KongKing Startet 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2013 Ligger i havn og har startet motoren for å få ladet batteri. Har turtall noe å si på ladingen, eller er det irrelevant så lenge motoren er i gang? Hvor mye lades batteriet i løpet av f.eks en halv time? Vil jo ikke ligge med motoren i gang lenger enn nødvendig.... KK Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Avhenger av ladesystemet ditt og hvor mye utladet batteriene er. Nøkkelregel er vel høyere turtall=mer lading. Jeg har bygget om hos meg med ekstern laderegulator og lader med 35-45 A på tomgang. over 100A på 1300 + rpm På et standard oppsett med std VolvoPenta motor mener jeg bestemt du ikke lader mer enn 15-20A på tomgang og sultne batterier. En ting som undervurderes mhp lading er tid. Har du brukt opp 25Ah (kjøleskap trekker kanskje 3A og går 1/3 av tiden=24Ah iløpet av det et døgn. Du må du kjøre på tomgang i en hel time for å "fylle" på dette med en ladestrøm på 25 A mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.