sebroff123 Startet 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2013 lurer på hvor mange fot og hestekrefter en 14 år gammel gutt kan kjøre for har tenkt til å ta båtførerprøven til neste år så da hadde det vært kjekt å vite hva man kan kjøre og sånt hva med vhf kurs er det lurt å ta ? håper på fort svar ;) Sitér dette innlegget Sebastian Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 En 14 år gammel gutt må holde seg innenfor disse begrensningene: -Båten må være mindre enn 8 meter. -Motoren må ikke være større enn 10 HK. -Båtens fart kan ikke være større enn 10 knop. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Og alle tre kriteriene må være oppfylt samtidig. Og båtens fart er hva båten kan gjøre Dvs at en rib 10 fot med 9,9 hester som gjør 12 knop er ulovlig i hendene på en 14 åring. I Norge. I Sverige er det ikke slike regler Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 skal vell være under 10 hk dvs at 9.9 er maks Sitér dette innlegget Link to post
enebakk Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Maks 10hk Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 hvis du skal bruke en vhfradio trenger du sertifikat. vhf er lurt, men du vil klare å ta eksamen ved å lese på egenhånd, kurset trenger du strengt tatt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 skal vell være under 10 hk dvs at 9.9 er maks Nei, 10HK er max. 9.9HK er bare en salgsgimmick. Forskriften sier: har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
PR94249 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Dessuten, er ikke fjorten litt lav alder? Mener å huske at lavalder på å føre en motorbåt er seksten år!? Laveste lovlige alder på motorisert fartøy og kjøretøy er 16 år mener jeg å huske! Dette gjelder også VHF! Redigert 30.Juli.2013 av Cato-A Pettersen (see edit history) Sitér dette innlegget LI6537 Link to post
ivar Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 se post #2 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjeros Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Dessuten, er ikke fjorten litt lav alder? Mener å huske at lavalder på å føre en motorbåt er seksten år!? Laveste lovlige alder på motorisert fartøy og kjøretøy er 16 år mener jeg å huske! Dette gjelder også VHF!ÅtteGlass har helt rett. Men man må være fylt 16 OG inneha båtførerbevis for å føre en båt >8m, >10hk og >10kn dersom man er født etter 1980.Det er unntak for konkurransekjøring, men det er egne regler for dette.Dessuten, er ikke fjorten litt lav alder? Mener å huske at lavalder på å føre en motorbåt er seksten år!? Laveste lovlige alder på motorisert fartøy og kjøretøy er 16 år mener jeg å huske! Dette gjelder også VHF!Minstealder for VHF er 15 år. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Artekno Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Så vidt jeg vet kan en føre motorbåt innunder kravene listet i post 2 fra fyllte 12 år, så fremt opplæring er gitt. Men jeg er snart 50 år, så ting kan selvsagt ha blitt endret uten at noen har fortalt meg det... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
PR94249 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Trenger lader til min Icom M1Euro(uten v), noen som har en til overs? Fåes ikke ny! lurer på hvor mange fot og hestekrefter en 14 år gammel gutt kan kjøre for har tenkt til å ta båtførerprøven til neste år så da hadde det vært kjekt å vite hva man kan kjøre og sånt hva med vhf kurs er det lurt å ta ? håper på fort svar ;) Du er 14 år sier du? Hva med og joine sjøspeideren da? Da lærer du alt som læres kan om sjøliv og båter samt seiling! Sjekk her: http://www.sjospeiding.no KFUM har også sjøspeiding! Dessuten kan du jo installere en cb-radio ombord, det er flere enn du tror som har disse radioene eller lytter på de frekvensene! Redigert 30.Juli.2013 av Cato-A Pettersen (see edit history) Sitér dette innlegget LI6537 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.