Jump to content

Desinfisering av drikkevann i alu tank, hvilket rensemiddel kan br

KSE

Recommended Posts

Jeg vet jeg gjentar meg selv fryktelig nå, men disse midlene virker i all hovedsak på "fritt vann" - altså det vannet som flyter i tanken. Evnen til å penetrere dypt i biofilm er dårlig. Kort tid etter at midlene er brukt så vil vannet være trygt å drikke. Hypokloritt (Klorin) er enklest å dosere og best dokumentert, men har ulempen med å være korroderende (igjen: dette vil bli et spørsmål om konsentrasjon og virketid). Hydrogenperoksid og sølvforbindelser ("klortabletter") er også bakteriedrepende, men korrekt dosering og virketid er mer omdiskutert. Til gjengjeld er de altså mindre korroderende.

MEN..... Den sannsynlige årsaken til at noen ønsker å desinfisere vannet må være frykten for bakterievekst. Og bakteriene verken kommer ikke fra "fra ingensteder" og vil ikke overleve uten næringstilførsel. Vanlig husholdningsvann er for alle praktiske formål bakteriefritt. Hvis man har bakterievekst så er den mest sannsynlige grunnen at noe har falt ned i tanken som gir vekstvilkår eller at det finnes PVC eller gummi som gir næringsgrunnlag for biofilm. Aluminium er ikke ideelt, men det er ikke noe godt næringsgrunnlag for biofilm.

Jeg mener ikke det er galt å desinfisere vannet, men hvis man ikke er svært systematisk (gjør det målrettet ift utskifting av vannet) så gir det falsk trygghet å gjøre det f.eks en eller to ganger i sesongen.

I mitt tilfelle er tanken rett og slett veldig gammel. Jeg har observert partikler i vannet, og jeg tørr ikke bruke vannet som drikkevann (men bruker det til kaffe, supper, håndvask, tannpuss etc). Jeg anser derfor at jeg har behov for rensing av tanken. Det som umiddelbart slo meg som "sunn fornuft", og som også gjentas i denne tråden er at tanken har godt av god gjennomstrømming, derfor har jeg vært ganske bevisst på å bruke mye vann etter at jeg overtok båten, samt la vær å fylle opp inntil tanken er tømt.

En annen ting som slo meg som fornuftig (men som jeg ikke har implementert enda) var å bruke ufarlig syre (eddik) og base (natron) på tanken - dvs fylle opp og la tanken stå med eddik i noen dager mens den ikke er i bruk, skylle godt ut og gjenta med natron. Dette vil forhåpentligvis medføre at noe av det som evt sitter fast (aka biofilm) slipper taket? Skal man gå kraftigere til verks er vel kautisk soda (evt oppvaskmaskinsåpepulver) og saltsyre nødvendig. Jeg ville helst ikke bruke klor, men det kan kanskje være vel så nyttig.

At selve tanken kan etses opp har jeg ikke tenkt på. Jeg tror og håper at tanken er av stål - men dette må jeg nok sjekke opp. Jeg tror ikke det er mulig å inspisere eller rense mekanisk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...