Jump to content

Da er visst mine bilder fritt vilt til Finn-annonser, bruk egne!


Kjetil1

Recommended Posts

Håper tittelen smyger...

 

Jeg klikket innom Finn og båtsidene igår, og nesten øverst av nye annonser lå en annonse for en Nordkapp Noblesse 650. Og der oppdaget jeg jammen to av mine bilder av den jeg hadde. Sendte mail og opplyste om opphavsrett og lurte på om han hadde planer om å kompensere meg for bildene han brukte. Fikk svar at han trodde de kom fra en Nordkapp-side og skulle fjerne dem. Gikk ca et døgn før han gjorde det.

Så nå tenkte jeg at jeg skulle sjekke litt, og jammen lå det ikke enda en annonse ute med ett av mine bilder. Denne fyren har fått solgt sin båt, men jeg opplyste igjen at det var ett av mine bilder.

Jeg har alltid gjort litt utav bildetaking av båt/bil/div og synes ikke det er noe at de bilder jeg har postet her havner i andres annonser bare for de ikke gidder ta egne bilder.

 

Men hvor mye skal jeg gjøre utav at andre føler de kan fritt benytte mine bilder?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Vannmerke eller legge ut bilder via opplastingssider som har funksjoner som forhindrer at bildet blir nedlastet av andre enn deg eller dem du tillater å laste ned bildet.

 

Alternativet er å bli så smigret over at noen finner dine bilder gode nok til annonsering av egen båt at du lar det passere.

Link to post
Share on other sites

syntes forsåvidt ikke det er noe galt i og bruke et bilde sånn ovenfor den som har bildet av sin egen båt, men jeg er mer negativ som kjøper når folk ikke bruker bilder av båten de faktisk selger i annonsen, jeg driter i hvordan en Nordkapp Noblesse 650 ser ut, jeg vil vite hvordan Nordkapp 650`en som selges ser ut

Link to post
Share on other sites

 

Hva kan en få for et slikt bilde?

Garantert null & nix om man legger ut bilder på nettet ubeskyttet. For dem som har interesse i at bildene ikke kopieres/brukes uatorisert finnes det plenty løsninger som gjør at det skal litt mer til enn å høyreklikke for å laste ned et bilde.
Link to post
Share on other sites

Men hvor mye skal jeg gjøre utav at andre føler de kan fritt benytte mine bilder?

Minst mulig.

Du har helt sikkert retten på din side. De som gjør dette viser mangel på folkeskikk, men slike folk finnes over alt i samfunnet uten at vi av den grunn rettsforfølger det: De legger til på brygga di uten å spørre om lov, de låner verktøy og hageredskap uten å spørre om lov, de parkerer inne på din private gårdsplass uten å ha fått din tillatelse osv. osv. Det irriterer og det frustrerer, men jeg har ingen tro på at du kommer noen vei med å prøve å gjøre noe mer ut av det.

I det du - og jeg - legger ut bilder på internett så VET vi innerst inne at noen kan bruke dem uten å spørre om lov. Hvis det er uakseptabelt så må du gjøre noen av de triksene som er nevnt tidligere (vannmerke, publisere på en måte som vanskeliggjør kopiering).

Men bevares - jeg hadde blitt nøyaktig like irritert som deg hvis det var mine bilder som var blitt brukt av andre på den måten du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen kan vel bli å dokumentere at det er ditt bilde?? med mindre det er noe håndfast lett beviselig som knytter deg til bildene.. det kan bli en runde i retten her.. I gamle dager var det enklere med negativer, men i dagens digitale verden og photoshop blir det nok litt værre vil jeg tro.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor egentlig bry seg? Jeg kan være enig i at dette kan fremstå som litt frekt osv.. men når alt kommer til alt så kan jeg ikke se noen problemer i dette. det er tross alt ikke datterne din i bikini bildetyven har benyttet. Vi lever i et samfunn der samhold, tilgivenhet og medmenneskelighet er som blåst vekk og erstattet med kynisk dyrkelse av materielle verdier, selvhevdelse og til enhver pris å få lage problemer og ta nestemann for de simpleste bagateller.. synes denne utviklingen er synd. hvorfor ikke la dette bero og heller lene deg tilbake i godstolen med et glass rødvin eller en iskald pils :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Garantert null & nix om man legger ut bilder på nettet ubeskyttet.

Det er nok feil, loven om opphavsrett gjelder fortsatt.

Håper tittelen smyger...

 

Men hvor mye skal jeg gjøre utav at andre føler de kan fritt benytte mine bilder?

