Jump to content

"Kjøre inn" nytt SD20 drev før ferien. Hvor mange timer?


Erik

Recommended Posts

Mitt nye Yanmar SD20 drev som jeg kjøpte i Vinter hadde en fabrikasjonsfeil på ett lager som resulterte i at det nå står plett nytt Drev på båten nok en gang.

 

Dette skal "kjøres inn" og skiftes olje på, og dette ønsker jeg å gjøre ferdig før Ferien (som begynner 2 August).

 

Men det hersker en viss tvil om minimum antall timer jeg bør kjøre. I Instuksjons boka står det 50 timer eller 1 måned (så vidt jeg tolker tabellen).

Leverandør er usikker, men tipper jeg bør kjøre minst 25 timer (jeg venter mer svar derfra, men er litt utålmodig).

 

Jeg er også usikker på om en time er en time, eller om det er noen minimums krav. Kan jeg feks sette i gir på 2000 omdreininger mens jeg er knytta til brygga og pusler med andre ting som vask og montering av utstyr, eller må jeg være underveis ?

Kan jeg dorge makrell på 1500 omdreininger, eller er det for sent turtall/fart ?

 

Jeg fryktet at jeg måtte på land for å bytte Oljen, men leverandør mener det lar seg gjøre over ifra via en egen nippel som de skal skaffe. Noen som kjenner til den patenten ?

 

Vil forøvrig skryte litt av leverandør, som fra dette oppstod/ble oppdaget har snudd seg rundt og skaffet og montert nytt Drev til meg så jeg kan dra på ferie som planlagt. :thumbsup: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fint at det ordnet seg for deg og at nytt drev er på plass i god tid før ferien.

 

Min erfaring er at oljen på drevet er seig/tykk og ikke enkel å suge ut. Litt av hensikten med dette tidlige oljeskiftet er vel å fjerne eventuell "småspon" i olje når en tar i bruk et nytt drev. Av den årsak vil jeg mene at det er hensiktsmessig å foreta det første oljeskiftet ved avtapping.

 

Når det er sagt, hvorfor stresse med dette nå? Om du velger å kjøre 50 timer som er oppgitt i manual, eller 70 -80 -90 timer før du tar båten på land og skifter oljen, har etter min mening og erfaring lite å si for levetiden på ditt nye drev.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal i ferien etter planen reise rundt 700 Nm (Stavanger -> Danmark -> Sverige -> Østlandet -> Sørlandet -> hjem).

 

700 Nm delt på 4-5-6 knopp er potensielt opp mot 170 timer.

 

Jeg HÅPER at mesteparten av disse timene er i god seilvind og at det ikke skal slite på drevet, men jeg ønsker ikke å ha den begrensningen at jeg ikke KAN bruke det mer enn så så mye når jeg er på tur.

 

Med det sagt så har jeg talt på knappene på å ta det når jeg kommer hjem, men med 2 drev bytter friskt i minne så vil jeg heller være safe than sorry og gjøre det ordentlig.

 

Men hvis det i praksis ikke spiller noen rolle, så er det jo mer behagelig å bare bruke båten normalt (og da kunne seile litt i Juli isteden for å leke motorbåt hele tiden), så jeg er i tvil, jeg er det.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

170 timer er Max potensiale, og med mindre det er konstant motvind/vindstilla i 4 uker så blir det jo vesentlig mindre enn det :pray:

 

Foreløpig er drevet kjørt 2 timer, så valget nå står mellom å kjøre minst mulig før ferien for å spare oljeskift til etterpå, eller kjøre alt jeg kan for å ta det før.

 

Jeg er veldig usikker, men MÅ båten opp så er det enda mer som tilsier å vente til etterpå....

 

Hmmm.. Får purre leverandøren på en anbefaling kanskje...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nei, du får lov til maksimalt 70 timer, ellers får du kjøpe deg motorbåt :smiley::smiley:

 

Vil jo ikke risikere å måtte kjøpe meg motorbåt igjen, så med dette utgangspunkt har jeg hatt en ny runde med leverandøren, og vi er enige om å slippe og skifte olje etter ferien i steden for :thumbsup: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...