Jump to content

Laguna 1150 tilsalgs på finn.no - er det noen som kjenner denne?


Christian_V

Recommended Posts

Eg har ingen kjennskap til båten,men har tilsvarende motor i Baylineren min med Bravo 2 drev, og det funker fint.

Den motoren eg har heiter 4LHA-STZE, og er oppgitt til 207 HK på propell med Bravo2. Men er 230HK i motor. 222HK er et tall som kommer fra instalasjon med aksling, der effekten er oppgitt på propell.

 

Eineste problemet eg har hatt med min motor var startrelet som begynte å fuske.

Link to post
Share on other sites

Bravo er helt OK.

Det som Bravo3 ikke var glad i var 270HK ++ montert på spreke Yanmar og Mercruiser motorer og på tunge båter. Bla Laguna 1150 med 1 motor (både Yanmar og Mercruiser), Sun 33 med 7,3 Merc (med og uten DTronic) osv. Båter på 5 tonn med 1 motor og 1 stakkars drev.

Mercruiser tillater salg av sine drev til bla yanmar. Volvo tillater ikke Volvo drev på annet enn Volvo motorer

 

 

Den du ser på er helt uproblematisk. Jeg hadde selv en Skarpnes 9100 med 7,3 Merc og Bravo3. Fin kombo, gikk fint for oss

 

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Laguna er "beryktet" for svake bygg med for lite avstivning og en del andre ting. Jeg har hatt saker hvor de har "revnet på midten" av tretthetsbrudd, pga feil avstivning innvendig. Om ikke det gir grunn til å styre unna (båter er i prinsipp alltid one-off og individuelle produkter), så gir det grunn til å være en smule skeptisk.

 

Derimot er denne saken i Båtmagasinet en helt annen greie -- her var nok båten svak, men i forholdet mellom partene ikke mangelfull selv om den ikke tålte transporten. men problemstillingen generelt er den samme -- det er tilstrekkelig med tilfeller av svake bygg til å være skeptisk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Stemmer i med Skippern her. Jeg har ikke erfaring med det selv, men fra bekjente som har opplevd dette på kroppen. Hvis jeg skulle kjøpt en Laguna ville jeg gjort en en grundig undersøkelse både innvendig og utvendig under vannlinja med spesielt fokus på krakkilering, sprekker og delaminering. Utrolig surt å få seg en overraskelse i etterkant som viser at båten har vesentlige strukturelle skader. En ting jeg la merke til i annonsen er dieselforbruket. Hvis båten bare har blitt kjørt på tomgang mellom Skjebergkilen, Strømstad og Singleøya har kanskje heller ikke latente strukturelle problemer kommet opp i dagen...

 

Eineste problemet eg har hatt med min motor var startrelet som begynte å fuske.

Det problemet fikk vi også på vår 4LHA-HTP. Antagelig pga at releet er montert på motoren slik at det kontinuerlig blir utsatt for vibrasjoner. Det nye releet er stripset fast i motorbeddingen.

Link to post
Share on other sites

Ikke som jeg vet.

900'en har hatt noen caser som ike er gode, Skarpnes9100 laget før 1996 (da avstivet de med 2 bunnstokker under midtkabinen) har noe av de samme feilene... Laguna 1150 har jeg ikke hørt noe om.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Personlig har eg ikkje høyrt noko gale med desse båtane (men det betyr ikkje at det kan ha vært tilfeller) Når det gjelder båten Skipper Worse nevner, har eg med eigne auge sett skadane og er ikkje det minste i tvil om at dette var transportskadar. I saka er det brukt solide sakkyndige som retten har festa lit til, sjølv om Båtmagasinet's sakkyndige meinar dei er "Guds nådegave".

Når det er sagt, må ein alltid gjere grundige undersøkelsr når ein kjøper båt. Har du ikkje kunnskapen sjølv, få hjelp!! Sjå etter tegn på skader og vær grundig. Motorane og dreva er kurant. Motorane er kjent for å ryke litt blårøyk, men det er å leve med.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen viser et annet perspektiv som du bør ta i betraktning: Mulighet for å få solgt den igjen! Nå mener jeg ikke at livets lykke er knyttet til hvorvidt du kan få solgt båten igjen, men det er nå engang slik at den tanken av og til kommer opp i hodet på båtfolk. Vil du da få solgt denne båten igjen uten for stort tap? Kjøp et "trygt" merke med godt rykte. Da kan du være rimelig trygg for at båten er godt bygget og skrudd sammen og at noen vil være interessert i å kjøpe den når den dag kommer (for det gjør den). På samme tid vil jeg slutte meg til at en skikkelig gjennomgang av båt og motor med en kyndig som kan vurdere de rette tingene, vil være en god investering.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har et lite dilemma.

 

Vi er en familie på to voksne og fire barn. Spørsmålet er om vi skal gå for en litt nyere båt av ukurant merke, eller om vi skal gå for en eldre båt av typen Princess.

 

Jeg har kikket litt på denne også;

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42338573

 

men det er jo en rimelig mye eldre båt.

Link to post
Share on other sites

Dra på ferie med over 700 hk, når båten kun er 11-12m. Min båt er 11,5 m, har 50 hk og jeg kan dra med den på jordomseiling om jeg vil. Hvordan tenker man ?

...forskjellig.... :smiley:

Det er 2 helt ulike båter du vurderer - anbefaling er å tenke gjennom behov først.

Har sett laguna'en ligge ute før (mulig i fjor?) - så det kan være mulighet for god pris.Lykke til.

Redigert av Bateman (see edit history)

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...