Sjeldenutpå Startet 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2013 Som tittel an tyder så er eg no i investeringsmodus, og vil ha skilletrafo. Eg har lite greie på slike produkt, men har forstått gjennom diverse tråder her at det er sikreste løsning for å sikre båten mot tæring? Vi har aluminiumsbåt, og enkelte artikler fraråder landstrøm inntil skilletrafo er montert. Det har gått bra siden 1983, men eg kjenner ikkje til kor mykje landstrøm tidligere eiere har brukt. Vårt bruksmønster er iallefall landstrøm til lading heile tida, og kjøleskap + vifter ol på frå mai til september. Men kva må eg sjå etter, og kven er billigst av det som er godt nok? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Sjekk ut mascot.no Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Det kan eg gjere :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
torbi Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Biltema har til kr 499,- og maritim har også, er de bra kvalitet nokk.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Jori Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Dette her kan jeg lite om, men har montert de til BT i år, mest som ett eksperiment. I første øyekast virker den puslete. I de andre båten min har jeg en Noratel omformer fra 110 til 220V som også fungerer som Skilletrafo, det er noe helt annet både i vekt og størrelse. I fjor slet jeg med voldsom tæring av sink, så kan sammenligne om det blir bedre i år, eller det samme skjer med BT sin på plass. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Har ikke Seatronic begynt med en ganske rimelig serie? Har siklet på det selv Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 (redigert) Sæbø spør etter skilletrafo (isolasjonstransformator) , ikke galvanisk skille Seatronic har Redigert 7.Juli.2013 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Skal du bare drifte en batterilader, har jeg en til salgs. Industrikalitet, ikke stor, men tung som fy. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Brukt er like intressant som ny, men en veldig tung sak har eg egentlig ikkje lyst på Eg viste ikkje at seatronic har, men de såg flottings ut de. Så var det å finne ut om 1800w er nok eller om eg bør gå for 3600w..... Tv/tuner+ bereder+lader, og stadig vekk vannkoker eller kaffitrakter. Spørs om 1800w holder då Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rune Totland Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Nevnte vannkoker er fort 2Kw Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Ja.. Det blir dumt å legge opp eit system som baserer seg på at bereder og lader må slås av for å få trekt kaffe eller kokt litt vann. Off penga går fort .. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
eiaro Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Fra gammelt av har jeg lært at 1 kg god ringkjernetransformator gir 100 VA. Det er selvsagt ingen fasit, men det gir en pekepinne på hvor man bør havne på vektskåla. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Sæbø spør etter skilletrafo (isolasjonstransformator) , ikke galvanisk skille Seatronic har Ikke for å være slem, men er flere trafoer som har denne dobbelfunksjonen. Min Noratel har det, vet om flere andre merker, så neste gang Sjekk litt Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Min Noratel har det, vet om flere andre merker, så neste gang Sjekk litt Så kom med pris da mann ! Trådstarter etterspør priser ! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Så kom med pris da mann ! Trådstarter etterspør priser ! Som sagt i mitt første innlegg. dette kan jeg ikke mye om, men noe kan jeg dog. BT sin er vel 499,- og den forventer jeg ikke mye av. Noratelsaken veier ca 25 kg (tatt på husken) og kostet meg med masse rabatter 6000,-, men er en helt annen kvalitet. Blir uansett spennende å se om BT sin er verdt noe av de 499,- Billig er den, men er skeptisk til at akkurat den saken er bra. Ellers er nok jeg en BT kjøper av flere ting, men her er jeg skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 BT saken er ingen skilletrafo. Det er kun ett galvanisk skille. Noratel trafoen er en skilletrafo. 6000.- er jo litt billigere enn Victron trafoen. Men uten å vite hvilken størrelse du gav 6000.- for er det lite å hente for trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 ja var litt billigere enn Victron, ca. 1500,- Samme kvalitet på de to så det ut for meg. Enig med deg om BT saken, så vi får se hvordan den ter seg Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Ikke for å være slem, men er flere trafoer som har denne dobbelfunksjonen. Hva slags dobbeltfunksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hva slags dobbeltfunksjon? Omformer volt og er skilletrafo. Men jeg skal be om unnskyldning til M/S Bastard, så nå at han pekte på skilletrafo og galvanisk skille, ikke volt og skilletrafo. Satt i solen og svarte i går, var nok litt vanskelig å se skjermen skikkelig, derfor har jeg tydelig antatt i stedet for å lese. Flott du korrigerer meg eiaro Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Har selv victon 1800 modellen (som forøvrig egentlig er på 2 kw). Har vært i bruk hos meg i ca 8 måned pr år de siste 5 år uten å svikte. Litt større enn en skoeske, men meget enkel å installere (ja, den er installert av instalatør, og jeg papir på dette). Min funker uten problem med 1500w varmovn + varmtvannstanken. Dette er tilstrekkelig for mitt behov. Mest krøkket er at man når båten sette på land/opplag må skru av frontdekselet for å koble om slik at man får det hele som en landbasert løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Eg går nok for victron vist ikkje andre tips eller brukte dukker opp. Fortsatt usikker på 1,8 el 3,6. Eg har en tanke om eit opplegg som gir mulighet for å ta ut strøm FØR skilletrafo , og då kan eg klare meg med 1,8(2,0). Eg lurer på, kan det gå an å ta landstrøm ombord til en dobbel jordet stikkontakt, og så sette skilletrafo i den med støpsel, og så etter/fra skilletrafo ha en ny stikkontakt som kabel til båtens 220v står i ? Om det går an, så kan eg forsyne tyngre forbrukere før skilletrafo, som feks støvsuger. Og ved opplag på land så kan eg flytte støpsel som går til båtens 220v fra støpsel "skilletrafo" over til støpsel "direkte landstrøm" og enkelt ha riktig jording. Eg har ikkje vurdert om eg skal ha elektriker ennå. Kanskje eg skal legge opp nye kontakter og kabler i samråd med elektriker, og gjere klar til kobling. Det har fungert i hus og garasje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Victron opererer med en litt kvasi størrelse etter min mening. De burde hatt størrelsen avpasset til enten 10A eller 16A kurser. Noratel har 2300VA og 3600VA utgaver. http://noratel.no/content/view/full/5050 Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Heilt sant... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
zoltan Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Var ute i helgen og drepte min skilletrafo, merket det da jeg skulle koble til landstrøm på havna, sikringen på brygge Rolec`en stod maks et minutt før den klappet ned.Etter mye forskning forsøkte jeg og bypase trafoen og alt fungerte som det skulle, dette er en Ladix 3500, en svindyr og svin tung sak. Er det noen som vet om dem kan fikses? det var et helsikes vær på returen hjem, mye harde slag og stamping.. jeg vil helst slippe å kjøpe en ny... sikringen på land står så lenge ikke noe er tilkoblet ombord, men der går strøm inn til trafoen, noen gode råd?? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Forsøk å måle strømmen til trafoen. Jordfeil?? Metric leverer også trafoer , Uten / med spenningsstabilisator. Møre-Trafo er en annen produsent... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.