Jump to content

Fikk jolletauet i propellen, nybegynnertabbe...


Bodehode

Recommended Posts

I går meldte jeg meg inn i en lite eksklusiv klubb... Vi hadde stoppet for å fiske og kose oss med kaffe i godværet. Fikk ikke fisk men fruen fikk solt seg og livet var bare på sitt herligste. Helt til skipperen (meg) ville starte opp å gå videre. PANG, det var bråstopp på maskineriet med en gang jeg satte den i gear :-( jeg husket straks at jeg ikke hadde dratt inn jolla... det var bare å kle av seg å dykke ned med kniven. 8C i vannet er kaldt! Hver gang jeg var oppe for luft klarte jeg bare si "DAVITER!". Skal hvertfall kjøpe våtdrakt, maske, snorkel og 3-5kg lodd... heldigvis kom en hyggelig kar forbi og la seg på siden med moralsk støtte og tilbud om slep til Inndyr havn. Tryggheten med en fungerende båt på siden var god, takk til vår hjelpemann. Ligger nå i trygg havn og venter på en kompis med dykkerutstyr for ordentlig kontroll av aksling og propell.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Det var et helt nytt flytetau fra Biltema... men jolla hadde drevet rundt babord side av båten og lå helt ved baugen. Undrer meg litt at dette skjedde. Hvor langt etter båten bør jolla henge? Båten er en Skilsø 28 plattgatter, marsjfart 10-12knop.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Du bør ha den et godt stykke bak. Gjerne en 15 meter bak. Men så haler du den helt inn når du skal finmanøvrere.. evt surre den på siden av moderskipet. Det lærte jeg etter å ha kjørt tauet i propellen. . :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tull. Jolla skal ligge på hekkbølgen. Den skal ha to fangliner, en på hver side av baugen og de skal festes på hver side av moderskipets hekk. De skal være så korte at de på ingen måte kan gå i propelleren. Du kan nå gå opp i liten kuling med sjøen på låringen uten problemer med jolla.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Du bør ha den et godt stykke bak. Gjerne en 15 meter bak. Men så haler du den helt inn når du skal finmanøvrere.. evt surre den på siden av moderskipet. Det lærte jeg etter å ha kjørt tauet i propellen. . :-)

 

Neida. Ta heller ei line fra hver side av jolla og før frem til hver side av akterenden, så kort at jolla ligger helt nær båten, et par meter eller så. Da blir ikke lina lang nok til å gå i propellen og jolla ligger støtt som fjell foran/på/bak første hekkbølge. Du kan la jolletauet være uendelig og ha karabinkroker for å hekte på hver side.

 

Da slipper du å tenke på jolla mer.

 

 

Edit: Kom meg i forkjøpet.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vil gode å få flytetau i propellen, men det er vel sannsynligvis bare flaks. Jeg har jolla hengende med strekkfisk på første hekkbølge og drar den helt inntil ved finmanøvrering. Har en rib med lavt feste i baug så jeg får ikke to tau på den, noe som resulterer i en ganske god dansing fra side til side. Blir mye bedre når motor hengende på.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde jolla 10-12m bak båten, synes ideen med 2 tau og jolle nært hørtes forlokkende ut. Dobbelgevinsten blir jo at fruen slipper å stresse med jolla når vi går inn til havn :-) for ikke snakke om at jeg glemmer den av.... vil IKKE oppleve gårsdagens hendelse igjen :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jolla bør ligge på hekkbølgen, i nedoverbakke, for å spare motstand.

 

På båter med moderate hastigheter bør jolla ligge i oppoverbakke, på andre eller tredje hekkbølge. På den måten holder du slepetau(ene) stramme og du reduserer rykkene. Sleper du jolla i "nedoverbakken" kan den begynne å skli nedover bølgen raskere enn båtens fart, og du ender opp med et kraftig rykk i slepetauet når det strammes opp igjen. En sikker metode for å skape skader på tau eller fortøyningsgods.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I tillegg til doble tau og jolla nær båten så lar jeg motor stå nedtiltet på jolla. Og 25 ltr tank står litt frem i jolla. Men jeg går saaakte med båten uansett så ... skal vel havne i svært dårlig vær før jeg endrer på oppsettet. Men hva gjør jeg da?

Link to post
Share on other sites

Har også en RIB etter båten. Går enten i 7 eller 20 knop, mest 7. Har uansett laangt flytetau, da kan jeg veksle hastighet uten å måtte tilrettelegge. Strekkavlasteren har jeg montert helt opp i karabin-kroken til RIBen, nettopp for ikke at denne skal dra tauet ned i vannet. Har gått bra til nå. Men fort gjort å glemme den der bak, ja... F.eks. ved runding av bøye osv. Blir som å kjøre stor tilhenger med bilen. Må ta gode svinger :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Jeg klarte en gang kunststykket å dra jolla helt inn, og det overskytende tauet ble hengende UTENFOR moderskipet. Det gikk selvfølgelig rett i propellen uten at jeg skjønte hva som hadde skjedd før etter en god stund. Heldigvis var det på vei UT av havn, og det beskjedne siget i båten var akkurat nok til å komme fram til en ledig bås.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I går kom dykkeren, det var bare noe småtjafs jeg ikke hadde fått fjernet, alt vel med drivlinjen :-) lagde til doble liner i ca 2,5m lengde festet jolla med disse. Funket veldig bra opp til 7,5knop. Over det vred hun seg til siden, tauet til motsatt side dro jolla ned i hekkbølgen og fylte inn vann...

Så det ble en rolig tur hjem :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...