Jump to content

Er dette en spjærøykrysser?

Davidcelius

Recommended Posts

Hei det er ingen Spjærøykrysser. Jeg tippe at det kanskje kan være en båt fra Wiksten båtbyggeri i Larvik...??

Litt usikker, vanskelig å si uten å se hekken fra siden eller akter. Men både baugen og vindskjermen kan passe til en Wikstenbåt.

Dette er en typisk Wikstenhekk, også referert til som hønseræv:

bilde

Her ser du den samme typiske hekken på en annen båt, denne gangen fra siden:

bilde

Forskjellen til de fleste andre krumme hekker som jeg har sett fra andre båtbyggerier er at Wikstenhekken fortsetter å krumme helt til den kuttes, mens de andre jeg har sett rettes ut de siste 30-40 cm.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 4 måneder senere...

Det litt "pelikanaktige" forskipet tyder på at sjekta er bygget av Martin Nygård i Mandal. Det korte akterdekket passer også inn.

Mange av Nygårds båter hadde en esing/veiert som ikke var laget av ett stykke, men var laminert av flere tynne lister. Det kan man ikke se av bildet og uansett ser det ut som om den detaljen eventuelt er dekket av et dollbord.

Jeg kjenner ikke Wikstensjektene så godt, men jeg tror de fleste av båtene hans hadde bordkledning i lerk.

Spjærøykrysser er det definitivt ikke, men en flott båt etter min smak. Sitter det en Marna 2M i den?

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Dette er en sjekte fra Martin Nygård i Mandal. Synes den har påfallende likhetstrekk med båten til trådstarter.

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12539/73_1530288741_xl-3.jpg

Jeg skulle gjerne vite hvorfor det kommer opp en lenke og ikke bildet direkte.....

Redigert av Kjetil Dahl (see edit history)

Dette er en sjekte fra Martin Nygård i Mandal. Synes den har påfallende likhetstrekk med båten til trådstarter.

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

bilde

Jeg skulle gjerne vite hvorfor det kommer opp en lenke og ikke bildet direkte.....

Du kopierer adressen i innlegget ditt > trykker på Image-knappen> limer inn adressen> vips så har du bildet i innlegget

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...