Bård Singstad Startet 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2013 Jeg har en First 36.7 med en Raymarine ST5000 autopilot og en Raymarin Type 1 hydrulisk pumpe. Autopiloten fungerer fint når motoren går men jeg problem med at autopiloten restarter hvis den får for stor belasting. Auto tackling klarer den sjelden og gjennomføre og en liten vindrosse fører ofte til at den stopper. Regner med at dette er knyttet til at spenningsfallet når pumpa går gjør at spinningen blir så lav at man når en terskelverdi som gjør at autopiloten slår seg av. Batteriene ble installert i vinter og når jeg måler så er spenningen på de som forventet (+12,5V). Nå har jeg ikke målt spenningsfallet når pumpa går men jeg har en GPS som står i samme kretsen og den begynner å klage på lav spenning når Autopiloten kjører. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre videre, kan pumpa være problemet ved den trekker for mye strøm? Kan de nye batteriene være problemet? Må legge til at jeg skiftet batterilader en stund etter at jeg installerte nye batterier fordi den gamle kun var på 20 amper, og den nye batteri banken er på 370 amper timer. Nå har jeg en Nordic 50 amper lader. Så i et par månder har nok batteriene blitt litt "sulte foret". En annen ting jeg lurer på om jeg burde legge autopiloten på en egen krets, nå står den på samme krets som vind instrumentene, kartplotter og gps. Setter på tips og erfaring fra båtfolket! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 (redigert) Du har jo egentlig svart på spørsmålet selv: jeg har en GPS som står i samme kretsen og den begynner å klage på lav spenning når Autopiloten kjører. Spenningen er altså for lav inn til autopiloten. Med nye batterier, dersom de har fått god lading, ville jeg gått løs på kablingen til autopiloten. Jeg ville sjekket at det er god kontakt i alle kontaktpunkter. Er det det, ville jeg sett litt på selve kablene om de er tykke nok til å levere strøm til piloten. Og da må en sjekke både pluss og minuskablene. Litt spenningsmåling er også nyttig. Mål spenningen både på batteriet og rett inn på autopiloten når den jobber. Det vil avsløre om det er stort spennngstap i kablingen. Når du sier: Batteriene ble installert i vinter og når jeg måler så er spenningen på de som forventet (+12,5V) går jeg ut fra at det er når du ligger i ro uten lading av noe slag. Med motoren i gang burde du ha 14,4V. Men 12,5V er egentlig lite selv uten belastning. Et fulladet batteri burde ha en spenning på 12,7V et døgn etter lading og ubelastet. Redigert 6.Juli.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bård Singstad Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Med + 12,5 v mener spenningen med litt belastning uten lading, faktisk er det målt med litt spenning også. Lys og navigasjonskretsen. Ellers så skal jeg stikke ned i båten å forsøke måle spenningen når autopiloten går og sjekke over kablingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Bård Jeg tror du av en eller annen grunn ikke får ladet batteriene ordenlig. Men har du laderen, 20 Ah, stående på altid skulle man tro batteriene ble ladet om enn det vil ta noe tid. Andre her på forumet vet dette mye bedre enn jeg. Jeg har som oftes 13,3 V til 13,7 V med solcellene koplet til. Jeg har 230 Ah. Og min Nexus autopilot begynner å "si fra" ved 12,4 V, så at din kobler ut når du har 12,5 V er vel normalt for en autopilot. Under 1000-mileRace brukte vi autopilot under hele siste etappe, da ladet vi med motoren ca 3 timer ac de 30 timer etappen tok,så din batteribank bør være stor nok også. Bjørkski2 Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 kan pumpa være problemet ved den trekker for mye strøm?Course Computeren skal ha en sikring. Den skal da ryke om motoren krever mer. Det er andre ting som er mer sannsynlig. Kan de nye batteriene være problemet?Klart, men mindre sannsynlig enn kabling. Med kabling menes selve kabel samt alle terminal- og rekkeklemmer, koblinger, loddinger, skjøter osv. En annen ting jeg lurer på om jeg burde legge autopiloten på en egen krets, nå står den på samme krets som vind instrumentene, kartplotter og gps.Autopiloten krever fort en 20A og kablingen bør minimum være dimensjonert for dette. En kartplotter trekker vel 10-15A alt etter modell og størrelse. Du må da dimensjonere for alt dette, og da spørs det om det er gunstig. Husk for all del at kabelene fra kurs computer til pumpen må dimensjoneres for samme størrelse som den er sikret for. For de store pumpene er det opp til 40A sikring som skal brukes! Sitér dette innlegget Link to post
Bård Singstad Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Ok, da høres det ut som det enkleste og mest rasjonelle blir å jobbe seg gjennom kablingen og sikre at alt er i orden rent og uskadet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Batteriet ditt høres slapt ut også. Hvilespenning 12,7. Og noen lamper bør ikke tappe et frisk batteri ned til 12,5b Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Er det hydraulisk styring du har ? Med reversibel 12V pumpe ? For det første må du vite om styresylinderen er kraftig nok til max moment roret ditt har. Pumpa på disse er tilpasset sylindervolum/styrke. Pumpen er oppgitt til å trekke max. Ampere. ST5000 må da kunne levere minst tilsvarende samme Ampere. Gjør den ikke det, vil den restarte når strømtrekket blir for stort. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Jeg hadde samme problemet på min båt. Fant ut at de 0.75 mm2 (eller kanskje det bare var 0,5 mm2 ?) kablene som var forhåndstrukket til styrekonsoll kun kan brukes til kontrollspenning og ikke tåler belastningen når autopiloten trår til. Vel -de tåler det på den måten at de ikke brenner opp, men spenningen ved drivenheten/kontrollenheten sank til under 11 V. La opp et rele i sikringsskapet som slår inn når autopiloten er på, og forsyner strøm til drivenheten via 6 mm2 kabler. Ble umiddelbart kvitt problemet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Hmmm. hos meg hender det at min også slår seg av, Meldingen som kommer er at Drivenheten er stoppet, Kan dette være samme problem. ? Det er somregel etter endel timers seiling og der piloten jobber mye. ---- Må huske og sjekke hva spenninga ligger på når dette skjer neste gang. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bård Singstad Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Takk for hjelpen, jeg tror at problemet er størrelsen på kablene slik NOR_Gandsfjord beskriver. Skal kjøpe kabler og koble litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bård Singstad Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 En liten oppdatering på denne. Jeg har jo hatt dette problemet nå i snart to år og i helgen har jeg endelig fått løst det. Jeg har jo tidligere skiftet batterier, ladere, kablet om deler av det elektriske anlegget og stort sett forsøkt alt for å jobbe meg gjennom dette. Løsningen kom når jeg lånte en poleringsmaskin av en kompis. Den fikk jeg ikke start på når jeg koblet den til skjøteledningen jeg brukte på båten min. Pussig nok fungerte den på skjøteledningen til eieren av poleringsmaskinen. En nærmere inspeksjon av skjøteledningen viste av støpselet var svidd på min ledning. Etter å ha erstattet den med en ny ledning har batteriene for første gang på to år blitt ladet ordentlig på landstrøm og autopiloten fungerer som et skudd. I tillegg er en del andre småproblemer løst som at jeg ikke fikk start på varmeapperatet når jeg lå på landstrøm og generelt lav varighet på batteriene m.m. Nå håper jeg bare at jeg ikke har ødelagt noe annet ved å kjøre med konstant lav spenning på batteriene. Dette er flaut og nå som jeg ser løsningene er alt innlysende, men den enkleste løstningen på et problem er ofte ikke det første man tenker på... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.