeg må gjøre SWUP oppgradering. Akkurat... Nei, jeg har da slett ikke noen Simrad plotter. Ha ha!! Må si det koker litt her. Hvis Simrad/Lowrance har kjent til dette en stund men holdt kjeft og ikke informert sine forhandlere, ja så har jeg endt opp med å kjøpe et produkt med en VESENTLIG mangel på grunn av det. Og brukt to hele kvelder + kjørt tur/retur Hamar-Asker 2 ganger for å jobbe med det. De har ennå ikke svart på min mail, men det skal bli spennende å se hva de skriver. Nå vet jeg visst mer enn de vet at jeg vet... Redigert 3.Juli.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Han som kjenner disse produktene best hos importøren er på ferie ut denne uka. Tror ikke importør har kjent til dette lenge, og sannsynligvis heller ikke Lowrance/Simrad. Opprinnelig melding var at det bare var 0.54 versjonen av software som hadde dette problemet. Så har det senere vist seg å gjelde alle versjoner. Det har vært en del skriverier om kommunikasjonsproblemer med de nye VHFene på to US nettsteder siste uka, tror det er i løpet av denne perioden Navico har forstått at problemet ikke er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 OKI, men de har likevel solgt et produkt med en vesentlig mangel. Det har kosta meg tid og penger. De bør i hvertfall prøve å blidgjøre meg! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Er overskriften på denne tråden endret i løpet av kvelden? Er rimelig sikker på at det var noe med NMEA 2000 og VHF da jeg leste den første gang. Hadde tråden hatt nåværende overskrift hadde jeg oppdaget den og postet her tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Jepps... Noen har endret den ja. Men om den ble noe mer informativ? Tja... Å kople sammen NMEA2000 gir seg jo selv. Plugg den inn!! Poenget mitt har hele tiden vært at det er et PROBLEM med oppkoplingen, og vi har underveis kommet over årsak. Nå mangler vi bare en løsning.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Jeg leser alle tråder med overskrift Lowrance eller Simrad, men ikke nødvendigvis de med overskrift PROBLEM Redigert 3.Juli.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.