 

Kjetil S

hvis dette ikke normalt er noe du tjener penger på vet jeg ikke om jeg hadde gjort så mye selv. bildene må jo komme fra et sted, så hvis det der klart og tydelig står hvem som har opphavsretten og at de ikke kan brukes uten samtykke/kompensasjon, så ville jeg kanskje vurdert å sende en liten faktura. gjør så mye ut av det som du syns er passe selv, det er du som har opphavsretten, og da blir det til syvende og sist opp til deg.

 

ville også vurdert vannmerke, som noen alt har nevnt.

Link to post
Share on other sites

Opphavsretten følger ikke av at man krever den gjennom tydelig merking. Den følger av at man eier alle bilder man har tatt. Uavhengig av hvem som eier kameraet. Uavhengig av hvem som eier det avfotograferte objektet.

En faktura på et par hundrelapper for en ikke-eksklusiv rett til å bruke bildet en gang i en annonse synes jeg ville være innenfor rimelighetens grenser. Tross alt har bildet blitt brukt til markedsføring. Om dette var en forhandler ville jeg krevd dobbelt så mye pluss en hundrelapp for manglende forhåndstillatelse.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet vi at de bildene er dine og at de er tatt av deg? Kanskje noen har tatt bilder av din båt, lagt dem ut på nettet også har du rappa dem og kaller dem dine.

Herregud.... Om man legger bilder ubeskytta ut på nett, så gjør man nettopp det. Man kan like det eller la vær, men sånn er det.

 

Med hensyn til lovverk, opphavsrett og internett, så har vel de to førstnevnte en grandios jobb å gjøre før de er i nærheten av å innhente forspranget til "den forfulgte".

Link to post
Share on other sites

Opphavsretten følger ikke av at man krever den gjennom tydelig merking.

Men jaggu er det ikke noen som rapper bilder likevel. Sett på makan!

 

Ved tydelig merking unngår man at de som ikke vet bedre tror det bare er å kopiere ivei, og ved vannmerking så blir bildene kanskje ikke så attraktive å bruke - særlig ikke i annonse for egen båt - for de som ellers hadde rappa dem mot bedre vitende.

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver selv endel og opplever stadig at folk stjeler teksten for å publisere som sitt eget både på nett og i papir's form. Har ikke noe imot at noen bruker det, men synes det forteller litt om disse personene når de ikke engang spør om lov. Det hadde det fått, bare navnet mitt var med som kilde. Ja gratis og. Ligger kanskje månedsvis ja enkelte ganger år med arbeid bak det som er skrevet. Men er ikke noe hinder.

 

I mitt arbeid har jeg selv prøvd å få kjøpe kopi av eldre bilder som innehaver ikke kan oppgi opphavet på. Bilder allerede brukt i bøker som jeg kunne skanne fra. Skal det publisere i tidsskrift/bok etc. er det bare å åpne opp lommeboken.

 

 

Fant ellers denne hos finn:

 

10. Bruk av tekst og bilder
Det er ikke tillatt å kopiere tekst eller bilder fra andre annonser på www.finn.no, eller på andre måter benytte andres tekst eller bilder i annonsen, uten at det foreligger samtykke fra rettighetshaver (jf. åndsverkloven). Dersom det benyttes illustrasjonsfoto, skal annonsen opplyse om dette.

FINN forbeholder seg retten til å bruke ethvert bilde som er lagt ut på FINNs nettsider, herunder til å lagre og fremstille nye eksemplar av det, og å gjøre det tilgjengelig for allmennheten i opprinnelig eller endret form, i forbindelse med ethvert formål knyttet til drift og markedsføring av nettsidene. Annonsøren innestår og er ansvarlig for at annonsøren har rett til å legge ut bildene på FINNs nettsider og til å overføre slik bruksrett som nevnt i dette vilkåret.

Dersom innholdet av bildet kan knyttes til en enkeltperson, plikter annonsøren å ha innhentet eksplisitt forhåndssamtykke fra den avbildede til å legge ut bildene på FINNs nettsider, samt til å overføre slik bruksrett som nevnt over.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du gidder: send faktura på et par hundrelapper. Jeg tror du skal ha gode muligheter til å få dekt beløpet pluss saksomkostninger dersom du skulle gidde å ta saken videre rettens vei. Standard prosedyre blandt profesjonelle fotografer er å ta dobbelt betalt dersom noen blir tatt med "buksene nede", og standard sats er på NOK 1978 pr bilde - men nå er jo ikke du en profesjonell fotograf, bildet er ikke brukt i profesjonell mediavirksomhet, og jeg antar at bildet ikke har særlig høy kunstnerisk verdi, så det er kanskje litt drøyt å fakturere med 4 kNOK. Uten at jeg har peiling.

