Jump to content

Mercruiser Bravo 3 drev. Hvordan få på plass klemringen


freeforc

Recommended Posts

Her bør du nok studere servicemanualen eller google litt før du gjør dette. Det er viktig at det blir gjort rett.
Det finnes også et spesiellt verktøy til dette. Bl.a skulle man vel bruke et slags smøremiddel for at den skulle gli inn.

På 11:00 i denne snutten sier han litt om dette og viser verktøyet. Det finnes sikkert andre enda mere detaljerte snutter å finne for den tålmodige.

 

Bravodrevene er jo fryktelig vanlige også i USA og dermed er youtube vår venn i nøden ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min erfaring etter å sett på 2 verksteder montere det er at denne ringen er løs uansett? En klarer å trykke den helt inn, uten å bruke det hvite nylonverktøyet han viste på filmen. Men ringen skal kanskje byttes hver gang?

Hvordan det kan bli helt vanntett er uforståelig på meg. Men ser i installasjonmanualen at det står at konen på drevet skal monteres tørt mot denne stålringen.

Skal jo ikke store ripen, eller hakket til før en får lekkasje. Og en ser jo ikke om en påfører det noen skade når en slider på drevet. Så syntes det designet virker litt dårlig.

Nå skal det vel i utgangspunktet ikke klare å komme noe vann til denne metallringen og konen på drevet? For belgen tetter jo mot bellhouse, og pakningen på drevet hindrer vann i å komme inn til konen?

 

Men første verkstedet sa de erfaringsmesig pleide å smøre ringen inn med litt vannfast fett. Før de puttet på drevet.

Verksted nr 2, som på meg virket langt mer proffe, puttet på ringen. Også brukte en 1/2 fettube med vannfast fett å legge i bakkant på belgen og stålringen. Så når de skrudde på drevet var det nesten så mye fett at det tøyt ut i sammenføyningen mellom drev og transom. Syntes dette virket som en langt bedre løsning.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

det er stort sett umulig å fjerne ringen igjen uten å ødelegge den så den må byttes hver gang ja.

men jeg har også spekulert på hvor selve vanntetningen mellom drev og bellhousing skjer, siden det ikke er noen egen pakning/o-ring mellom.

ringen er vel i aluminium, den er iallefall ganske myk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...