Jump to content

Ny på forumet, leter etter plastsnekke med AC til liten familie

Catch22

Recommended Posts

Hei, har vært leser av dette eminente forumet en god stund, da jeg har drømt om båt lenge. Har til nå brukt sommerene til bil og MC, men er nå ute etter noe en samboer og to små barn kan delta mer i.

Vi ser for oss båt av typen "hytte på sjøen" i rolig tempo, fremfor dagsturer i skjærgårdsjeep eller daycruiser. Med et budsjett på sørsiden av 100000, lander jeg da på plastsnekke.

Har aldri eid båt selv, men har logget mange timer i 17 fots Ranaplast i Lofoten, i allslags vær.

Er det noen som har lyst til å ha en formening om disse 3 båtene, hva jeg skal se etter, være obs på, spørre om osv. setter jeg stor pris på det

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42112682

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41422811

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42159962

Jeg hadde nok kikket ekstra på Sandvik 28, den er vel nesten halvmeteren breiere enn Saga 27 (3,15m mot 2,7) dette utgjør mye på plassen om ord. Har selv hatt en Sandvik 25 og den rullet like mye som Saga 27, og det var svært mye i sidesjø... da håper jeg Sandvik ruller mindre enn Sandvik 25

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sandviken er nok den største, men den nederste sagaen har nyere motor med få timer, og ellers en fin båt. Sandviken har en bedfordmotor som nok kan bli problematisk når det gjelder deler, men ellers er bedforden en god motor. Skulle jeg valgt blir det sagaen med den nyere mersedesmotoren, men Sandviken hadde nok blitt ett godt andrevalg. :smiley:

Guest Avmønstret#

Saga 27 er en veldig pen snekke i min øyne og det er båter det er laget veldig mange av. Det er jo også generelt gode båter, men når en båt er så gammel så er det jo vedlikeholdet og evt motorbytte som gjelder til slutt. Jeg ville sett på en saga 27 og fokusert på hvordan jeg likte løsningene ombord osv og så lest meg opp litt ifht hva som ble levert som standardmotor i disse båtene, hva som anerkjennes som gode motorer og så ventet til rette båten dukket opp, hvis dere da har bestemt dere for Saga 27.

Det samme ville jeg gjort ifht Sandvik 28 så kan dere sammenligne "hva dere føler" ifht de to båtene. Begge er jo mye "same, same but diffelent", men Sandviken er brei og har mye plass, mer enn hva man tror ut fra at den bare er en fot større enn Saga 27. Sandvik er også, i likhet med Saga, en god sjøbåt. Så er det bare å vente til det evt dukker opp en Sandvik 28 med rett motor og utstyr på Finn. Ligger en del der allerede.

Har selv en Sandvik 28 og to unger pluss bikkje. Jeg og kona har annektert akterkabinen og det gir veldig godt privatliv nattestid pluss at det er usedvanlig stille og fint for soving så langt ned og bak i båten. Ingen skvulping eller noe da glassfiberen er fra "panserperioden" i norsk båtbygging. Vi setter veldig stor pris på romsligheten som bredden til båten gir. Båten i seg selv er solid bygget, veldig tykk glassfiber over alt, innredningen er vel hva man kan kalle standard med svært solide dimensjoner som har holdt godt i snart 35 år. Men alle detaljer osv begynner jo å vise alderstegn så vedlikehold er igjen alfa og omega.

Det er to modeller av Sandvik 28, mener det var et skifte etter 80 hvor hardtoppen ble litt høyere. Er selv 182 og subber hodet oppi HT nå og da for vi har den med lav HT. Men det er jo taktrekk osv så det er ikke snakk om å skalle hardt eller noe, jeg bare polerer månen litt. Selv syns jeg vel at den med lavere HT er et hakk penere enn den som kom etter 80, men Saga 27 er penere enn Sandvik 28 uansett så om "pen båt" er viktig så vinner Saga.

