Cerveza Startet 4.Juli.2013 Del på Facebook Startet 4.Juli.2013 Jeg har en gammel AutoHelm 1000 som jeg bruker flittig ifb med soloseiling, men den begynner å dra på åra og kan ikke kobles opp mot moderne navigasjon og vind-instrumenter. Den fungerer relativt dårlig i unnavind og ved mye krenging/bølger. Det frister å bytte den i f.eks Simrad Tp22 eller RM ST2000+, men med unntak av at de kan følge ruter og vindvinkel er jeg veldig usikker på i hvilken grad de er bedre i forhold til krenging og unnavind. Aller helst ville jeg hatt nmea2000 grensesnitt, men det ser ikke ut til å være et alternativ på stand-alone enhetene.. Har noen litt erfaring å dele? Jeg har landet på Garmin utstyr ellers i båten og har prøvd å finne ut om å kombinere en ny autopilot med "Garmin Marine Heading Sensor" ville bidra til mer nøyaktighet under varierende seilingsforhold, da denne ser ut til å gi svært stabil hdg info. Mener det er arimar som lager sensoren for garmin Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har ST2000+. Til å begynne med fungerte den IKKE under seiling, eller for motor i særlig med sjø. Medsjø var håpløst. Men jeg har fått justert den så nå slår den ikke ut så fort. Den fungerer greit under seil nå, men har ikke prøvd den i medsjø. Jeg tror den kraftigste modellen til Simrad kan være bedre. Selv oppgraderer jeg til Raymarine Evolution til neste år. Jeg tror den slags systemer er framtiden for automatisk styring. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bjørkski Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Gå for en pilot med "gyro". Det er som natt og dag i forhold til de mindre rorkultpilotene. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har du noen tips til hvilke jeg bør se på da? I praksis ser det ut til at jeg kan slippe billig unna med f.eks ST2000+ i kombinasjon med Garmin's heading sensor (som er med rate-gyro) og med enklere installasjon, enn et komplett system med separat kontrollpanel o.l. På den andre siden har jeg ikke funnet noen info om det blir noen forskjell i "performance". Så vidt jeg vet er det vel ingen tiller-pilots med gyro og evt nmea 2000 tilgjengelig..? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Hei. Jeg hadde en ST2000+ som ikke fungerte til seiling i det hele tatt, knapt nok motorgange. Jeg solgte den til en fyr med 27 fots finnekjølt seilbåt, for han har den fungert utmerket. Jeg byttet til en SPX-5 for rorkult, jeg har i tillegg montert en rorføler som måler rorutslag. Totalt kom det på ca 12000 inkl. alt. Den kommuniserer med kartplotter. Rategyro har SPX-5 og, vær imidlertid obs på hvor du monterer Rategiro. Jeg har en langkjølet seilbåt og det krever nok mer av Autopiloten enn en finnekjølt båt. Jeg er strålende fornøyd, den seiler godt under alle forhold og i mye sjø. Den beste oppgradering jeg har gjort på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Joda. Raymarine SPX-5 er NMEA2000 kompatibel vil jeg tro. Du får IKKE "performance" med ST2000+ eller Simrad. Men de kan i allefall styre mot et WP på en plotter. Disse er dog mest nyttige under motorgange. SPX-5 er god under seil i flg alle tilbakemeldinger jeg har funnet. Og med Evolution blir den nok den aller beste, om den da ikke allerede er det. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Doldis Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har akkurat oppgradert litt i forhold til min tp22. Den fungerte ikke noe særlig tidligere, men nå har jeg kjøpt eksternt simrad fluxgate kompass, og koblingsbro til simnet, så nå får den informasjon fra eksternt kompass, vindmåler, og kartplotter. Alt var faktisk plug and play. Og nå tar den høyde for vind og jeg kan lage waypoints på kartplotter, som den følger veldig bra både for seil og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Nakkeru, hva koster hele den moroa tro?? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Horst Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 SPX.5 er NMEA kompatibel. Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 tp22, vindmåler og plotter hadde jeg, men kjøpte fluxgatekompass og ledninger til og koble dette sammen på ebay. det kom på rundt 3000 med toll tror jeg. Men bare kompasset tror jeg hjelper veldig mye. Man får kjøpt alt av simrad her til en rimelig penge: http://www.defender.com/. Levert på døren 3 dager etter bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 tp22, vindmåler og plotter hadde jeg, men kjøpte fluxgatekompass og ledninger til og koble dette sammen på ebay. det kom på rundt 3000 med toll tror jeg. Men bare kompasset tror jeg hjelper veldig mye. Man får kjøpt alt av simrad her til en rimelig penge: http://www.defender.com/. Levert på døren 3 dager etter bestilling. OK, høres veldig fornuftig ut når du hadde TP22 fra før. Men å kjøpe ny TP22 + kompasset blir jo noen kroner nærmere en SPX-5 da. Med Evolution blir den faktisk kompassfri. Ikke helt sikker på virkemåten, men vil tro den fungerer som en slags treghetsnavigator med diverse gyro i flere akser. Alt kommer i én boks, og denne kan monteres hvor som helst. -Blir ikke påvirket av noe. For trådstarter sin del ville jeg nok sjekket ut kompatibilitet mellom hans plotter og ev. autopilot av annet merke før jeg handlet. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Doldis Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 hvis du holder et håndholdt kompass der hvor tillerpiloten skal stå så ser du fort om det er noe påvirkninger. det var sånn jeg fant ut at jeg måtte ha eksternt kompass. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Gode innspill, har egentlig aldri vurdert SPX-5 som noe alternativ, men jeg ser jo at prisen vil nærme seg ift ST2000+ og Garmin's heading sensor. Er spent på hva Evolution vil ligge på i pris. Dette er forsåvidt systemer beregnet på betydelig større båter enn min First 26, men det er jo ikke noen ulempe. Litt mer omstendig installasjon og var ikke innstilt på å ha fler instrumenter, men det er jo et lite kompromiss.. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Større og større båt, vel... Mer at det er et system som håndterer båten godt under seil og i litt sjø. Jeg har ikke pris på 100-settet som det heter med SPX-5. Men sammenlignet med 200-settet for større båter kan det virke som merkost for Evolution havnet på rundt 3000,- ved kjøp av komplett anlegg sammenlignet med dagens SPX-10. Det er det verdt, og ikke mer enn et fluxgatekompass ville kostet uansett. Slik jeg forstår Evolution så skal det ikke være behov for noe som helst innkjøring, og det er ingenting som påvirker siden det ikke er kompass involvert. Enhetene kan plasseres akkurat der man vil. Jeg er i allefall ikke i tvil. Jeg vil gjerne gjøre noen lengre strekker shorthand, og et slikt system er perfekt for meg. Med Top notch plotter (e7D), AIS-alarm m.m. så kan man kanskje ta seg en liten dupp i cockpit på vei over til Skagen, ha ha! Det sagt, TP22/32 er litt vassere enn ST2000+ etter det jeg har lest. Men ingen er i nærheten av SPX-5. Det er det vel folk her på forumet som har skrevet litt om også. Simrad har ellers svært gode autopiloter for rattstyring, men det hjelper jo ikke oss... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 hvis du holder et håndholdt kompass der hvor tillerpiloten skal stå så ser du fort om det er noe påvirkninger. det var sånn jeg fant ut at jeg måtte ha eksternt kompass. HAr du noe inntrykk av om autopiloten oppfører seg bedre ved krenging og i mye bølger ift før du innstallerte det eksterne kompasset? Hvis jeg leser posten din rett så kjøpte du ikke rate-gyro kompass..? Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 For og være ærlig så har jeg ikke testet det under alle forhold enda siden jeg installerte det i mai. Og kan ikke sammenligne med før jeg installerte kompasset, for da var det helt håpløst uansett pga høyttalere som sto veldig nære. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Jeg har seilt ShetlandRace to gange solo med en Mini650, men en SPX-5. SPXen fungerte utmerket og var i bruk ca. 80-90% av tiden. Til sammenlikning seilte jeg nettopp 1000-mile doubelhanded Race (Ijmuiden-Bergen-Lerwick-Bergen) med min nye båt, en Humhprey30 med en Nexus autopilot. Nexus' en kommer ikke i nærhetet av SPXen. Nexusen har et 6-akse kompas som burde være helt OK, så det kan være en innstilling. Skulle jeg kjøpe ny pilot ville førstevalget bli NKE, koster kassen men er best. Mest for pengene er nok SPX-5. Den ny Evolution kjenner jeg ikke, kanskje det er den neste pilot i min båt. NOR14742 Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Har en ST2000+, men har ikke fått testet og kalibrert skikkelig. Virket mye bedre etter at jeg foret den med hvilken halvkule og breddegrad den er på virket den bedre (dip-factor?), men det er noen forstyrrelser på det vanlige kompasset med til tider ekstrem misvisning, og regner med dette påvirker piloten også. Har ikke testet den ordentlig under seil enda dog, men var fristet av SPX-5, men siden det var lagt opp opplegg for ST2000+ fra før (den forige var utslitt) så kjøpte jeg en ny fra ebay til en ikke altfor dyr penge. Gode innspill, har egentlig aldri vurdert SPX-5 som noe alternativ, men jeg ser jo at prisen vil nærme seg ift ST2000+ og Garmin's heading sensor. Er spent på hva Evolution vil ligge på i pris. Dette er forsåvidt systemer beregnet på betydelig større båter enn min First 26, men det er jo ikke noen ulempe. Litt mer omstendig installasjon og var ikke innstilt på å ha fler instrumenter, men det er jo et lite kompromiss.. Kikket litt i bruksanvisning, men fant ikke noe om at ST2000+ kan få heading-data eksternt? Ser den kan få følgende (de sammenfallende NMEA-forkortelsene kan jeg ikke, så mulig de sier noe om heading-data): Cross Track Error Bearing to Waypoint Distance to Waypoint Waypoint Number Speed Through WaterApparent Wind Angle and Spee Dersom en ekstern boks kan fikse dette, eller kanskje fore den med heading-data fra GPS, så hadde det jo vært supert... Tror jeg skal bli fornøyd med ST2000+, men føler det er igjen litt fikling, men mest er det nok kompassmiljøet i cockpit som er utfordrende hos meg. Kanskje mulig med eksternt kompass, men må si jeg ikke helt skjønt det siste svaret her: http://raymarine.ning.com/forum/topics/st2000-and-external-heading-data Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Mulig du har rett, kanskje det er derfor jeg ikke har funnet særlig med info om det. Det ser ut til at det går på Simrad Tp22 iallefall, men det er mulig jeg bør avvente denne sesongen og heller se hva SPX-5 Evolution kommer på i pris.. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 ST2000+ skal etter sigende kunne styre mot WP på min Raymarine MFD i hvertfall. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Cerveza Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Ja, jeg tenkte på ekstern HDG info. Jeg tipper algoritmene som ligger til grunn for selve styringen ikke er så veldig ulik mellom de forskjellige enhetene, iallefall innenfor samme pris-segment. Det er derfor jeg i utgangspunktet tekte at ST2000+ eller TP22 sammmen med en mer nøyaktig HDG kilde kunne fungere bra. Men som Vestafor påpeker ser det ikke ut til at ST2000+ vil kunne tolke ekstern HDG info over nmea, mao vil den kun bruke sitt integrerte kompass. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Det jeg ikke skjønte fra diskusjonen jeg linket til var: Actually all below X Series course computers will accept heading from an outside source either Seatalk or NMEA 0183 as long as there isn't a connection to the fluxgate port on the course computer. Så er der mulig eller ikke?? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 (redigert) Det var jo passe villedende det... Du har jo i utgangspunktet ikke mulighet til å koble fra kompasset på ST2000+, og så lenge den er aktiv vil den tilsynelatende ikke akseptere ekstern heading info...? Veldig merkelig formulering det der.. Ser jo ut som det funker for andre også... 15-08-12, 11:29I have an Autohelm steering compass display with separate fluxgate compass connected to a ST2000+ via Seatalk. The ST2000+ display mirrors the compass display and waving a magnet over the autohelm doesn't cause any change so I guess it works ok. Redigert 6.Juli.2013 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.