Jump to content

Kven har billigst skilletrafo til båt ?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 4 år senere...

Jeg ser det er mange tråder innen dette emnet, og jeg blir ikke så mye klokere. Men jeg har vel kommet fram til at jeg må enten kutte ut landstrøm, eller installere skilletrafo.

For min del blir da, hvor får jeg tak i den billigste?

Elfa har noe de kaller Sikkerhetstranformator:

https://www.elfadistrelec.no/no/stromforsyninger-og-batterier/stromforsyninger-og-transformatorer/transformatorer/sikkerhetstransformatorer/c/cat-DNAV_PL_10010309?q=*&filter_Category4=Sikkerhetstransformatorer&filter_Category3=Transformatorer&filter_Sekundærspenning=230+VAC&filter_Buyable=1&filter_Primær=230+VAC%2C+50...60+Hz

Er dette det samme som skilletrafo?

MagneG skrev for 13 timer siden:

Jeg ser det er mange tråder innen dette emnet, og jeg blir ikke så mye klokere. Men jeg har vel kommet fram til at jeg må enten kutte ut landstrøm, eller installere skilletrafo.

For min del blir da, hvor får jeg tak i den billigste?

En ide dukket plutselig opp, jeg trur ikke dette har vært oppe tidligere, så jeg prøver.

Hva med bare å trekke ombord en godkjent skjøteledning, kobler den til en batterilader. Da brytes landjorda der.

Til batteripakka kobler jeg så til en Inverter, som igjen kobles til 230V anlegget ombord.

Det kan godt være at jeg er helt på jordet?

MagneG skrev 10 minutter siden:

En ide dukket plutselig opp, jeg trur ikke dette har vært oppe tidligere, så jeg prøver.

Hva med bare å trekke ombord en godkjent skjøteledning, kobler den til en batterilader. Da brytes landjorda der.

Til batteripakka kobler jeg så til en Inverter, som igjen kobles til 230V anlegget ombord.

Det kan godt være at jeg er helt på jordet?

En Ups med andre ord? En Ups er ganske billig i dag, og jeg tipper på at det vil bli billigere enn å bygge sin egen batteri/inverterpakke 

Framtia skrev 44 minutter siden:

Det er vel ikke godkjent å trekke en vanlig skjøteledning ombord for så å koble den til lader direkte. Dessuten belaster du jo batteriene dine konstant når du bruker 220V...

Trekke skjøteledning ombord er det da ikke forbudt,. Problemet oppstår hvis du kobler den til utstyr som har forbindelse med jord i båten, f.eks en varmtvannsbereder.

At batteriene blir belastet konstant kan da ikke være noe problem, det er derfor de er der.

...og batteriladeren sørger for at de ikke blir utladet.

Gunga Din skrev 24 minutter siden:

:thumbsup: RS-online har også norsk side.

...og denne http://no.rs-online.com/web/p/autotransformers/8129588/?sra=pmpn må da være samme som Seatronic selger, bare ca 2 lapper billigere.

MagneG skrev 39 minutter siden:

En Ups?

Jeg skal ikke bygge noe som helst.

Batteriene er der, inverter har jeg også.

Du sa absolutt ingenting om at du hadde alt fra før, så da er jo saken grei. Det er nok et ok anlegg om du ikke har et alt for aktivt strømforbruk. Jeg vurderer det samme selv. Husk å ha en stor nok ladder som dekker forbruket både til 230V og 12V.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...