En stor fordel for Saga 27 er at det eksisterer svært aktive miljøer rundt båttypen med egne forum både i Norge, Danmark og også internasjonalt. Der er det utrolig mange tips og råd å hente. Men samtidig er jo plastsnekker fra perioden mye av det samme så den informasjonen du finner er ofte nyttig for alle med snekke. Hverken Saga eller Sandvik har spesielle særegenheter som gjør det vanskelig å finne løsninger.

-----------------

Jeg ville satset på å komme ombord i begge snekketypene og kjent litt på det. Begge er gode båter, finn den med riktig motor og utstyr. Men i valget mellom en Sandvik og en Saga som ellers er godt holdt og utstyrt så tror jeg nok forskjellen i størrelse kan bli avgjørende når en først er kommet ombord. Men før man kommer ombord vil nok "penheten" til Saga 27 lokke mest :-)

Fine båter begge de to!

Til Sandvik'en trenger du antagelig en halvmeter bredere båtplass og det kan noen steder utgjøre en del forskjell i pris hvis du skal kjøpe/leie båtplass.

Saga 27 er veldig kurant å omsette med riktig motor. De har eget forum, bl.a representert ved Herr "Lars H." i dette forumet.

Det er nok lurt å undersøke deletilgangen på Bedford-motoren i Sandvik'en.

Kanskje er den kurant i England og det går an å få deler bestille deler derfra.

Med internett er alt slikt blitt mye lettere. Flere engelske firmaer har utrolig kjappe ekspederinger.

Personlig kunne jeg ønsket meg Sandvik'en pga størrelsen/bredden, prutet sterkt pga motor-merket og vurdert å sette inn en annen overhalt brukt ferskvannskjølt motor. Ikke en ny Kina-motor (Nanni e.l.). Motor-erfaringer og diskusjoner finner du her inne i massevis ved å bruke søkefunksjonen.

Bortsett fra lekkasjer ovenfra og undenifra er motor-pålitelighet et slags lykke/tragedie-anliggende for denne båtbruker.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hei. Ikke bli skremt dersom det er saltvannskjøling da jeg har det på min men du kan som meg koble til fersvannstanken og en kran du åpner og kjører ferskvann igjennom etter endte turer. Alle tre båtene er solide men den i Herre mangler instrumenter som ikke virker. Selv har jeg en 28 fots Årø med mega god plass.

Hyggelig med så mange svar fra hjelpsomme båtfolk. Tonen her minner meg mye om Mustangforumet ( bil ), og jeg føler meg hjemme allerede.

Har ikke fått sett noen av båtene enda pga den evinnelige tidsklemma, samtidig som min bedre halvdel kanskje vil vente med båtkjøpet siden vi allerede har lagt planer for denne sommeren. Er det fortsatt slik at det er betydelig billigere på sensommer/ høst, eller er det litt hipp som happ ?

Har "båtpenger" trygt plassert på konto så det er kanskje bedre å vente på det riktige kjøpet enn å hastekjøpe fordi man " tror man ikke får kjøpt båt neste år"?

Har en kamerat med Saga 27 og etter å ha vært med han noen turer så synes jeg den har altfor trang uteplass når man er flere enn 2 ombord. Og det er vel gjerne ute man vil være når man er på sjøen. Har mye mere plass i min 25 foter, men den er uten akterkabin, men allikevel soveplass til 4 voksne og 2 barn. Synes den som tb55 linker til ser veldig mye større og triveligere ut enn en Saga 27.

Redigert av Kpt. Langskjegg (see edit history)

... så det er kanskje bedre å vente på det riktige kjøpet enn å hastekjøpe fordi man " tror man ikke får kjøpt båt neste år"?

Antall bruke båter til salgs har steget de siste årene.

Hastekjøpe? Bare hvis det kommer en båt til salgs som du allerede liker og som har nyere motor fordi den gamle ble defekt.

• 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...