Jump to content

Kan man koble stereoanlegg rett i sigarettenner uttak?


Saltrøe

Recommended Posts

Jeg har lyst til å montere et stereoanlegg i båten. Ettersom det skal monsteres inne i båten, går jeg for et vanlig bilstereoanlegg. Ikke noe ekstra forsterker eller sub etc.

 

Ettersom jeg er engstelig for å tømme batteriene til båten, kom jeg til å tenke på at jeg kanskje kunne koble anlegget rett i sigarettenner uttaket på min "Co-teck jumstarter". Den har 12 volt sigaretttennerutak, som man kan bruke til kjøleboks etc.

 

Er det noen her inne som vet om det ville fungere, evt om det er for lite strøm for en liten vanlig bilstereo?

 

Kobler man isåfall jording på minus til sigarettenneren, eller til minuspolen på båtbatteriet?

 

Alle svar og råd taes imot med stor takknemlighet.

 

Hilsen André

Link to post
Share on other sites

Hei

Det skulle gå helt fint. Men hvorfor koble mot minus på båtbatteriet når du vil bruke siguttaket på din jumpstartenhet? Det får bli enten eller :-)

Ja jording til minus på uttaket du skal bruke.

Mvh

Arne

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Burde vel gå bra det. Eneste er vel at du mister det som er lagret på spilleren når strømmen kobles fra.. Ikke så stort problem altså..

 

Nå trekker ikke et vanlig bilstereo veldig mye strøm heller da om du ikke setter inn forsterker og SUb osv..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå spørs det hvor lenge du har tengt å bruke stereoanlegget, men de fleste bil radioer har vel på noe sånn som 4X40 W og typiskt strømtrekk er fra 10 til 15 A max.

Forsterkere bruker litt mindre når du skur ned volumet men fortsatt trekker de en del strøm. Med 7A strømtrekk og 17Ah (som ofte er kapasitet på startbooster) vil du ha ca 1,5 timer før du er nede i ca 40% av kapasiteten på boosteren. Med maks volum har du ca 40 min med spille tid.

Men den beste måte å finne ut av dette på er å prøve.

 

Du må i så fall koble både pluss og minus fra radioen til samme batteri.

 

En annen løsning er å bruke båtens batteri, skulle du tappe ned dette for mye har du jo startboosteren til å starte med. Og så vet du hvor lenge du kan spille neste gang.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode råd og svar!

 

Da kjøpte jeg i dag et sony bilstereo anelgg på elkjøp. Ut på baksiden var det hundre og ørten forskjellige ledinger, men jeg tror jeg har forstått hva som er hva.

 

Jeg fant ut hva som er jording og så er det to pluss kabler. En for likestrøm og en for vekselsstrøm. Resten var til høytalere og fjernkontroll. De to plusskablene kunne evt kobles sammen dersom bilen ikke hadde ACC, men det vet jeg ikke hva er.

 

Slik jeg har forstått det så er det likestrøm i sigarettenner uttak, så da tar jeg plusskabelen (likestrøm) i pluss, og jording i minus. Burde ikke det gå fint?

 

Jeg må da skjøte ledningene litt - Er det noen som vet om det går fint så lenge jeg ikke bruker tynnere ledninger enn de som fulgte med?

 

Igjen takker jeg for gode svar og råd.

Link to post
Share on other sites

De to pluss kablene er vel en for memory(kobles direkte på batteri) og en vanlig pluss som går via en evt hovedstrømsbryter. De kan kobles sammen, men da mister du minnet som lagret radiokanaler og lydinstillinger osv..

 

Vil tro det funker bra med like tykk eller tykkere kabel..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En av de to strømkablene skal ha konstant spenning fra batteriet, hvis du kobler i bil(eller båt) den andre kobler du til spenning fra tenningslås. dermed kommer stereo på når du setter på tenning. Det er den ACC koblingen. men som du sier, disse kan kobles sammen. Regner med spilleren har et lite innebygd batteri som passer på forhåndsinstillinger på feks radio.

Når det gjelder kabler synes jeg du velger klokt om du tar litt grovere kabler enn de som er ut av spilleren. da unngår du noe særlig spenningstap i ledningene.

 

Pluss er ofte i senter av sigaretttenneruttak og minus er rundt. Så det har du rett i. pluss til pluss og minus er jord

 

Dette går fint. Husk bare å lade jumpstarter innimellom.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott! Takker og bukker for gode svar og råd! Da forstår jeg mye mer.

 

Men ettersom jeg da alltid slår av strømmen i båten, når den ligger til kai, så kan jeg vel like så godt koble rød og gul sammen (+ +) og inn i bryterpanelet på dashbordet? Så kan jeg høre på radio uten å måtte ha i tenningen.

 

Det er pluss som går i bryterpanelet, og minus går rett til batteriet? Nå ble jeg plutselig litt usikker her.

 

Mange spørsmål her, men jeg setter enorm pris på svarene og rådene!

Link to post
Share on other sites

Så bra! Tusen takk! Da kan jeg bare glede meg til å starte monteringen!

 

Noen som har erfaringer med å felle inn anlegg i tynne finérplater i båt? Usikker på om jeg burde forsterke platene litt. Den blir kanskje litt baktung for å bare "sitte fast" i den metalrammen festet kun i finérplate?

Link to post
Share on other sites

ok. Tenker jeg kan lime på en plankebit bak på platen, og så felle inn gjennom både plate og planke. Dette burde bli bra. Evt kan man vel også montere spilleren litt på skrå nedover? Det kan jo også være praktisk, når den ikke skal sitte veldig høyt på veggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...