Jump to content

Stigende Olje Mercury 100 og hvitt belegg i motor


fjordfisker

Recommended Posts

Har en 5 mnd gammel Mercury 100 motor.

Har gjevnlig målt oljen med tanke på etterfylling. Har registrert at den lå ca 2 cm over skravert område på peilepinnen.

Dette kan ha hatt sammenheng med at jeg ikke har målt i 90 graders vinkel.


Men nå forrige uke da jeg målte oljen som vanlig viste det plutselig ekstremt mye mer på peilepinnen - 10 cm over skravert område.

Dette er ca 3 ganger så mye olje som bør være i motoren i følge peilepinnen.

Det gir samme resultat om jeg måler den i full tilt eller ved først ta den i full tilt noen minutter og deretter tilbake i 90 grader.

Det gir også samme utslag om den har stått nede i full tilt i 5 timer før måling.


Jeg har ikke etterfylt olje på den og kan ikke fatte hva som gjør at peilepinnen nå indikerer så mye olje.

Jeg har nå tappet 5-6 dl med en oljesuger.


Noen som har noen som helst ide om hva som kan ha skjedd her?


Det er et belegg på deler av motoren og i toppen av motor dekselet, som virker som det har sprutet på. Jeg mener dette har vært der hele tiden, men ble veldig usikker plutselig.

Det er hvitt, tørket halvseigt voks belegg og går av i små flak. Det er luktfritt.

Kan dette være oljesprut selv om det har en slik konsistens? Eller er det noe som er påført motoren for å beskytte mot irr og rust?

Det er ikke noe nevneverdig oljesøl i bunnen av motoren


Stor takk for svar :-)


peilepinn.jpgmotor.jpgslange.jpg



Link to post
Share on other sites

Takk for svar

Kan årsaken til den stigende oljen da være at det har kommet saltvann ned i oljekammeret på motoren? Vil ikke vannet da samle seg på toppen av oljen, Når jeg sugde ut så oljen helt vanlig brunlig ut, ikke hvit - jeg sugde ikke ut noe vann så vidt jeg så. Eller vil vannet blande seg med oljen, bli hvit og falle til bunns i oljekammeret?

Link to post
Share on other sites

Oljen vil vel flyte oppå saltvannet. Du kan prøve å få plassert sugeslangen helt i bunnen av oljetanken for å se om du får sugd opp noe annen enn ren olje. Men med så ny motor bør du melde fra om problemet til forhandleren så fort som mulig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...