Jump to content

16-19 fot, maks 100k. Askeladden 475, Yamarin 4730 BR. Forslag?


Sim_1

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal nå kjøpe ny båt. Fra før av har vi en pioner 13 med 9.9 (15) hk og en GH11 deluxe med 9.9 (15) hk. Vi er veldig fornøyd med båtene og da spesielt sjøegenskapene til GH'en, men de blir begge litt i minste laget når man skal ha men 2-3 venner på tur.

 

Vi vurderer derfor å kjøpe en ny, brukt båt. Jeg har sett på båter som Askeladden 475 freestyle/fighter, Yamarin 4730 BR, Ibiza 17 og Uttern 4612 exclusiv. Som dere sikkert skjønner er det helst en skjærgårdsjeep på rundt 17 fot som er mest aktuelt. Har også sett på båter som GH17, men har en følelse av at båt og motor her ofte er ganske gammelt.

Vi skulle gjerne hatt større, men har veldig begrenset budsjett og sånn jeg har skjønt det er det en betydelig sprang i pris fra 17 til 19 fot.

 

Jeg har også satt noen krav til båten og motoren:

- Skal kunne plane med 5 voksne personer ombord

- Bikke 30 knop med 2 voksne personer

- Kunne brukes til vannsport (vannski o.l.)

- Båten skal ha gode skjøegenskaper

- Motoren skal ikke være eldre enn at vi skal kunne stole på at den går og at den ikke må på verksted etter første turen

- Pris MAKS 100k, helst så lavt så mulig så lenge punktene over blir oppfylt.

 

Jeg er ingen mekaniker og har ikke veldig mye peiling på oppussing av båt, så noe stort oppussingsprojekt er IKKE aktuelt.

 

Kan noen hjelpe meg på følgende punkter:

- Hvor gammel båt kan jeg se etter (skal være en båt som tåler normal bruk og skal ikke ha råtten glassfiber)?

- Hvor gammel kan motoren være før det går utover driftsikkerheten?

- Hvilke merker/modeller bør jeg se etter (Prisgunstig og driftsikker)?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

alder på båt og motor er mindre viktig enn hva slags stell disse har fått. Så vanskelig å si noe konkret der. Har du noen båt/motorkyndige du kan ha med deg når du skal rundt å kikke?

 

Ellers, yamarin, Askeladden osv er trygge kjøp. Men også Bever/morgan, Hansvik, GH osv.

 

Uttern sine båter er fine , men alle tester/erfaringer jeg har hørt med de aktuelle modellene (46/49/52) er at de har utpreget planingsterskel, og dermed blir litt treg i plan med tung 4T på hekken samt styreposisjon bak. Til vannsport er ikke dette spesielt gunstig

 

Hvis du liker GH17 men syns den blir for gammel, se på Rana 510, som er samme båten med ny vindskjerm. (Men ser at de 2 som ligger ute på finn nå er fra 80-tallet de også..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

 

Har du noen båt/motorkyndige du kan ha med deg når du skal rundt å kikke?

 

Det har jeg ikke. Skjønner det er noen ting man skal se etter (spesielt på motoren), så skal sørge å ha sjekket opp litt om hva som er de vanligste "feilene" ved bruktbåter.

 

 

 

Buster L :-)

 

Fin båt og skjønner den er bra, men føler dessverre ikke den store begeistringen over alu-båter :(

 

Etter å ha lest en del om båter i ønsket størrelse, skjønner jeg mange opplever 3-fot-syken ganske fort. Er dette noe jeg bør bekymre meg for ved kjøp? Hva skal jeg regne med å måtte legge på i pris om jeg går opp fra f.eks. en Yamarin 4730 BR til en Yamarin 5910 eller Ibiza 17-19?

 

Kan også legge til at jeg er smått forelsket i Askeladden 505 excel, men passer på å ikke bestemme meg for at det blir den før jeg har sjekket ut de fleste alternativer!

Link to post
Share on other sites

Fra 5 meter til 6-meters klassen øker motorkravet fra 1 liter (50-70 hk) til 1,6-2,5 liter (100-150 hk) .

Du finner forbruksdata i "yamaha körfakta (årstall).pdf" på nettet

Forbruksdata målt under jevn fart og ideelle forhold.

I praksis blir forbruket litt høyere pga høyere forbruk under planefart og ujevn hastighet samt mer vekt i båten med ekstra tanker, dregg og annet utstyr.

De større motorene forbruker proporsjonalt mer drivstoff under planefart tilsvarende motorvolumet..

