Jump to content

Hvorfor er noe utelatt på Gule Sider sitt kart?

Zitt

Recommended Posts

Jeg bruker ofte Gule Sider sitt kart når jeg planlegger utflukter og turer. Jeg synes det er praktisk å ha kart med stedsnavn, sjøkart og flyfoto på samme plass. I tillegg bruker jeg gjerne Google Earth.

Når det gjelder flyfoto på Gule Sider er det deler av Meland og Lindås kommuner, og hele Austevoll kommune som har veldig uklare flyfoto. Ellers har kartet klare og fine flyfoto av hele kysten fra Bergen til svenskegrensen.

Er det noen som vet grunnen til dette, og om det er noen oppgradering på gang?

Det er ikke mange steder i Norge der det fortsatt brukes satelittbilder. Det meste er flyfoto fra de siste årene.

Alle karttjenestene bruker det samme bildematerialet, og det oppdateres hele tiden med nye og bedre bilder. Man kan også bestille flyfoto selv om man er villig til å betale. Det er også eksempel på at skoler har hatt prosjektoppgave med kart, og har fått oppgradert bildene i et område. Nordsteigen er et slikt område. Man ser tydelig at bildene her er av mye bedre kvalitet en normalen.

Militære områder er tydelig dårligere kvalitet på.

Det som er så greit med Gule Sider er at du har alt på ett sted, kart, sjøkart og flyfoto. Jeg har pleier å bruke Google Earth i tillegg de stedene som ikke er bra på Gule Sider. Det virker nærmest som om flyfoto av Austevoll er kryptert.

Men det var veldig klare og fine bilder på norgeibilder.no.

Guest Avmønstret#

Om du installerer Locus på en androide enhet kan du enkelt bytte mellom alle typer og leverandører av fly og satelittfoto av et område. og det samme gjelder kart. Eniro sine hybrid kart er knallskarpe her på Hvaler og de er tatt når det ligger mange båter i uthavner så en kan markere dregg og longsideplasser i kartet for senere bruk.

Veldig praktisk rett og slett. Ligger nå på en perfekt longside plass ved fjell i en uthavn jeg aldri har vært før pga dette og gode flyfoto fra Eniro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...