Jump to content

Kven har billigst skilletrafo til båt ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

 

En skilletransformator (når alt er koblet riktig) tillater at nettopp denne koblingen mellom land-jord og båt-jord

kan fjernes lovlig så sant også jordfeilbryter blir installert.
 

 

Hmm, da er jeg plutselig tilbake på denne "billig-trafoen" hvor koblingene ser slik ut:

 

59d77858c8ec7_230volttrafoschema.jpg.65c924b070fc84254b5cda98ac97df49.jpg

 

Er denne tilstrekkelig da?

Et enkelt ja eller nei holder for meg.

Hvis ja, hvor kobles jordfeilbryter?

Link to post

Ta en titt på denne.........så ser du hvordan man jorder en trafo som savner mittpunkt på sekundär siden......man jorder den ene kabeln, slik att den blir nolla N den andre blir fase L akk som på land i Europa, den installationen oppfyller kraven til ISO 13297

(hvis det ytterligare krav til norske båter, vet jeg ikke !)

 

http://batteknik.se/2010/LandströmRev3.pdf

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
MagneG skrev 50 minutter siden:

 

Hmm, da er jeg plutselig tilbake på denne "billig-trafoen" hvor koblingene ser slik ut:

 

Er denne tilstrekkelig da?

Et enkelt ja eller nei holder for meg.

Hvis ja, hvor kobles jordfeilbryter?

?

Jeg aner ikke.
 

Tilstrekkelig, for hva?
Hvordan er den produsert?
Hvilken DIN?

ISO?

Noe norsk?

Noen godkjenninger i det hele tatt?

... noe?

 

Kanskje er den der viklet på garasje i India, eller fra Nordkorea, hvem vet?
Hvis du vill eksperimentere da kan du jo også bruke andre transformatorer, det finnes mange som utgjør galvanisk skille.


Vi jobber ikke i avdeling "Fikkel & Frikkel" men må kunne være sikker på det vi svarer.

Vi håndterer ikke med ting som vi ikke kan stå for.
Vi ville heller aldri gi "deg" noe som helst anbefaling eller anledning for å bli skadet eller t.o.m. drept.

Og særlig ikke bare for å spare noen få kroner.

 

Hvis vi altså snakker om det samme "datablad", da er svaret "Nei", Magne G.

 

Ang tilkobling av jordfeilbryter:

Som vanlig, fordi det finnes ingen forskjell mellom med eller uten skilletransformator.

 

:seeya:
Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Gunga Din skrev for 1 time siden:

Ta en titt på denne.........så ser du hvordan man jorder en trafo som savner mittpunkt på sekundär siden......man jorder den ene kabeln, slik att den blir nolla N den andre blir fase L akk som på land i Europa, den installationen oppfyller kraven til ISO 13297

(hvis det ytterligare krav til norske båter, vet jeg ikke !)

Slik er det koplet hos meg, skilletrafoen har ikke midtuttak. Jeg har også dynaplate.

Slik kan også Seatronic sin skilletrafo koples.

Har DSB stillt krav om at skilletrafoer må ha midtuttak har gått meg hus forbi.

Er det noen som har dokumentasjon på dette ?

 

 

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Nå kommer vi inn på dette med tro og tvil igjen. Jeg vet rett og slett ikke. Men en telefon til DSB vil vel avklare. Regner med at de er tilsnakkandes. 

 

Personlig, så fremt jeg hadde hatt samsvarserklæring på et IT-system, hadde jeg gitt blaffen. Å få til to jordfeil i en plasbåt må vel regnes som et c-moment. Men igjen, ta en telefon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
MagneG skrev for 1 time siden:

 

...og Seatronic selger noe "jugel" uten godkjenninger, og som også er forbudt å installere i båt :thumbsup:

 

Det har ikke jeg sagt.
Jeg sa at jeg ikke ser noe Norm på databladet som jeg ser på.
Snakk med Seatronic og hør om de har noe mer for deg.
Ganske enkelt.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har vært i kontakt med dem Jørg. Det jeg fikk av dem var skjemaet over, og denne:

?name=5339%2BCM3000-230-EURO.pdf

 

Jeg har også forstått det slik at @Hulda også har hatt kontakt med dem uten å få noe mere. Hulda avkrefter sikkert om jeg tar feil.

 

RS-online som selger den samme - til bortimot halve prisen, kunne ikke vise til noe som helst av verdi.

 

...og for all del, konklusjonen om "juggel" var min ;)

Redigert av MagneG (see edit history)
Link to post

Mja.
Som sagt, det finnes mange muligheter, og kanskje også noe "noesånt" funker.
Det er én sak hvis jeg ville eksperimentere med noe fra avdelingen "går kanskje akkurat"
fordi jeg har mulighet for å ha konstant kontroll på hvilken som helst apparat.

For "deg" funker dette kanskje ikke så.
Og da blir en evt. billig pris kanskje gjort om til litt lotteri,
som kan inkludere alt mellom bare svikt på funksjon eller også "call" av den høyeste prisen..

