Jump to content

Kven har billigst skilletrafo til båt ?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

MagneG skrev for 2 timer siden:

Mva kommer i tillegg, men gratis frakt for varer med verdi over 500,-

http://no.rs-online.com/web/p/autotransformers/8129588/?sra=pmpn

Eg ser denne forhandleren har /autotransformers/ i denne nettadressen. Autotrafo og skilletrafo er så vidt forskjellige ting at eg vil mana til forsiktighet, vær sikker på at det som blir bestilt verkelig er ein skilletrafo.

MagneG skrev for 4 timer siden:

En ide dukket plutselig opp, jeg trur ikke dette har vært oppe tidligere, så jeg prøver.

Hva med bare å trekke ombord en godkjent skjøteledning, kobler den til en batterilader. Da brytes landjorda der.

Til batteripakka kobler jeg så til en Inverter, som igjen kobles til 230V anlegget ombord.

Det kan godt være at jeg er helt på jordet?

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig en gang for alle? Greit nok med en skjøteledning, men har du fast 220 anlegg i båten, så slår det nok noen regler inn. 

Noen som har funnet koblingsskjema for den "skilletrafoen" RS leverer? Hva med jord? Midtuttak eller hva? Det er jo greit å vite når en skal koble videre med sikring, jordfeilbryter og fordeling rundt i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har, eller er i ferd med å handle en tilårskommen amerikaner. Denne har landstrøm anlegg, men ikke skilletrafo. Min tanke er da å sette skilletrafo mellom inntaket i båten og resten av eksisterende anlegg. Til dette ser denne fra RS ut til å være midt i blinken.

Tenker jeg feil?

@Kjellg Hvilke regler bryter jeg?

Landstrøm anlegget er der, jeg har ikke tenkt å klusse med det. Tanken er bare å gi det en annen kilde enn strøm fra land - batteriene og en inverter.

Redigert av MagneG (see edit history)

Det høres helt greit ut å sette inn en skilletrafo, men skulle jeg kjøpt en slik fra RS, hadde jeg først skaffet meg dokumentasjon om hvordan det er inne i boksen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De spørsmålene jeg har stilt er:

• Boksen gir krav til at tilkoblede elementer skal jordes, spørsmålet er hvordan dette er tenkt gjennomført. Mao, gir boksen jording til trafo nullpunkt.
  • Boksen gir ingen indikasjon hvordan man har tenkt jordfeilbryter og sikring utført på sekundærkretsen. Drar man om bord en jordet skjøteledning er dette ivaretatt om jording og sikring er installert på landstrøm.

Og disse to enkle spørsmålene har ikke blitt besvart. 

Nå er nok jeg en av disse beryktede hobbyelektrikerne, så det du spør om går litt over hodet på meg. Men slik jeg har forstått det så er det ikke lurt å dra jording fra land inn i båten. En skilletrafo hindrer det på en eller annen måte og lager ett skildt system i båten. Korriger meg om jeg tar feil.

Hvis det er forskjell på en skilletrafo, og den skilletrafoen vi trenger, så er kanskje ideen min om bare ha en batterilader på batteriene og en inverter koblet med 230V mot eksisterende landstrømopplegg det smarteste. Da henter jeg ikke jord fra land. Forutsatt at lader er dobbeltissolert (trur jeg det heter) og at inverter er kraftige nok (1500-2000W).

Lader har jeg, batterier er på plass, likeså landstrømopplegget.

Inverteren min trenger muligens en oppgradering.

MagneG skrev for 1 time siden:

@Kjellg Hvilke regler bryter jeg?

Landstrøm anlegget er der, jeg har ikke tenkt å klusse med det. Tanken er bare å gi det en annen kilde enn strøm fra land - batteriene og en inverter.

Da misforstod jeg. Trodde du ikke hadde anlegg fra før. Sa vel heller ikke at du brøt noen regler ;) , bare at det var noen regler som slo inn straks det blir fast landstrømanlegg. 

TerjeFjern skrev 2 minutter siden:

Så vidt jeg har forstått er ikke jord fra land ført gjennom trafoanlegget. Jeg har da et eget separat jordingsanlegg i båten som er skilt fra land jord.

Korleis har man eige jordingsanlegg i båten eigentleg , sånn dynaplate, eller andre alternativer ? Ganske blank på dette...  eg kom aldri i havn med plan om skilletrafo. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her er jo en saftig skilletrafo, den har også uttak for 110 Volt om noen skulle ha amerikansk utstyr ombord:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=58447518

Her er en adskillig mindre, men som har mulighet for å ta spenningen litt opp eller ned:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103904921&fks=103904921

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

@Hulda - @Lars H. 

RS-Online klarer ikke å skaffe annen dokumentasjon enn denne: http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/131c/0900766b8131c29d.pdf

noe som sikkert ikke er godt nok?

@TerjeFjern har montert tilsvarende fra Searonic, og den fungerer visst utmerket.

https://seatronic.no/cm-marine-230-skilletransformator

Nå har jeg heller ikke klart å få noen dokumentasjon fra Seatronic. Kanskje Terje har noe som fulgte med pakken?

Jeg har prøvd å sammenligne spec. på denne fra Seatronic, og den fra RS

http://no.rs-online.com/web/p/autotransformers/8129588/?sra=pmpn

...og de ser svært så like ut, her også fra de som hevder de produserer den:

http://carroll-meynell.com/portable-isolation-transformers/item/isolation-transformer-3kva-cm3000-230-euro

Jeg er ganske sikker på at disse to er ett og samme produkt.

