Jump to content

Evinrude 9,9hk vil ikke starte

Pål`ern

Recommended Posts

Evinrude 9,9 fra midten av 80 tallet vil ikke starte.

Har sjekket at det kommer gnist på pluggene.

Det er muligens noe med bensintilførselen?

Selv etter at jeg har dratt i startsnora til jeg ble dødssliten, er pluggene helt tørre.

Prøvde også med litt startgass, både rett i plugghullene og i forgasseren, men helt død.......

Noen tips ?

Evinrude 9,9 fra midten av 80 tallet vil ikke starte.

Har sjekket at det kommer gnist på pluggene.

Det er muligens noe med bensintilførselen?

Selv etter at jeg har dratt i startsnora til jeg ble dødssliten, er pluggene helt tørre.

Prøvde også med litt startgass, både rett i plugghullene og i forgasseren, men helt død.......

Noen tips ?

No er eg det vi ungdommer kaller ein noob, og vet ikkje spessielt mye om motorer, men eg satser på eg er til hjelp likevel. Noen sa til meg at ofte kan det rett å slett være bensinen som er "dårlig/rusk i osv..", eller forgasseren som er full i dritt..Skjedde det sånn plutselig eller fekk/kjøpte du den ødelagt?

Kan være det såkalte "flottørkammeret".

om du kommer til underkant av forgasser uten å skru den av er det en tappeplugg der

Hvis det ikke høres tenning når du bruker startgass er problemet elektrisk. Da prøvde Pettern å si at enheten (CDI) før coilene (som gir høyspent puls til tennpluggene) kan være dårlig.

Dårlig kontakt i eller i tilknytning til dødmannsbryter/knapp eller for smal gaffel på dødmannssnoren? En gjenganger at folk glemmer den....

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

en gammel motor kan ikke startes på tomgang, det er merket på gasshåndtaket med start men er muligens slitt bort? tenningen blir også forandret når du vrir på gassen på denne motoren. Tror ikke dette er el. problem, har den stått lenge? ta av luftfilteret prøv å gi den en skvett bensin rett i forgasseren, en engangssprøyte er fin til dette.

• 1 år senere...

Pål'ern: At den ikke vil starte med bensin i gasseren selv om du har gnist så lurer jeg rett og slett på om du ikke har kompresjon. Prøv å få målt komp. Biltema har og et greit sett for dette formålet.

Allan E: Høres ut som du har problemer med choken. Over 6 i komp. skal holde fint. prøvd å stenge choke-spjeld manuelt før startforsøk?

til begge: totaktere trenger nye plugger jevnlig. Helst hvert år..... Dårlige plugger gir startproblemer og KAN se fin ut når du ser på gnisten, men feiler ved kompresjon. Pluggkabler det samme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...