Jump to content

Yamaha 30 HK - går på full speed, men ikke på tomgang


Djupevågen

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Yamaha 30 HK (30D), modell 2009/2010 - 3 sylindre, som er vanskelig å starte, og som ikke vil gå på tomgang. Når jeg klarer å få start på den, går den så lenge jeg gir gass og kombinerer dette med bruk av choke, men den stopper ganske raskt hvis jeg forsøker å redusere turtallet.

Bruker jeg choke og rekker å kaste den i gear før den "dør" så går den bra på høyt turtall. Da kan jeg kjøre avgårde. Men så snart turtallet går ned igjen, stopper den.

Problemene oppstod for et par dager siden, og før det har den gått som en klokke. Jeg har sjekket bensin, drivstoffilter, hatt på kondensfjerner og gått over tennpluggene (som er av rett type).

Noen som har noen god ide for hva jeg bør gjøre?

Link to post
Share on other sites

Du må nok til med en forgassersjau, kan være tilstoppede tomgangsdyser - ikke store åpningen i disse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Litt fiklete vil det nok være første gangene - er noen stag og slanger som skal av - og tilbake på rett plass.

Jeg foretrekker å ta av hele rekka samlet, mens stagene henger på, så demontere en og en forgasser for rens, slik at ikke jeg blander delene og slik at det blir lettere å sette sammen rett igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tomgangsdysen skal ikke ha innvirkning på full fart. På fullt er det en annen dyse som tar over. Tror tomgangsdysen gir seg rundt 2000 omdreininger og full-fart dysen tar over......

tror nok en forgasser-rens løser dine problemer. Trykkluft må til for å få blåst alt helt reint.

Link to post
Share on other sites

hmm, går "hardt".... bare spekulasjon men kan det være du har for liten eller for stor propell ift båten? Med for stor så vil motoren jobbe for tungt, med for liten så kan den begynne å stange i turtallssperra.

 

tomgangsdysa vil gi bensin hele veien oppover, selv om den ikke har mye å si over 2000. Tviler for at den vil føre til hard gange.

Men kan jo være andre dyser som trenger rens

 

diagram:

ta av det blanke lokket på toppen og blås rent passasjer,

skru av flottørhus, , ta ut dysene nedenfra og insoiser og gjør rent.

Dysene er av messing , og skruene som er brukt på forgassere er ofte myke. Bruk verktøy som passer..!

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...