Jump to content

Fm s22 hva riktige tennplugger? Overhale dynastart?


IngarLyng

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en sjømann 22 fot med en fm s22 motor. Fikk litt problemer med denne da jeg satte den ut for noen uker siden. Startet å fuske(virker som den ikke fikk bensin) etter litt frem og tilbake renset jeg forgasseren og bytte bensinfilter uten at jeg fikk start på den. Så tenkte jeg å bytte tennplugger. Det som sto i fra før var Ngk b4es. Var på mekk for å kjøpe nye men selgeren der mente de ikke ble produsert lengere og mente at b8es var sammen type plugg. Men jeg har mine tvil ( muligens helt ubegrunnet men ) litt nervøs ettersom har hørt at å bruke feil plugger kan brenne hull i stempel:-(

 

Har også en dynastart hvor lagrene høres ut som ett pukkverk, noen som har erfaring med hvor mye det evt vil koste å overhale eller burde kjøpe ny?

 

Har "surfet" mye på denne siden og ser det er mange hjelpsomme båtsjeler der ute så på forhånd takk:-)

Link to post
Share on other sites

Riktig erstatning for AC 47 XL er NGK B4E eller B4ES, Bosch 95T2 eller 96T2,eventuelt Champion N18. NGK B8ES blir for kald. Den vil riktignok ikke ødelegge motoren, men du pluggen vil ikke holde seg rein for sot og du risikerer at pluggene soter seg til og motoren stopper.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vedr. dynastarter så får du høre med et bilelektrisk verksted alt. Fredrikstad Vikleverksted eller han på Vinstra som kaller seg Gudbrandsdal Trading. Dynastart er relativt enkel mekanikk og lager lar seg fint skifte "hjemme på nattbordet" om du er nogenlunde mekkekyndig. Ellers får du disse nye for noen få tusenlapper bla. hos Maritim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...