Artekno Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Da har jeg fremsatt en reklamasjonssak på Link-8, så får vi se på fremdrifiten i dette. Stener i Mjøsserivce er en hjelpsom forhandler, så jeg tenker vel dette ordner seg. Jeg har bedt Pronav om å redegjøre for tidsaspekt og metode på oppgradering, samt at de eventuelt får spandere kabling til midlertidig 0183-oppkopling. Jeg skal på seiltur med ungene i sommer og dette skal bare være i orden før jeg drar. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
LM 9725 Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Full forståelse for prinsippet at ting man kjøper skal virke og forhandler skal rydde opp. Men svaret på spørsmålet i tittelen på hvordan kople sammen enheter av ulikt merke er i mange tilfeller NMEA0183. Hvorfor du har så mye i mot det vet jeg ikke, men så lenge at NMEA2000 skal inneholde så mye som ønsket av muligheter må du akseptere at det blir mer properitært enn standard og ulike merker prater dårlig sammen. NMEA0183 er simpelt, enkelt og stabilt med få feilkilder. I ditt tilfellet, og såfremst kontaktene fulgte med enhetene, trenger du en fireledet kabel som koster ca 3-4kr meteren for ordinær telefonkabel (som regel billigst og har fire ledere, men det meste som leder strøm kan brukes). Og skulle du få lysten over deg for å bruke pc er det enkelt å kople inn et serial-adapter rett på kablinga uten særlig viderverdigheter. Godt mulig du ser på det som midlertidig installasjon hvis noen presser på deg NMEA0183, jeg ville sett på det som en forbedret og endelig installasjon som faktisk virker. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Vel, tittelen har blitt endret av moderator. Jeg begynte med problemer med NMEA2000 mellom nevnte enheter. Nå er tittelen mer generell, og det syns jeg ble helt feil. Fokus er å få NMEA2000 til å virke etter specs. Det er det jeg har kjøpt, hverken mer eller mindre. Senere kommer flere komponenter til, bla vind og ny autopilot. Alt skal på samme nettverk. PC trenger jeg ikke. e7D streamer rett til iPad om jeg vil ha kart nede under dekk. Her er både wifi og blåtann. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Chris284 Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Jepps... Noen har endret den ja. Men om den ble noe mer informativ? Tja... Å kople sammen NMEA2000 gir seg jo selv. Plugg den inn!! Poenget mitt har hele tiden vært at det er et PROBLEM med oppkoplingen, og vi har underveis kommet over årsak. Nå mangler vi bare en løsning.... I manualen til vhf`en står det at den vil vise "kompatible" enheter som gps kilde. Det kan jo bety at ikke alle gps kilder vil fungere. Og hverken Raymarine eller Lowrance behøver i dette tilfelle ikke ha noe feil eller mangler. Om SeatalkNG og NMEA2000 ikke er helt på bølgelengde i dette tilfelle, selv om NG skal være kompatibel, kan en løsning være å koble en konverter på nmea0183 til NMEA2000 og få gps data fra 0183 porten på Raymarine. Eller en ekstern gps mottager som kobles til vhf mottagerens 0183 port vil løse problemet. Redigert 4.Juli.2013 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
abbor Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Link-8 har NMEA 183 interface så det trengs ingen NMEA 183 til NMEA 2000 konverter. Limk-8 kan ha samme problem med NMEA 2000 sammen med Lowrance og Simrad GPSer også, ikke bare andre fabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Om SeatalkNG og NMEA2000 ikke er helt på bølgelengde i dette tilfelle, selv om NG skal være kompatibel, kan en løsning være å koble en konverter på nmea0183 til NMEA2000 og få gps data fra 0183 porten på Raymarine. Eller en ekstern gps mottager som kobles til vhf mottagerens 0183 port vil løse problemet. Det er kun én utgang på VHF, så denne må enten brukes til 0183 eller 2000 (velges i oppsett). En midlertidig løsning blir altså å forsøke å kople dette opp i 0183-nettverk, selv om jeg altså har brukt adskillige penger på 2000-startkit. Siden det er en feil med software har jeg "tilbudt" Pronav å dekke kostnader til en 0183-kabel til å plugge i VHF'en. I manualen til vhf`en står det at den vil vise "kompatible" enheter som gps kilde. Det kan jo bety at ikke alle gps kilder vil fungere. Og hverken Raymarine eller Lowrance behøver i dette tilfelle ikke ha noe feil eller mangler. VHF'en viser e7D som GPS-kilde, så den delen fungerer. Men data kommer ikke gjennom. Jeg jobbet ut i fra at jeg hadde misset noe i oppsettet, men det har nå nylig kommet fra Simrad/Lowrance at det er en "bug" i deres software som skal fikses i fremtidig oppdatering. Noen dato har jeg ikke fått, men feilen er altså oppdaget og bekjentgjort, i allefall uformelt. Limk-8 kan ha samme problem med NMEA 2000 sammen med Lowrance og Simrad GPSer også, ikke bare andre fabrikat. Det er korrekt. Dette gjelder altså ikke opp mot Raymarine spesielt, men kan dukke opp med alle merker. De har rett og slett ikke fått orden på 2000-protokollen... