Jump to content

VP D6-350, tenningen og instrumentene slår seg på uten nøkkel


KAT

Recommended Posts

Har en 2007 mod. D6-350 som har fått det for seg å slå på tenningen og instrumentene uten at nøkkelen behøver å være i nærheten av tenningslåsen.

Det gjør den ofte når jeg ikke er om bord men også umotivert når jeg har fortøyd og nøkkelen står i tenningslåsen. Trur helst at det er en elektrisk feil om bord og ikke noe spøkelse.

Det arter seg slik at jeg hører en lyd i motorrommet, et rele eller en liten regulator som kommer på i noen sekunder og så kommer alle instrumentene på også. Dette mener jeg også har skjedd selv om hovedstrømmen har vært avslått. Har lading via solcelle, kan det være noe feil i det opplegget?

Skulle gjerne hatt tak i koblingsskjema/elektrisk diagram eller aller helst noen som kan si hva eller hvor feilen kan ligge.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags båt?

 

Hm, her ville jeg startet med å sjekke tenningslåsen. Det klikket du hører i motorrommet er at EVC systemet slår seg på.

 

Om ikke tenningslås ville jeg sjekket jording/strømtilførsel til motoren. Se på starteren din, her sitter det tykke kabler. Starteren sitter under varmeveksleren på høyre side når du ser mot alterspeilet. Varmeveksleren er en stor klump i jern med riller

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei,

det er en Marex 350 CC.

Skal sjekke det du nevner.

 

Er også mottakelig for et koblingsskjema for denne motoren/elopplegget.

 

KAT

Spørsmål:

 

Er nede i båten og sjekker litt.

 

Skal EVC systemet slå seg på når en slår på hovedstrømmen og uten at nøkkelen sitter i?

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal EVC systemet slå seg på når en slår på hovedstrømmen og uten at nøkkelen sitter i?

 

Hos meg (D6 370) er det en suselyd og noen klikk de første sekundene etter at hovedbryter for motoren slås på, selv om nøkkelen ikke står i tenningslåsen. Jeg har antatt at dette er matepumpen for diesel som kobler inn.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

Hos meg (D6 370) er det en suselyd og noen klikk de første sekundene etter at hovedbryter for motoren slås på, selv om nøkkelen ikke står i tenningslåsen. Jeg har antatt at dette er matepumpen for diesel som kobler inn.

 

Hører også den samme lyden. Har ikke sjekket ut hva som forårsaker den. Skal sjekke på torsdag.

 

Har sjekket rundt startmotoren, alt ser normalt men om det er normalt kan en ikke si.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3416/tenningslaas_1.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3416/tenningslaas_2.jpg

 

 

Har tatt ut nedre del av tenningslåsen og målte en spenning på 0,25 V på ledningen ( nr. 2 på bildene) frakoplet. Det kan tyde på noe krypstrøm, men så lenge jeg ikke har koplingskjema er det vanskelig å finne ut av.

 

Har koplet fra solcelle, den er ikke årsaken. Heller ikke landstrømmen er problemet.

 

Merkelig....

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...