Pål`ern Startet 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2013 Evinrude 9,9 fra midten av 80 tallet vil ikke starte. Har sjekket at det kommer gnist på pluggene. Det er muligens noe med bensintilførselen? Selv etter at jeg har dratt i startsnora til jeg ble dødssliten, er pluggene helt tørre. Prøvde også med litt startgass, både rett i plugghullene og i forgasseren, men helt død....... Noen tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Om pluggene ikke blir bløte får den ikke bensin. men den burde tenne med startgass da. Har samme problem med en 6 hk evinrude, bare at den får bensin da. Den er det sannsynligvis cdiboksen som gir for lite strøm til coilene... Redigert 30.Juni.2013 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ragnarok Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Evinrude 9,9 fra midten av 80 tallet vil ikke starte. Har sjekket at det kommer gnist på pluggene. Det er muligens noe med bensintilførselen? Selv etter at jeg har dratt i startsnora til jeg ble dødssliten, er pluggene helt tørre. Prøvde også med litt startgass, både rett i plugghullene og i forgasseren, men helt død....... Noen tips ? No er eg det vi ungdommer kaller ein noob, og vet ikkje spessielt mye om motorer, men eg satser på eg er til hjelp likevel. Noen sa til meg at ofte kan det rett å slett være bensinen som er "dårlig/rusk i osv..", eller forgasseren som er full i dritt..Skjedde det sånn plutselig eller fekk/kjøpte du den ødelagt? Kan være det såkalte "flottørkammeret". om du kommer til underkant av forgasser uten å skru den av er det en tappeplugg der Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 (redigert) Hvis det ikke høres tenning når du bruker startgass er problemet elektrisk. Da prøvde Pettern å si at enheten (CDI) før coilene (som gir høyspent puls til tennpluggene) kan være dårlig. Dårlig kontakt i eller i tilknytning til dødmannsbryter/knapp eller for smal gaffel på dødmannssnoren? En gjenganger at folk glemmer den.... Redigert 30.Juni.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 en gammel motor kan ikke startes på tomgang, det er merket på gasshåndtaket med start men er muligens slitt bort? tenningen blir også forandret når du vrir på gassen på denne motoren. Tror ikke dette er el. problem, har den stått lenge? ta av luftfilteret prøv å gi den en skvett bensin rett i forgasseren, en engangssprøyte er fin til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Kan prøve å gi den skvett bensin rett i forgasseren. Jeg har på følelsen at det er bensinproblemer ( selv om den kanskje burde tenne litt med startgassen ) Når jeg ser på gnisten på pluggene, ser den bra ut. Kanskje ikke så lett å se hva som er bra eller ikke, men...... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Hvis det er gnist på rette tidspunkt skal motoren virkelig frese i gang på startgass. Står tennpluggkablene koblet til korrekt sylinder? Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Prøvde å gi litt bensin direkte i forgasseren, men det tente ikke allikevel. Sjekket gnist igjen, og den ser bra ut. Sjekket også at gnisten kom sånn ca. når stempelet er på topp. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Jeg sliter med motoren til dattern. Det er en 9,9 som er vanskelig å starte når den er kald men går som et skudd når den er varm. Da starter den lett. Målte kompresjonen nå og den ligger på over 6 bar på begge sylinderne. Noen som har et tips? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Pål'ern: At den ikke vil starte med bensin i gasseren selv om du har gnist så lurer jeg rett og slett på om du ikke har kompresjon. Prøv å få målt komp. Biltema har og et greit sett for dette formålet. Allan E: Høres ut som du har problemer med choken. Over 6 i komp. skal holde fint. prøvd å stenge choke-spjeld manuelt før startforsøk? til begge: totaktere trenger nye plugger jevnlig. Helst hvert år..... Dårlige plugger gir startproblemer og KAN se fin ut når du ser på gnisten, men feiler ved kompresjon. Pluggkabler det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Ja det kan nok være noe med choke. Pluggene var knusk tørre nå, tenkte at jeg skulle prøve med en dæsj startgass. Hvis den knaller til på første så er det vel gasserproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Er pluggene knusk tørre får den ikke bensin. Da er det flere muligheter. Flottør som henger. Dårlig bensinpumpe. Dårlig slange/håndpumpe. (Har vel ikke en Biltema plastiksjit? Den kan du bare kaste rett i bosset i så fall) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.