Christian_V Startet 5.Juli.2013 Del på Facebook Startet 5.Juli.2013 Hei, Jeg kikker etter båt med tre sovekabiner, og fant plutselig denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42670352 Er det noen som har vært og sett på denne, evt kjenner til historikken? Er det noen som kan komme med råd vedrørende motorinstallasjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Noen av disse er vel levert som halvfabrikat. Kjenner en Sætre som har en slik, og tror han er veldig fornøyd. Mye båt for pengene ser det ut til Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Hva med motorene? Er dette solide maksiner, også tatt gangtimene i betraktning (890 timer)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Motorene i seg regnes vel som solide. Jeg er litt usikker på om Yanmar motor og Mercruiser drev er en god kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge78 Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Eg har ingen kjennskap til båten,men har tilsvarende motor i Baylineren min med Bravo 2 drev, og det funker fint. Den motoren eg har heiter 4LHA-STZE, og er oppgitt til 207 HK på propell med Bravo2. Men er 230HK i motor. 222HK er et tall som kommer fra instalasjon med aksling, der effekten er oppgitt på propell. Eineste problemet eg har hatt med min motor var startrelet som begynte å fuske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Hvilket drev er best på en Yanmar installasjon (dersom Bravo ikke er det)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 (redigert) Bravo er helt OK. Det som Bravo3 ikke var glad i var 270HK ++ montert på spreke Yanmar og Mercruiser motorer og på tunge båter. Bla Laguna 1150 med 1 motor (både Yanmar og Mercruiser), Sun 33 med 7,3 Merc (med og uten DTronic) osv. Båter på 5 tonn med 1 motor og 1 stakkars drev. Mercruiser tillater salg av sine drev til bla yanmar. Volvo tillater ikke Volvo drev på annet enn Volvo motorer Den du ser på er helt uproblematisk. Jeg hadde selv en Skarpnes 9100 med 7,3 Merc og Bravo3. Fin kombo, gikk fint for oss mvh Bavaria32sport Redigert 5.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Laguna er "beryktet" for svake bygg med for lite avstivning og en del andre ting. Jeg har hatt saker hvor de har "revnet på midten" av tretthetsbrudd, pga feil avstivning innvendig. Om ikke det gir grunn til å styre unna (båter er i prinsipp alltid one-off og individuelle produkter), så gir det grunn til å være en smule skeptisk. Derimot er denne saken i Båtmagasinet en helt annen greie -- her var nok båten svak, men i forholdet mellom partene ikke mangelfull selv om den ikke tålte transporten. men problemstillingen generelt er den samme -- det er tilstrekkelig med tilfeller av svake bygg til å være skeptisk. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Stemmer i med Skippern her. Jeg har ikke erfaring med det selv, men fra bekjente som har opplevd dette på kroppen. Hvis jeg skulle kjøpt en Laguna ville jeg gjort en en grundig undersøkelse både innvendig og utvendig under vannlinja med spesielt fokus på krakkilering, sprekker og delaminering. Utrolig surt å få seg en overraskelse i etterkant som viser at båten har vesentlige strukturelle skader. En ting jeg la merke til i annonsen er dieselforbruket. Hvis båten bare har blitt kjørt på tomgang mellom Skjebergkilen, Strømstad og Singleøya har kanskje heller ikke latente strukturelle problemer kommet opp i dagen... Eineste problemet eg har hatt med min motor var startrelet som begynte å fuske. Det problemet fikk vi også på vår 4LHA-HTP. Antagelig pga at releet er montert på motoren slik at det kontinuerlig blir utsatt for vibrasjoner. Det nye releet er stripset fast i motorbeddingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
GURIMALLA Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Ut i fra det som Skipperen siterer i fra Båtmagasinet, så ville nok jeg styrt langt unna disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Trodde det var de mindre Laguna båtene som var problemet, har det vært noen tilfeller på denne modellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Ikke som jeg vet. 900'en har hatt noen caser som ike er gode, Skarpnes9100 laget før 1996 (da avstivet de med 2 bunnstokker under midtkabinen) har noe av de samme feilene... Laguna 1150 har jeg ikke hørt noe om. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Takk for innlegg, folkens. Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte som det er konstruksjonssvakheter på Laguna1150+ og Seaking i samme størrelse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PandaPP Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Personlig har eg ikkje høyrt noko gale med desse båtane (men det betyr ikkje at det kan ha vært tilfeller) Når det gjelder båten Skipper Worse nevner, har eg med eigne auge sett skadane og er ikkje det minste i tvil om at dette var transportskadar. I saka er det brukt solide sakkyndige som retten har festa lit til, sjølv om Båtmagasinet's sakkyndige meinar dei er "Guds nådegave". Når det er sagt, må ein alltid gjere grundige undersøkelsr når ein kjøper båt. Har du ikkje kunnskapen sjølv, få hjelp!! Sjå etter tegn på skader og vær grundig. Motorane og dreva er kurant. Motorane er kjent for å ryke litt blårøyk, men det er å leve med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det er vel bare og sjekke båten grundig utvendig og innvendig for krakeleringer. Kjenner folk som har slike båter og de er godt fornøyd. Meget lettrevne skrog. Motorene er noe av det beste man får på markedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Denne diskusjonen viser et annet perspektiv som du bør ta i betraktning: Mulighet for å få solgt den igjen! Nå mener jeg ikke at livets lykke er knyttet til hvorvidt du kan få solgt båten igjen, men det er nå engang slik at den tanken av og til kommer opp i hodet på båtfolk. Vil du da få solgt denne båten igjen uten for stort tap? Kjøp et "trygt" merke med godt rykte. Da kan du være rimelig trygg for at båten er godt bygget og skrudd sammen og at noen vil være interessert i å kjøpe den når den dag kommer (for det gjør den). På samme tid vil jeg slutte meg til at en skikkelig gjennomgang av båt og motor med en kyndig som kan vurdere de rette tingene, vil være en god investering. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Ja, det er gode poenger. Om jeg skulle kjøpe en Laguna eller Seaking, så måtte det nok være på grunn av at det hadde vært meget prisgunstig (les: lite tap ved eventuelt salg). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 og/eller "Det er båten du skal ha" i uoverskuelig fremtid :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Ja, jeg har et lite dilemma. Vi er en familie på to voksne og fire barn. Spørsmålet er om vi skal gå for en litt nyere båt av ukurant merke, eller om vi skal gå for en eldre båt av typen Princess. Jeg har kikket litt på denne også; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42338573 men det er jo en rimelig mye eldre båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Dra på ferie med over 700 hk, når båten kun er 11-12m. Min båt er 11,5 m, har 50 hk og jeg kan dra med den på jordomseiling om jeg vil. Hvordan tenker man ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Litt usikker på hva du mener, pettersand, men vi har ikke tenkt å dra jorden rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bateman Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Dra på ferie med over 700 hk, når båten kun er 11-12m. Min båt er 11,5 m, har 50 hk og jeg kan dra med den på jordomseiling om jeg vil. Hvordan tenker man ? ...forskjellig.... Det er 2 helt ulike båter du vurderer - anbefaling er å tenke gjennom behov først. Har sett laguna'en ligge ute før (mulig i fjor?) - så det kan være mulighet for god pris.Lykke til. Redigert 10.Juli.2013 av Bateman (see edit history) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian_V Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Behovet vårt er først og fremst tre gode kabiner, siden vi har fire barn. Så er spørsmålet alder, pris og størrelse. Båten skal brukes aktivt, primært i sommerhalvåret, men gjerne også tidlig vinter/vår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.