 

Dersom du irriterer deg grønn over dette, og særlig dersom bildet ikke er markert som "illustrasjonsfoto", så bør vel finn.no varsles om at annonsen bryter retningslinjene både av den ene og den andre grunnen.

 

Men hva om bruken skjer i god tro? Sett at noen f.eks. har lastet opp bildet ditt til commons.wikimedia.com og spesifisert at det kan benyttes fritt? Apropos: http://journalisten.no/node/40272 - her var avisa i god tro fordi de vidreformidlet infomateriell de hadde fått fra en arrangør, og i infomateriellet stod det at både tekst og bilder fritt kunne anvendes. Å fjerne vannmerker som navngir opprettshaver uten å spørre opprettshaver om lov er imidlertid ikke helt stuerent, selv om en tredjepart sier at det er OK. Avisa tilbyr fotografen 3 kNOK i kompensasjon, fotografen mener det er for lavt, og saken går til retten.

 

Copyrightlovgivningen er tilrettelagt for en tidsalder med analog informasjonsspredning - loven fungerer ikke for rettighetshaver fordi det for alle praktiske formål er tilnærmet umulig å håndheve de rettighetene man faktisk har som opprettshaver, loven tilrettelegger heller ikke for bruk av åndsverk, og loven slik den er i dag har heller ikke noe samfunnsøkonomisk nytte (hvor kostbart er det ikke for samfunnet at alle som ønsker å bruke et bilde av Nordkapp Noblesse 650 selv må ta et bilde av en slik båt?). Den burde avskaffes eller skrives grundig om. Og alt i alt - hva gjør det vel at dine bilder er brukt i andre sammenhenger? Som andre sier, dette er å regne som et kompliment.

 

Å sammenligne med folk som camper i andre sin hage uten å spørre om lov blir litt søkt ... såfremt bildet ikke er av veldig privat karakter. Dersom kjøperen får inntrykk av at det er _din_ båt som er til salgs, skjønner jeg selvfølgelig at det er et irritasjonsmoment.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv jobber jeg som journalist, og har i tillegg tatt mange bilder på hobbybasis opp gjennom årene. Det skjer av og til at jeg ser noen har kopiert et bilde jeg har lagt ut og brukt det på sine egne nettsider etc.

Om det er en bedrift som knabber bilder, gjør jeg dem oppmerksomme på det. Evt. med tilbud om å kjøpe bildet.

Dersom det er privatpersoner som har kopiert bilder, tar jeg det som et kompliment og gjør ikke mer med den saken.

Det skjer av og til at privatpersoner sender e-post med forespørsel om å kjøpe bilder jeg har tatt av dem i diverse sammenhenger. Som regel sender jeg da bildene gratis. Er det en annen medieredaksjon, da får de betale.

Et hobbybilde av båten min som hadde blitt brukt i en annen finn-annonse hadde jeg ikke løftet et øyebryn over. Det er jo tross alt ikke snakk om noe stort kunstverk.

 

Men for all del - folk må gjerne sende fakturaer til privatpersoner om de virkelig føler bildene er verdt flere tusen kroner.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I annonse nr en var det to av fem bilder som var mine. Alle fem var "klipp og lim" fra nett. Det som plager er at jeg vil ikke at giddalause selgere skal bruke mine bilder for å lage en annonse. Vedkommende byttet alle bilder og la til egne etter et godt døgn med mine. I annonse nr to var det kun ett bilde. Her forsvarte vedkommende seg med at han hadde funnet det på nettsiden til en forhandler. Da ba jeg ham om navnet på den forhandleren. Han skulle finne det når han kom fra ferie. Gjør neppe noe overfor disse to private annonsører, får se hva jeg gidder overfor forhandler. Hvis dette skjer til stadighet, gjør jeg kanskje mer enn å kun informere om opphavsrett og at bildene er mine...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli lavmål. Drit i å legg det ut i første om gang da vel så slipper man at noen andre får tak i det. At man gidder å bry seg om slikt blir bare for dumt for meg.

 

Skal jeg kjøpe båt så setter jeg sef. pris på at det er noen bilder er av den båten som faktisk er for salg.

Hvor mange hundre tusener av annonser ligger ikke ute med katalogbilder som illustrasjon

 

Skulle noen finne bilder av mine båter etc som jeg har lagt ut på nett så gjenbruk de gjerne for min del

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...