Jump to content

Vilke seilbåter i 200.000 klassen kommer med ratt ?

Medås`n

Recommended Posts

Si meg.. Betaler dem godt for å være rass nå for tia ?

Jeg startet denne tråden for å få tips til modeller med ratt styring for at jeg vil ha det i min kommende båt. Ikke for at jeg vi ha din mening og oppsternasighet om saken ....

Så ta det jeg skrev som et godt og velment råd da. Styr unna båter med LITE ratt. De er tungstyrte.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

En godt balansert båt opp i mot 40 ' kan fungere veldig bra med rorpinne. Særlig gjelder det mer langsmale båter, gjerne av skjærgårdskryssertyper. Men å bruke ratt kontra rorpinne som hovedkriterie for båtvalg blir såpass sært at trådstarteren må vel tåle litt sleivspark.;-)

Jeg har seilt Arcona 32 med ratt og det fungerte helt fint det.

Min bror hadde en Contrast 33 som også hadde rattstyring.

Personlig foretrekker jeg rattstyring når størrelsen krabber over 32-33 fot, men dette blir en smaksak.

Min gamle First 35 har rattstyring, men har sett et par stykker av denne modellen med rorkult, og de som har det er godt fornøyd.

Si meg.. Betaler dem godt for å være rass nå for tia ?

Jeg startet denne tråden for å få tips til modeller med ratt styring for at jeg vil ha det i min kommende båt. Ikke for at jeg vi ha din mening og oppsternasighet om saken ....

Tja. Betaler du for å få råd her da?

Når du kommer med et såpass sært ønske (liten båt med rattstyring) er det ikke annet å forvente enn at emnet diskuteres. Det er jo ikke slik at du eier tråden, selv om du startet den.

Dessuten får du jo veldig mye nyttig informasjon. Du har låst deg fast i ønsket om rattstyring på bakgrunn av et par egne erfaringer, men kanskje du endrer mening når du får ta del i hundre andre seileres erfaringer med ratt og rorkult?

TK, den båten er laget for rorkult. Da blir rattet som dette, temmelig lite. Dårlig utveksling, tungt og lite føling med roret. Annonsen var dertil komisk laget ang den "kapteinfølelsen". Til og med min båt, H-35, er levert med ratt. Da til USA, for der skulle en stund alle båter ha ratt...

Et stort ratt i en romslig cockpit er helt greit å styre med, selv om en rorkult gir raskere respons og bedre rorfølelse. Se bare på Dynamic 4000 og Cayenne 42.

Poenget iom jeg blir krass er at jeg spurte om noe som ikke innebar hvorfor jeg absolutt burde ha rorkult. Når den "hjelpsomme" da ikke skjønner at jeg ikke vil ha pinne i båten og foretrekker ratt basert på hva jeg ser på som fornuftigt i båten jeg kommer til å kjøpe. Hadde tråden vært om "hva skal jeg satse på , trenger hjelp" hadde jeg vært mere motagelig for innput på den side. Og når folk da i tillegg blir veldig cocky, så blir jeg litt irritert. Nei, jeg eier forsåvidt ikke tråden. Men gidd å komme med BS når jeg prøver å få ut noe fornuftig info som kan gå meg til gode.

Om tråden ikke gir deg noe mening så ikke legg inn en random svar bare for å hause stemninga og som ikke er til noe hjelp.

Men takk til dere som faktisk kommer med noe konstruktivt. :)

1. Du eier jo ikke humor du! :lol::wink:

2. Om du leser det jeg skriver i stedet for å gå totalt i forsvarsposisjon så ser vel også du at jeg har litt bidrag angående ulike ratt i seilbåt. Que?? Eller er det ikke så farlig, ratt er ratt??

Hei Medås'n,

jeg har akkurat kjøpt båt i denne klassen og var også når jeg tittet på båter veldig bestemt på å ha rattstyring, dette pga at jeg var mest komfortabel med det. Det har jo sine fordeler med blant annet å ha kompass og navinstrumenter rett foran nesa. Jeg leitet lenge etter båt og oppdaget etter en stund at jeg kunne få mye "mer" båt hvis jeg tålte å ha rorkult da det er lite å velge i denne prisklassen med rattstyring.

Jeg endte med å kjøpe en 34-foter med rorkult som hadde de planløsningene jeg ønsket meg (2 separate lugarer og separat toalett) og masse ekstrautstyr som radar, dieselovn, cockpitkalesje etc. Denne har ganske stor cockpit iforhold til mange andre seilbåter i denne klassen da de fleste ligger rundt 30 fot og denne er 34 fot og 3,5 m bred. Jeg ser nå etter litt bruk at det hadde passet dårlig med en rattstyring her fordi den stort sett hadde vært i veien selv på denne båten med stor cockpit. Det hadde blitt trangt å holde på med seilinga pga en pidestall som hadde stått midt i cockpit.

