Sebaldus Startet 31.Mars.2003 Del på Facebook Startet 31.Mars.2003 I diskusjonen om jernkjøl kom det frem at Jotamastic 87 og antipest er mer eller mindre samme produkt. Mange båteiere kjøper store mengder antipest for å behandle et helt undervannsskrog og det aner meg her at det er penger å spare...... Derfor lurer jeg på følgende: -er dette samme produkt? -hvor store forpakkninger må jeg kjøpe for at det skal lønne seg? -hvor for en vanlig privatperson i Bergen tak i Jotamastic? Det er jo en kjent sak at båtfolket betaler overpris for mange standard industriprodukter som er pakket i bitte små pakkninger :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2003 Del på Facebook Svart 31.Mars.2003 Såvidt jeg husker i farten blir Jotamastic levert i 5 og 20 liters dunker, med tillegg av en egen boks herder. Jeg kjenner dessverre ikke til om godstoffet er i åpent salg, men det er vel bare å ringe Jotun sitt engroslager i Bergen og stille dem spørsmålet om de har en forhandler som håndtere småkunder? Det er iallefall et kjempebra produkt som flest mulig burde få anledning til å benytte seg av. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Festina Lente IV Svart 1.April.2003 Del på Facebook Svart 1.April.2003 Jotamastic 87 leveres i en 16,5 liter komp. A og en 2,75 liter komp. B (herder). Om ikke skipet er svært stort, må flere slå seg sammen. Produktet er i henhold til Jotuns teknikere (blant venner) tilsvarende eller bedre enn Antipest. I Jotuns datablader oppgis det at produktet har følgende egenskaper. Fleksibilitet: God Vannbestandighet: Meget god Kjemikaliebestandighet: Meget god Løsningsmiddelbestandighet: God Slitestyrke: Meget god Produktet anbefales brukt innvendig i vanntanker. Har meget god korrosjonsbeskyttelse både i salt og ferskvann. Hvor du får fatt i stoffet i Bergen vet jeg ikke, men forsøk Jotun direkte, eventuellt snakk med et firma som driver med sandblåsing av stål, de kan sikkert skaffe det. Det ville være rart om de ikke bruker det i produksjonen. I Oslo kan du kjøpe det hos Industrileverandøren as, kanskje de har en avdeling i Bergen? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
HansH Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Hei, Ser at dette er en gammel tråd men temaet om antipest er trolig fortsatt gyldig og jeg tenkte jeg skulle bidra til å opplyse temaet litt mer. Poenget med å påføre et lag med "anti-pest" er å forsegle overflaten og hindre vanninntregning i polyesterskroget. En hvilken som helst industri-epoksymaling vil derfor gjøre nytten. Alle de store industri-/offshoremalingsprodusentene har produkter som er utmerket uten at de behøver å hete "anti-pest". Antipest er nok et begrep som produktene er tilført mot fritidsbåtmarkedet for å gjøre det mer forståelig og salgbart. Generelt er epoksymaling av typen mastic å foretrekke. Dette er ekstremt robuste og tette malingstyper som er beregnet på å stå under vann i 20 til 30 år. Det er minimal forskjell på produktene fra ulike produsenter. Noen aktuelle aktører/produkter i Norge: Teknos: Inerta Mastic Star/Carboline: Carbomastic 18 Jotun: Jotamastic 87 Hempel: Hempadur Mastic 4588 International: Interguard 343 PPG - har flere merker så er det sikkert flere jeg ikke kjenner til samt en rekke spesialvarianter av epoksymaling med tilsetning av både aluminium, glass mm. Disse produktene kan legges på både med sprøyte og rull.De fleste forhandlerne selger nok dette bare i sett a ca 20 liter (base + herder) men enkelte som f eks Hempel (Joma Trading i Fredrikstad) har blandeanlegg som kan levere ned i 5 liter. Problemet kan tidvis være at de som er agenter/forhandlere ikke ønsker å levere småkvanta til privatkunder men man kan jo alltids prøve. Konklusjon: Hvis du først skal gjøre en stor sjau på en båt av en viss størrelse og skal legge på ny primer (anti-pest) så velg en epoksymaling i mastic-kvalitet og legg på flere strøk med rull eller sprøyte. Spiller da ingen rolle om produktet kaller seg antipest eller ikke. Lykke til og bruk maske for dette er to-komponentprodukter som inneholder løsemidler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.