Jump to content

Vilke seilbåter i 200.000 klassen kommer med ratt ?

Medås`n

Recommended Posts

Skal du kjøpe en båt fordi den har ratt??! Dette ligner jo litt på hysteriet med rattstyring i Dromediller og GH10 i min barndom, ha ha! Hmmm.... Du hadde ratt i jolla di du!!! :lol::lol::lol:

Seriøst. Jeg seiler en eldre 35-foter med rorkult. Det er da virkelig mye bedre enn ratt? Mye mere følsomhet på rorbevegelser. Så lenge båten er velbalansert (kan slippe rorkulten) så får du både bedre handling av båten, og MYE BEDRE plass i cockpiten.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

har bare sett ratt ombord i enkelte seisjekter, eller dekshusbåter. Seilbåter kommer enten med ror, eller rorkult! :-)

har sett bostrøm 30 med ror, og ellers de andre båter som er nevnt i tråden. Men den runde styreinrettningen heter altså "Roret". En står til rors, og rorer.

I mine over tredve år til sjøs har jeg aldri hørt noe kalle rattet for ror. Vi har roret akterut under vann vi, og rattet på brua.

(Nå er det uansett mange år siden vi hadde ratt men..)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

det er godt vi har lang og god kompetanse her på båtplassen: Fru Jackobsen skrev "I mine over tredve år til sjøs"og flere trår til.

Men hva foretar dere dere når dere blir bedt om å ta roret? Hopper uti og griper rorbladet?

Hvor befinner dere dere når dere står til rors?

Men det er klart at en moderne motorbåt har ratt!

Aileen ll

Medåsn, skulle ikke være så vrient det nå. Ligger mange tidlig åttitalsbåter til salgs for gode priser om dagen, flere av disse med ratt.
Det som er ok å sjekke er at kjede/wire løper lett, se gjerne på systemet fra ratt till kvadrant, ikke rust eller flisete wire, er det Edson eller Jefa får man tak i slitedeler.

Rack & pinion eller hydraulikk ville jeg vært skeptisk til
Hei aileen, er du ikke vel sta nå, hvorfor ikke bare innrømme du tar feil?
Har hett ratt eller steering wheel på samtlige båter jeg har vært på gjennom noen år til sjøs.

Hehe uten å diskutere dette videre så er betydningen av "å ta roret" og ta komandoen over roret. Dette gjør vi med rattet.

Men for guds skyld, vi kaller det hva vi vil. Som sagt, dette er hva jeg har lært til sjøs - men det betyr jo ikke at jeg sitter med fasiten av den grunn

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hehehe.. Mye godt lesestoff her nå.Ser at enkelte her hadde passa godt i dagens politikk.... ;)

Til revolver: Etter nettopp å kommet fra seilas med seilbåt med ratt som (forøvrigt styrer roret/flaten) så følte jeg at det var mye bedre.Eter å ha seilt en rorkult styrt båt en uke før. Plassmessigt er jeg enig i at du kan lage bedre plass med å vippe kultet opp når det er spising eller det sitter en del folk i cokpit. Men det driter jeg forøvrigt i. For jeg synest at det er bedre med ror. Jeg føler jeg har bedre kontroll over båten og jeg synest det blir mer kav med rorpinnen når det er folk rundt samtidig som du skal slå eller manøvrere båten .Samt du har en fast plass å ha ett kompass, nav utstyr etc. Og styrman har sin faste plass. Så sånn er det.

Ser at det er spredte meninger om dette. Men la vær og kom med spydige komentarer da, hold heller en letter tone om tema... ;)

Takk for tips TK ;) Ja ser det ligger en del på finn nå ;)

Til trådstarter: hva synes du om Arconaen i innlegg #7?

Arconaen så bra ut den :) RATT, fin løsning i bysse/salong og lukket bad ;)

Her har du rattstyringen din - og fin seilbåt medfølger!!

-Rattstyring, "for den ekte kapteinfølelsen"!!

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42572656

(Hvis du ser båter med slike små ratt som denne så kan jeg fortelle at det ikke akkurat er en fryd å styre med. STORT ratt gir mye bedre utveksling og blir lettere å holde. Så får det ta den plassen det tar....)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...