Jeg overså også råd om at rorkulten kunne lett skyves opp og bort hvis man sitter noen stykker i cockpit, men ser nå godt hva de mener for det blir virkelig mye mer plass i båten når jeg tar den opp og bort. Angående det du sier om styrmanns plass, så er jo denne uansett ikke fast i en seilbåt med rattstyring heller, for man sitter jo på den siden man ser best fremover etter hvilken side man har seila ute på.

Dette er ikke ment som en overtalelse til deg å velge rorkult, men for å fortelle deg om min erfaring rundt dette som hadde samme rattstyringønske som du før jeg kjøpte seilbåt. :smiley: Uansett hva du ender med, lykke til med kjøpet, er moro å handle båt og leitinga er halve moroa! :thumbsup:

Mvh tidligere Seil-Løs

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Takker for innspill S/Y.. Ja, jeg skal være enig i at det er jo mest av rorkult båter. Men det er noe ved at jeg ikke følte meg komfirtabel med pinne til å styre med. Jeg har seilt en del med dem, og over lange strekk. Men etter at jeg kom ombord i en med ratt så ble det noe helt annet og den har det blitt en del turer med, og fortsatt så synest jeg det er bedre med ratt. Hvordan plan løsningen er i kjeller er jo ikke avhengig av hva som er oppe. Men klart ønske om ratt snevrer jo ned antall båter en kan velge mellom. Men som skrevet. Leitinga er jo halve morroa :)

Du skriver som om det er snakk om hardbarka regatta seilas H-35. Med føling og ror respons osv . Jeg har seilt begge deler, og er klar over hva du skriver om. Men når jeg har seilt pinne, og ratt som ikke var så stort. Jeg hadde ingen problem med roret med turn , kurs endring eller å følge brott sjø.

Her er det snakk om famile båt som skal være kos rundt i sunnhordaland og nedover kysten. ;)

Og humoren min er det ikke noe å si på. ;) Bare det at jeg er ikke så pinne gal. ;)

Tror jeg ville sjekket ut hva det koster å få inn rattstyring i en rorkultstyrt båt (rundt 40 +/- tror jeg ink autopilot), da utvides markedet ditt ganske mye og du vil få det du ønsker deg. :smiley:

Er jo en del av de rattstyrte seilbåtene som er høyt priset i utgangspunktet pga at de har dette, så vil kanskje lønne seg å kjøpe rorkult båt og bygge om.

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Jeg er gammel regattaseiler ja... Kan selvsagt ikke la være å trimme litt om jeg kommer opp på siden av noe ute på fjorden! :yesnod:

Båter er ulike, men min erfaring med båter med relativt små ratt har vært at de er tungstyrte og har manglet følelse med roret fullstendig. For meg gir press på roret en tilbakemelding om seiltrim er bra. Den båten jeg har nå kjøpte jeg på impuls i fjor. Den er nydelig nøytral på roret og nå som min gamle autopilot og jeg har blitt venner igjen så lar jeg han styre en del når vi er på tur. Det har jeg ikke klart tidligere, men da med enda svakere og billigere autopiloter enn den jeg har nå, og uansett bytter ut før neste år. Utvalget med gode autopiloter har tradisjonelt vært mye bedre for båter med rattstyring, og autopilot har liksom blitt allemannseie og et must på shorthand familieseiling. Men nå har Raymarine kommet med SPX-5, så den fordelen er utlignet.

Vel, nå er du godt informert om fleres erfaringer. Mitt råd er at du i allefall unngår båter med knøttsmå ratt. Helst bør båten være opprinnelig laget for rattstyring, og plass til et litt større ratt. Da får du bedre seilfølelse og må bruke mindre krefter.

Ser de er noen halvfabrikater og slik. Og faktisk ombygde som du sier . Og da skurrer det litt ja. Kan fort være "smarte" løsninger og en utveksling og oppheng som ikke gir deg noe som helst av feel og meldinger. Men siden jeg har det laaangt i fra travelt, så blir dette prøving og tenking og bare se på evt aktuelle båter. Autopiloten er jo en grei ting å ha enten man går for motor eller seiler lange strekk med fin vind. Tror det kalles for latskap :P

Vet hva du mener med svake autopiloter og billige typer. Har hatt nesten panikk annfall med autopilot som brøt sammen. ;)

Å bygge om blir vel litt bakvendt. De åpner jo for å plukke den båten som har best kjeller. Men siden da du får extra utlegg på og bygge om, og kunnne ha brukt pengene på noe anna som du burde hatt, så venter jeg heller og leiter etter fabrikk båt med ratt :)

Maxi95 er en båt jeg har godt øye til. Ser det ligger noen ute på Finn. Eneste mye av dem har VP MD11 motor , og den ... tja... Saltvannskjølt er iallefall uaktuelt. Men er dette med å få i pose og sekk da. Cockpit kalesje er jo fint. Nyere motor. Ikke for gammel seilgarderobe.Evt extra utstyr som er montert før salg. Kjekt med "har" enn "burde hatt" .. Er vel derfor leitinga er like spennende. Blir vel å vente til utpå høsten for å se hva som skjer etter sesong slutt. Kan være en er heldig og kommer over poseogsekk ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...