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Til NMEA 183 kan stort sett alt av kabler brukes hvis ikke avstanden er for lang. Ofte er kablene som sitter på apparatene lange nok slik at det bare er å spleise de i sammen, hvis ikke tar jeg normalt en Ethernet kabel og klipper av konnektorene og skjøter inn. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Det er kun én utgang på VHF, så denne må enten brukes til 0183 eller 2000 (velges i oppsett). En midlertidig løsning blir altså å forsøke å kople dette opp i 0183-nettverk, selv om jeg altså har brukt adskillige penger på 2000-startkit. Siden det er en feil med software har jeg "tilbudt" Pronav å dekke kostnader til en 0183-kabel til å plugge i VHF'en. Simrad/Lowrance at det er en "bug" i deres software som skal fikses i fremtidig oppdatering. Noen dato har jeg ikke fått, men feilen er altså oppdaget og bekjentgjort, i allefall uformelt. Det er korrekt. Dette gjelder altså ikke opp mot Raymarine spesielt, men kan dukke opp med alle merker. De har rett og slett ikke fått orden på 2000-protokollen... Da er det vel bare å vente på at Lowrance kommer med en oppdatering og retting av problemet. Det er jo ikke mye data som sendes ut for gps signalet, men det skal tolkes rett hos mottager. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Til NMEA 183 kan stort sett alt av kabler brukes hvis ikke avstanden er for lang. Ofte er kablene som sitter på apparatene lange nok slik at det bare er å spleise de i sammen, hvis ikke tar jeg normalt en Ethernet kabel og klipper av konnektorene og skjøter inn. Fett nok! Jeg trenger egentlig bare pluggen som går inn i Link-8, og helst da med terminert kabel på. Så skal jeg alltids få til å knyte det sammen. Hadde egentlig tenkt å kople på autopiloten med 0183 til MFD'en, men det får heller vente. Da er det vel bare å vente på at Lowrance kommer med en oppdatering og retting av problemet. Det er jo ikke mye data som sendes ut for gps signalet, men det skal tolkes rett hos mottager. Ja, og de har forsøkt å rette dette tidligere og trodd de har klart det, men nei... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 GPS kabelen følger med i esken. Jeg har to Simrad VHFer med samme problem, basert på erfaring regner jeg med at de kommer med en NMEA 2000 fix snart. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Hadde egentlig tenkt å kople på autopiloten med 0183 til MFD'en, men det får heller vente. Jeg tipper du kan koble til begge samtidig, siden du skal bruke 0183 Tx fra MDF og Rx på både autopilot og VHF (Tror du kan ha inntil 3 Rx). Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 GPS kabelen følger med i esken. Jeg har to Simrad VHFer med samme problem, basert på erfaring regner jeg med at de kommer med en NMEA 2000 fix snart. Jeg fikk en kabel til overs ja. Ca 50 cm? Så ikke så nøye på den. Trodde det var en NMEA2000-kabel for tilkopling til backbone. Får fiske den opp av skrinet i helga og sjekke. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
abbor Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 (redigert) Ny software, 1.112 som fikser NMEA 2000 problemene for Lowrance Link-8 og Simrad RS35 er nå tilgjengelig. Hvis radioen har sw 1.062 eller høyere kan oppdateringen gjøres fra en nyere Lowrance eller Simrad plotter. Softwareversjonen står ca midt pådisplayet rett etter oppstart. Hvis radioen har eldre software, eller du ikke har en nyere Lowrance/Simrad plotter så ta kontakt med forhandler for oppdatering. De fleste forhandlere har nødvendig utstyr for å kunne gjøre oppdateringen. http://www.pronav.no/index.php?page=download&FilArkivID=181&KatID=1 http://www.pronav.no/index.php?page=download&FilArkivID=180&KatID=1 Redigert 24.Juli.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.