Jump to content

Vannbårent system fullt av skitt må rengjøres

makan

Recommended Posts

Har en ganske ny trebåt med fabrikkinstallert Webasto ST90 varmeaparat. Varmeren må på service og når jeg tømmer systemet for kjølevæske (blå) ser jeg at det i ekspansjonstanken ligger ett tykt bunnfall med masse til dels store partikler i.

Det er Ikke helt lett å se hva det består av, men jeg mistenker slipestøv og sagflis (små partikler). Grunnen til denne mistanken er at jeg i over ett år fant slikt i vannrør og kraner. Det var tydelig at båtbyggerne hadde trukket rør, latt disse stå åpne og under produksjonen kom det mye drit i rør og slanger som plagget meg lenge. Gjetter på at det er det samme med varmesystemet.

Jeg har over tid mistet effekt på en del av radiatorene (slike med vifter bak) og kan vel anta at det er fullt av drit i resten av systemet også. Spørsmålet er enkelt: Hvordan rengjøring jeg systemet?

Vet ikke hvordan konsistensen på det som lå i ekspansjonstanken er, men om det er nogenlunde løst, og ikke en seig kompakt masse på bunnen av tanken, er en god gjennomspyling med rent vann et alternativ. Er om å gjøre å ha best mulig flow/gjennomstrømning for å skylle ut dritten. Trykket har ikke så mye betydning.

Kommer an på hvordan reguleringen av radiatorene er. Er det reguleringsventil på hver radiator, må disse opp og reingjøres også. Det står garantert dritt foran dem. Problemet er at de uansett vil begrense gjennomstrømningen ved utskylling. Så det kan være at du må demontere radiatorer for å få disse skylt ut for seg, og ta resten av anlegget seksjonsvis.

Husk at luft på anlegget også kan få radiatorer til gradvis å miste effekt.

Folk i båt; jeg trodde lenge det var bobler men tror nok dette er "tyven" når jeg så hva som lå i ekspansjonstanken.

H-35; oppsettet er av god kvalitet og slangene er de sorte for kjølevæske, så litt rens kan nok gjøre susen.

Takk for gode råd. Tar dette etter et par ukers ferie fra båt. ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...