Medås`n Startet 30.Juni.2013 Del på Facebook Startet 30.Juni.2013 Lurer litt på vilke seilbåter i fot 30+ rundt 200.000 klassen som kommer med ratt i stede for pinne. Jeg har seilt med pinne og jeg må ærligt si at de var mye armer og bein med 4 pers i kokpit.... :P Men er garrantert brukerfeil ;) Såh.. Noen som har noen modeller å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Comfort 32, kings cruiser 33 er to jeg kommer på i farta... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
dskog Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Scanmar 33 Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Skal du kjøpe en båt fordi den har ratt??! Dette ligner jo litt på hysteriet med rattstyring i Dromediller og GH10 i min barndom, ha ha! Hmmm.... Du hadde ratt i jolla di du!!! Seriøst. Jeg seiler en eldre 35-foter med rorkult. Det er da virkelig mye bedre enn ratt? Mye mere følsomhet på rorbevegelser. Så lenge båten er velbalansert (kan slippe rorkulten) så får du både bedre handling av båten, og MYE BEDRE plass i cockpiten. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Medås`n Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 (redigert) Hehe.. Lese litt mere nøye du .. ;) Hadde faktisk ratt i jolla jeg .. ;) Foretrekker ratt .. Sånn er det bare :) Redigert 30.Juni.2013 av Medås`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Alo 33 har ratt Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ErikN Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Denne Arcona 32en har det http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42336924 Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) har bare sett ratt ombord i enkelte seisjekter, eller dekshusbåter. Seilbåter kommer enten med ror, eller rorkult! :-) har sett bostrøm 30 med ror, og ellers de andre båter som er nevnt i tråden. Men den runde styreinrettningen heter altså "Roret". En står til rors, og rorer. Redigert 1.Juli.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
H80 Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Seilbåter kommer enten med ror, eller rorkult! :-) En står til rors, og rorer. Rore en båt? Min seilbåt har både ror og rorkult. Og når man står til rors, da styrer man båten. Enten den har rattstyring eller rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 har bare sett ratt ombord i enkelte seisjekter, eller dekshusbåter. Seilbåter kommer enten med ror, eller rorkult! :-) har sett bostrøm 30 med ror, og ellers de andre båter som er nevnt i tråden. Men den runde styreinrettningen heter altså "Roret". En står til rors, og rorer. I mine over tredve år til sjøs har jeg aldri hørt noe kalle rattet for ror. Vi har roret akterut under vann vi, og rattet på brua. (Nå er det uansett mange år siden vi hadde ratt men..) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Artekno Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Vi har roret akterut under vann vi, og rattet på brua. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Men alle er enige i at man står til rors selv om man har ratt..? Ble litt usikker, er jo mange som kjører båten og da slipper man vel unna.? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) rorbladet er under hekken ja, men roret er stadig den runde inrettningen vi styrer med. :-) Ja folk kjører båt og leter etter bremsen når de skal sage av, eller bakke opp. Og husk og kast hyssingen til fruen så hun kan knyte fast! Redigert 1.Juli.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Roret er under vann, og man kontrollerer dette med ratt eller rorkult. Når man sier at en person står til rors (=rorer?), så betyr det at vedkommende bestemmer hvor roret peker, og ikke at det han kontrollerer roret med heter ror. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Nå er det vel helt andre egenskaper jeg vil feste meg med dersom jeg skulle kjøpe en båt for kr 200 000,- f. eks om den hadde stekeovn m/overvarme, eller om den hadde en blå stripe 10 cm over vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Definitivt blå stripe - mye viktigere!! ;-) Det sagt, to båter som kan sammenlignes: Comfortina 32 og Comfort 32. Den ene med rorkult og den andre med ratt. Ingen tvil om a) Hvilken som har best plass i cockpit, b) hvilken som er morsomst å seile. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
aileenll Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 det er godt vi har lang og god kompetanse her på båtplassen: Fru Jackobsen skrev "I mine over tredve år til sjøs"og flere trår til. Men hva foretar dere dere når dere blir bedt om å ta roret? Hopper uti og griper rorbladet? Hvor befinner dere dere når dere står til rors? Men det er klart at en moderne motorbåt har ratt! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Tango Kilo Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Medåsn, skulle ikke være så vrient det nå. Ligger mange tidlig åttitalsbåter til salgs for gode priser om dagen, flere av disse med ratt.Det som er ok å sjekke er at kjede/wire løper lett, se gjerne på systemet fra ratt till kvadrant, ikke rust eller flisete wire, er det Edson eller Jefa får man tak i slitedeler. Rack & pinion eller hydraulikk ville jeg vært skeptisk tilHei aileen, er du ikke vel sta nå, hvorfor ikke bare innrømme du tar feil?Har hett ratt eller steering wheel på samtlige båter jeg har vært på gjennom noen år til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) Vel Tango Kilo, hadde de båtene seil? Moderne handelsfartøy har vel bare en joystick Redigert 1.Juli.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Tango Kilo Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) Nei må ærlig innrømme jeg gikk glipp av seilskutetiden. Redigert 1.Juli.2013 av Tango Kilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Hehe uten å diskutere dette videre så er betydningen av "å ta roret" og ta komandoen over roret. Dette gjør vi med rattet. Men for guds skyld, vi kaller det hva vi vil. Som sagt, dette er hva jeg har lært til sjøs - men det betyr jo ikke at jeg sitter med fasiten av den grunn Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Til trådstarter: hva synes du om Arconaen i innlegg #7? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Medås`n Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Hehehe.. Mye godt lesestoff her nå.Ser at enkelte her hadde passa godt i dagens politikk.... ;) Til revolver: Etter nettopp å kommet fra seilas med seilbåt med ratt som (forøvrigt styrer roret/flaten) så følte jeg at det var mye bedre.Eter å ha seilt en rorkult styrt båt en uke før. Plassmessigt er jeg enig i at du kan lage bedre plass med å vippe kultet opp når det er spising eller det sitter en del folk i cokpit. Men det driter jeg forøvrigt i. For jeg synest at det er bedre med ror. Jeg føler jeg har bedre kontroll over båten og jeg synest det blir mer kav med rorpinnen når det er folk rundt samtidig som du skal slå eller manøvrere båten .Samt du har en fast plass å ha ett kompass, nav utstyr etc. Og styrman har sin faste plass. Så sånn er det. Ser at det er spredte meninger om dette. Men la vær og kom med spydige komentarer da, hold heller en letter tone om tema... ;) Takk for tips TK ;) Ja ser det ligger en del på finn nå ;) Til trådstarter: hva synes du om Arconaen i innlegg #7? Arconaen så bra ut den :) RATT, fin løsning i bysse/salong og lukket bad ;) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Her har du rattstyringen din - og fin seilbåt medfølger!! -Rattstyring, "for den ekte kapteinfølelsen"!! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42572656 (Hvis du ser båter med slike små ratt som denne så kan jeg fortelle at det ikke akkurat er en fryd å styre med. STORT ratt gir mye bedre utveksling og blir lettere å holde. Så får det ta den plassen det tar....) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Medås`n Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Si meg.. Betaler dem godt for å være rass nå for tia ? Jeg startet denne tråden for å få tips til modeller med ratt styring for at jeg vil ha det i min kommende båt. Ikke for at jeg vi ha din mening og oppsternasighet om saken .... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.