 

Sjøegenskaper: Hvis du mener evne til å takle bølger av en viss størrelse så er det helt klart at 16 fot krever et våkent øye for bølgehøyde utaskjærs. Med mye erfaring fra Yamarin 4730 så er det helt klart en fordel å stå bak vindskjemene/mellom konsollene (1 person) og holde seg fast i de solide rekkene som løper rundt hele vindskjermen. Lenger forover i båten blir den en del bevegelse opp og ned fordi båtentross alt ikke er mer enn 16 fot. Men den "reddes" av en brukbar spiss V-bunn og oppfører stabilt som en større båt enn mange 16-fotere fra samme tidsrom. Derfor ga de den tilnavnet "Big ride". Likevel er det riktig å si at det er mer sport enn komfort i bølgehøyder over halvmeteren.

 

Den nærmer seg 30 knop med to personer og 50 hk, men over det begynner kommer den høyt i sjøen og vandrer mellom ytterkantene (chine-walking) og blir derfor lett ustabil.

 

Bruker båten fra Hvaler til Fredrikstad/Halden, men ser an vær og vind utaskjærs til Koster, hvis det er kort tid til rådighet. I litt større bølger må du beregne tid til å gå under planefart i denne båtstørrelsen.

 

I 6 metersklassen kommer du opp i en ny båtklasse med hensyn til alt:

Motorstørreslse, forbruk, sjøegenskaper, håndtering av/på henger, størrelse på bil som er egnet til så mye vekt på henger osv. Da bør det også være brems på henger som også krever vedlikehold

Link to post
Share on other sites

Har du sett på Yamarin 490 ?

Dette er en båt som har fått mye god omtale blant annet her på forumet.

Har hatt en slik selv og anbefaler den gjerne :thumbsup:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

 

 

Hvaler til Fredrikstad/Halden, men ser an vær og vind utaskjærs til Koster,

Har hytte på ytre Hvaler selv, så strekket fra Hvaler og over til Sverige (Strømstad eller Koster) er viktig at båten klarer å forsere uten alt for mye problemer.

 

Virker nå som det står mellom Askeladden 475/505 og Yamarin 490/4730. Kom også over Ryds 478 GTS. Kan være det bare er meg, men jeg synes båten likner veldig på Nordkapp sine :giggle: Noen erfaringer med denne båten?

Link to post
Share on other sites

A propos tyngde, henger og bil:

Utsettingsrampen på Skjærhalden er ikke spesielt bratt, men en moderne Volvo V40 som skulle trekke Askeladden 505 med 75 Hk motor spant uten å komme opp.

Med 2 personer på panseret og 3 personer som dyttet bilen; da gikk det!

Link to post
Share on other sites

 

Hvaler til Fredrikstad/Halden, men ser an vær og vind utaskjærs til Koster,

Har hytte på ytre Hvaler selv, så strekket fra Hvaler og over til Sverige (Strømstad eller Koster) er viktig at båten klarer å forsere uten alt for mye problemer.

 

Virker nå som det står mellom Askeladden 475/505 og Yamarin 490/4730. Kom også over Ryds 478 GTS. Kan være det bare er meg, men jeg synes båten likner veldig på Nordkapp sine :giggle: Noen erfaringer med denne båten?

Synes selv Askeladden er finere enn yamarin.

Hadde en 475 2003 mod med 50 hk et par år, men det var for liten motor om man er litt folk i båten. Gikk bra med meg alene:) ellers en topp båt.,

 

Hadde senere en sessa 19... Den var bedre i sjøen. Ikke så rart da den er 1 meter lenger. Du kan få en sånn ned mot 100k om du er heldig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte Coaster 16 med Yamaha f60. God kombinasjon av litt morsom båt med lavt tøft design, sporty svinge og kjøreegenskaper, men litt hardere enn Fjordling F eks i sjøen på de verste slagene. Båten er også litt våt i sidesjø. Jeg er superfornøyd til et slags jollebruk, men som hovedbåt hadde jeg kanskje heller valgt en gammel klassiker av en Fjordling 17 med 115hk på. Meget gode båter innenfor 100.000kr.

 

Yamarin, Ryds etc er tyngre og høyere (spruter de mindre?) enn Coaster og trenger mer motor. Men spesielt Yamarin tror jeg er et safe valg.

Fart Coaster 16 med f60 er 32-33 knop med en og 31-32 med 2 pers. Forbruket er svært lavt. Nesten flaut lavt ;)

Båten er fin og økonomisk, men jeg kunne gjerne hatt en Yamaha 2-takt 90 hk på for gøy ;)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...