I så fall er det bedre å kjøpe gode apparater "uten hvis og når"
som er sikker både mht. driftsikkerhet og ikke minst med tanke på evt. skader og forsikringer.

 

Alternativ kan man jo prøve å få et OK fra forhandleren, for bruksmønsteret en har.
Er selgeren kjent med sine produkter (man kan kalle sånt "fag-forhandler", men ikke bare "selger")

da kan hun/han vanligvis gi et svar som går et hakk over "her får du et bilde, se selv".


:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har vel mer eller mindre avskrevet denne mye omtalte trafoen nå.

 

Pr. i dag er båtbudsjettet mitt lavere enn ønsket, så en trafo til kr 7-14000,- passer ikke inn.

@Joerg Becker hva mener du om min Plan B?

Jeg har beskrevet den tidligere i denne tråden, men jeg gjentar den for enkelthets skyld:

 

Fra stikkontakt på kaia trekker jeg en godkjent skjøteledning ombord. Kobler denne til en dobbeltissolert batterilader hvor kontakt med landjord blir brutt. På batteriene kobler jeg på en inverter (1500-2000W). Denne videre til eksisterende landstrømanleg.

Dette under forutsetning av at eksisterende landstrømanlegg er godkjent

 

Både skjøteledning og lader har jeg, det er bare inverteren min som må oppgraderes.

Link to post

Ja, det er noe jeg anbefaler siden 20 år til folk som skal holde seg unna

mulighetene for å dra for mye 230V utstyr på noe som egentlig skal være båt.
 

Ellers må du  nok huske at laderen din bør kunne levere bort mot 180A konstant
hvis den skal forsyne forbrukere som trekker 2000W.

Kan ikke laderen levere det da trenger du økt batterikapasitet, pluss inverter

= omtrent det samme pris som en god skilletransformator.


:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Hulda skrev for 19 timer siden:

Jordplate under båten, flytende jord, forbudt i Norge, USA, Canada og Australia. Etter husken, fra forrige runde her. Mener Roger Jo vet hvilken Elsikkerhet (67?) som knesetter forbudet.

 

Har ikke fulgt med i timen  så tråden først nå.

Har noen klippet  av landstrømsjord les disse   

Elsikkerhet 66 (2004) og kontra i 77 (2010). ikke fanget opp noe siden

http://www.elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/verdt-å-vite/nyhetsbladet-elsikkerhet/Nyhetsbladet Elsikkerhet

 

Her er vel fasiten   NEK 400-7-709  Nek 2014 side 362 og 3 

 

Har forøverig en jernklomp på ca. 290 x290x299 mm Noiseless stående i kjelleren

Noiseless.jpg.a0d7a0d47965f02b0681719301babbaa.jpg

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 6 timer siden:

Har ikke fulgt med i timen  så tråden først nå.

Har noen klippet  av landstrømsjord les disse   

Elsikkerhet 66 (2004) og kontra i 77 (2010). ikke fanget opp noe siden

http://www.elsikkerhetsportalen.no/elbransjen/verdt-å-vite/nyhetsbladet-elsikkerhet/Nyhetsbladet Elsikkerhet

 

 

Mulig jeg kaster inn en brannfakkel her nå, men...

 

Slik jeg tolker Elsikkerhet 66 og 77 så er det trygt å klippe landstrømjord når man har flytende jord til saltvann.

Det er bare det at det er forbudt.

Redigert av MagneG (see edit history)
Link to post

Det er som du sier der ja. Grunnen til at det ble forbudt var at det hadde oppstått farlige situasjoner i andre land der båten hadde ligget i ferskvann/brakkvann.

Samt at det var en del folk som misbrukte dette p klippet jordleder fra land uten å ha Dynaplate montert.

 

Er det ett krav og montere Dynaplate ved installasjon av skilletrafo?

Link to post
Joerg Becker skrev for 22 timer siden:

 

Ellers må du  nok huske at laderen din bør kunne levere bort mot 180A konstant
hvis den skal forsyne forbrukere som trekker 2000W.

Kan ikke laderen levere det da trenger du økt batterikapasitet, pluss inverter

= omtrent det samme pris som en god skilletransformator.

 

Jeg kom på at jeg har oversett varmtvannet.

Noen som veit hva en slik bereder typisk trekker av strøm?

 

Ja, jeg veit det letteste er å klatre ombord å sjekke, men båten dette gjelder, står "på andre sia fjellet"

 

MagneG skrev for 16 timer siden:

 

Mulig jeg kaster inn en brannfakkel her nå, men...

 

Slik jeg tolker Elsikkerhet 66 og 77 så er det trygt å klippe landstrømjord når man har flytende jord til saltvann.

Det er bare det at det er forbudt.

 

Hvis jeg tråkket på noen ømme tær, eller overskred en uskreven regel med overstående tolkning, så beklager jeg det.

Link to post
MagneG skrev 3 minutter siden:

 

Jeg kom på at jeg har oversett varmtvannet.

Noen som veit hva en slik bereder typisk trekker av strøm?

"Ofte" "typisk" 600, 750, 1000, eller 1200W,

men det finnes også andre.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...