Man ser at Part nr også er det samme, se nederst på merkelappen på Seatronic sin

Jeg har en Victron 2000VA. De kommer jo på "salg" en gang eller to i året, bla fra Seatronic. Blir ikke så billig som den som nå er omtalt, men jeg mener jeg betalte rett under 5000,- for min. Hadde kanskje forventet litt redusert sinkforbruk, men det har ikke skjedd - går med like mye som før. Dog lå jeg sjelden med landstrøm før - nå gjør jeg det alltid i havn. 

Jeg registrerer at mitt sinkforbruk kontra forrige eiers forbruk er svært forskjellig. Min sink (er vel ca 5 kilos på hver side, standard Princess) har blitt noe tæret,, kanskje 5% borte,  mens forrige eier fikk 98% tæret bort på en sesong. Nå ligger båten også et annet sted i fjorden så det innvirker sikkert men den ligger med landstrøm hele tiden som den gjorde hos forrige eier.

Slik jeg forstår, blir dette en avansert form for klipt jordleder. Hvilket ikke er lov i Norge. Eller sagt på en annen måte: Det blir som å ha u-jordet anlegg på bad og kjøkken i et hus. Noe annet er det om 'sekundærjord' via utgående stikk er koblet til sekundærspolens nullpunkt. Da kan det funke i et anlegg om bord. Spørsmålet har vært rettet til Seatronic, som måtte til importøren for å få svar. Et svar jeg ikke kjenner. Men kunnskapen skal nå være hos Seatronic. 'Egen jord i båten' er ikke mulig uten at denne jorden er linket tilbake til 'strømleverandøren'.

Denne tikket inn fra Seatronic nå:

59d77858c8ec7_230volttrafoschema.jpg.65c924b070fc84254b5cda98ac97df49.jpg

og denne:

https://seatronic.zendesk.com/attachments/token/06eT5okcczHG51LsKUgr8NTHv/?name=5339+CM3000-230-EURO.pdf

Det ser ut som om du har rett @Hulda

..men jeg trudde det var det som var meningen med en skilletrafo, altså ikke å dra landjord ombord?

Hva gjør egentlig en "riktig" skilletrafo i tillegg?

Får man ikke egen jord i båten med å jorde anlegget mot en jordingsplate eller motorblokk som har forbindelse med drev eller aksel?

Her mangler midtuttak på sekundæren til lokal jord. Hadde det sett slik ut, hadde det blitt bedre. Dog, jeg ville hatt sikring og jordfeilsbryter på utgangene.

trafo.jpg.ca92a687b633346834e3d4fbd64c5441.jpg

Her er mitt opplegg. Koblingen fra trafoens midtpunkt til Dynaplate og batteri minus er ikke nødvendig.

trafo2.jpg.9725096d7a6546111f70d085c6f5565a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Min fra Noratel har jording i sekundær nullpunkt. Se skissen til Lars H.

Det er ikke lov i Norge med flytende jord. For å få dette til å funke, slik jeg forstår nå, må landjorden dras om bord og kobles i hht. forskriftene. Ev. via 'zinc saver'. Og da er man jo ikke engang like langt. Det blir jo bare tull. Ellers så kan man kjøre uten jording. Det er vel ikke livsfarlig så lenge man begrenser seg til en jordfeil. Med to jordfeil blir det som å holde en leder i hver hånd. Men sinkforbruket (galvanisk tæring (grunnet landstrøm)), vil bli null. I og med at jordleder er klipt.

Story: Den gangen jeg la opp mitt eget 220 V anlegg fikk jeg om bord elektriker fra Bravida for å godkjenne. Jeg hadde satt opp en dobbel jordet stikk uten å koble til jord. Det er ulovlig, fikk smekk på finga for den. Ulovlig i Norge og Sverige. Og det er vel akkurat det denne trafoleverandøren gjør. Leverer jordet stkk der jordleder ikke er koblet. Trafoen bryter dermed med forskiften. Om ikke noen gir en bedre forklaring. Jeg er ikke elektriker.

Redigert av Hulda (see edit history)

OK.

Da forstår jeg det slik at denne fra Seatronic og RS ikke tilfredsstiller bruk i båt.

Hva med min plan B:

MagneG skrev for 20 timer siden:

Hvis det er forskjell på en skilletrafo, og den skilletrafoen vi trenger, så er kanskje ideen min om bare ha en batterilader på batteriene og en inverter koblet med 230V mot eksisterende landstrømopplegg det smarteste. Da henter jeg ikke jord fra land. Forutsatt at lader er dobbeltissolert (trur jeg det heter) og at inverter er kraftige nok (1500-2000W).

Lader har jeg, batterier er på plass, likeså landstrømopplegget.

Inverteren min trenger muligens en oppgradering.

Er det noen farer med dette?

Om en inverter leverer 220 V eller om en trafo leverer 220 V blir vel i bunn og grunn samme sak hva gjelder personsikkerhet. Hvorfor drar du ikke bare om bord en godkjent, jordet skjøteledning. Plugger til en multikontakt, kobler til batterlader og annet utstyr. Enkelt, provisorisk, ufarlig (som hjemme) og lovlig. Der jeg ikke kunne bruke dobbeltisolert utstyr, satte jeg det tørt på treverk. Galvaniske saker ble dergjennom eliminert. Jeg levde med det sikkert 10 år før vi fikk skilletrafo. Sommer som vinter, alltid på landstrøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...